
A Pécsi Tudományegyetem Pedagógusképző Központ idei Mentor Fórumán Nagy Katalin, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának mentortanára kapta az Év Mentortanára kitüntetést augusztus 28-án. A szakmai életútja mellett arról is beszélgettünk vele, hogyan látja a mentortanári hivatást és a jövő pedagógusait.
Nagy Katalin 2000-ben szerezte tanítói diplomáját, 2005-ben a Pécsi Tudományegyetem Bölcsésztudományi Karán elvégezte a kommunikáció- és médiatudomány szakot, majd 2008-ban ugyanitt magyar szakos tanári oklevelet kapott. Mentortanári szakvizsgáját 2014-ben tette le sikeresen, a rábízott hallgatókat magas szintű szakmai tudással, precíz és hozzáértő pedagógiai attitűddel, valamint humánus emberi magatartással vezeti.
2002-től a Ciszterci Nevelési Központban tanítóként, majd magyartanárként dolgozott, emellett osztályfőnöki és mentortanári feladatokat is ellátott. Jelenleg a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának elismert pedagógusa, emellett a magyar nyelvi és művészeti munkaközösség vezetőjeként, valamint a Rákóczi Szövetség iskolai koordinátoraként tevékenykedik az intézményben.
Tanári munkája mellett aktívan vesz részt a gimnázium kulturális életében. Mesélne erről?
A magyar kultúra hozzátartozik az identitásunkhoz, éppen ezért nagyon fontosnak tartom, hogy a fiatalok is átérezzék ennek a felelősségét. Elsősorban irodalmi programok szervezésében veszek részt, ezek közül kettőt szeretnék kiemelni. 2017-ben elindítottam egy versmondó kört, amelynek a tagjai olyan diákok, akik nemcsak szeretik a verseket, hanem szívesen vállalkoznak arra is, hogy ezt másokkal is megosszák. Több műsorunk is volt az évek során, amelyet a gimnáziumban, illetve a Várkonyi Nándor Könyvtárban adtunk elő, ezek leginkább egy-egy évfordulós költő (pl.: Arany János, Ady Endre, Radnóti Miklós stb.) verseiből összeállított előadások voltak.
A másik program, amely szintén a „szívem csücske”, az országos Babits Mihály nyelvhasználati verseny, amelyet a magyaros munkaközösséggel 2022-ben indítottunk újra a gimnáziumban a magyarországi és a vajdasági középiskolák számára. A verseny során Babits műveihez kapcsolódóan a versmondás és a szónoki beszéd kategóriában mérhetik össze a tudásukat a versenyzők. Ezenkívül számos olyan kulturális rendezvény van (pl.: adventi műsor, a magyar kultúra napja, nemzeti ünnepek, a magyar költészet napja, ballagás stb.), amelybe bekapcsolódunk, vagy amelyet közösen szervezünk a magyart és a művészeti tantárgyakat tanító kollégáimmal.
Mit gondol, mik egy jó mentortanár legfőbb ismérvei?
Szerintem az a legfontosabb, hogy
egyenrangú partnerként, kollégaként kezelje a hallgatót. Támogassa őt abban, hogy jól érezze magát az adott intézményben,
ha a hallgató megismerheti az iskola dolgozóit, bekapcsolódhat a programokba, illetve a szakmai munkaközösségek tevékenységeibe, egy befogadó közösség tagjává válik, és sokkal nagyobb kedvvel és lelkesedéssel fog bejönni az iskolába.
Tegye lehetővé, hogy a kistanár minél jobban megismerje azt az osztályt, ahol tanítani fog, ezáltal hatékonyabb lesz a közös munka is. Rendkívül fontosnak tartom a tanárjelölt és a mentortanár közötti őszinte, nyílt kommunikációt is, amely alapja az együttműködésnek. Az értékelés során a pozitívumok elhangzása mellett az építő jellegű meglátásoknak, javaslatoknak szintén nagy szerepe van a fejlődésben.
Átfogóan a „jelenlétet” emelném ki, vagyis a hallgató a gyakorlat során kapja meg azt a szabadságot, önállóságot, amelyre szüksége van, de közben érezze, hogy mindig van mellette valaki, akinek az útmutatására számíthat.
A mentortanár tulajdonképpen egy „háttérember”, aki úgy kíséri végig a hallgatót a gyakorlat során, hogy közben megerősíti benne azt a gondolat, hogy mindenképpen tanár szeretne lenni.
Mire a legbüszkébb az eddigi pályafutásához kapcsolódóan?
Talán arra, hogy tanítóként, később tanárként az alsó tagozattól kezdve egészen a gimnáziumig mindegyik korosztállyal megtaláltam a közös hangot a tanítás során. Jó érzéssel tölt el, hogy a tananyagon kívül egy olyan szemléletet, illetve értékrendet is átadhattam a tanítványaimnak, amely a későbbi életükre is hatással van. Nagy öröm számomra, hogy többen visszajárnak, és továbbra is számítanak a véleményemre.
Hogyan látja napjaink pedagógus hallgatóit? Milyen nehézségekkel kell szembenézniük?
Szerencsés vagyok, hiszen eddig a legtöbb hallgató, aki hozzám került, lelkiismeretesen felkészült a tanórákra, és végig együttműködő volt, ha hiányosságok adódtak, azokat pótolta, aktívan bekapcsolódott az iskolai életbe is. Azt gondolom, hogy
aki valóban tanár szeretne lenni, az teljes odaadással végzi a tanítási gyakorlatot,
viszont akiből hiányzik ez a fajta lelkesedés, motiváció, annak el kell gondolkodnia azon, hogy valóban ezt a pályát szeretné-e választani.
Szerintem a legnagyobb nehézség, amivel szembe kell nézniük a hallgatóknak, hogy rengeteg elvárásnak kell megfelelniük, mind a tanárok, mind a diákok, mind a szülők részéről. A sok elvárás közepette pedig nehéz önazonosnak maradni, pedig ez szükséges ahhoz, hogy hitelesek legyünk. Mindezek mellett úgy látom, hogy a tanárjelöltek képesek megbirkózni a rájuk váró kihívásokkal, nehézségekkel, a mi feladatunk pedig az, hogy segítsük őket ebben.
Egymással, az egyetem működésével és a közösségi élettel is megismerkedhettek az...
Folytatódtak a kutatások I. Szulejmán szultán szigetvári mauzóleuma körül. A...
30 hallgató kezdi meg tanulmányait a Műszaki és Informatikai Kar Paksi...
Szeptember elsején, a Magyar Felsőoktatás Napján új fejezet kezdődött a Pécsi...
A hagyományokhoz híven szeptember elsején, a Magyar Felsőoktatás Napján tartotta...
Pécs adott otthont a 3. Medievisztikai Vándorkonferenciának, melynek ötlete 2023...
Tanévnyitó interjú prof. dr. Miseta Attilával, a Pécsi Tudományegyetem...
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat (ELFT) a PTE Természettudományi Karával közöse...
Itt van az ősz, itt van újra, ahogy a pumpkin spice latte ideje és az új...
Augusztus 27-28-án rendezték meg a Power and Consensus in a Multidisciplinary...
Augusztus 23-án rendezték meg a „Pécs Napja Aradon” kulturális rendezvényt...
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2021.