Az egyetemünkre érkező hallgatók körében évről évre tapasztaljuk, hogy a fiatalok jelentős része sajnos nem megalapozott, reális önismereten és alapos informálódáson alapuló döntés eredményeként választ pályát.
Tudjuk, hogy a középiskolák, valamint a szülők számára időbeli vagy szakmai kapacitások hiánya okán gyakran erőn felüli feladat a pályaválasztás előtt álló fiatalok komplex felkészítése.
A program a PTE Kapcsolati Igazgatóság, a PTE Karrier Iroda, valamint a PTE 10 Karának együttműködésében valósul meg. Programcsomagunk segítséget nyújthat a középiskolák számára a pályaválasztási napjuk megszervezésében és lebonyolításában..
Pályaorientációs programjainkat elsősorban 10-11. évfolyamos diákok számára ajánljuk. A szolgáltatásokat térítésmentesen nyújtjuk, munkatársaink mindenkori kapacitásainak mértékében.
Egyetemünk mind a 10 karától kérhető kb. 15 perces bemutatkozás online térben, melyben röviden ismertetik a karon található szakokat és egyéb lehetőségeket (pl. szakmai programok, ösztöndíj, stb).
- 1. Bölcsészettudományi szakterület
-
1.1. Bölcsész Activity!
Létszám: max. 20 fő
Időtartam: 45-60 perc
Most tényleg szükség lesz a kreativitásodra! Lássuk, mit kezdesz a bölcsészlét alapfogalmaival. Rajzold, mutasd, magyarázd, fejtsd meg!
A klasszikus activity játék bölcsészet- és társadalomtudományokra adaptálva.
1.2. Fókuszban mi, emberek!
- Létszám: max. 15 fő (igény szerinte párhuzamosan, két csoportban)
- Időtartam: 45-60 perc
Játékos önismereti tréning pályaválasztásról, döntési helyzetekről, életpályákról – bölcsész szemmel.
1.3. Az Én utam pályaorientációs társasjáték
- Létszám: min. 10 fő, max. 20 fő
- Időtartam: 30-45 perc
A társasjáték célja, hogy segítse a fiatalokat a döntéshozatali készségek, valamint a stratégiai és kritikus gondolkodás gyakorlásában. A játék során a szereplők nemcsak a saját pályájukat kísérhetik figyelemmel, hanem más résztvevőkét is. A játékot beszélgetés zárja, ahol a résztvevők megoszthatják egymással tapasztalataikat.
1.4. Mit csinál egy (pécsi) bölcsész?
- Létszám: 10-30 fő
- Időtartam: 45-60 perc
A program keretében egy orientációs kerekasztal-beszélgetésre van lehetőség a humán- és társadalomtudományok jelentőségéről, szerepéről a kortárs társadalomban hallgatók és oktatók részvételével.
- 2. Egészségügyi és egészségtudományi szakterület
-
Általános Orvostudományi Kar
2.1. CSI Tour
- Létszám: 15-40 fő
- Helyszín: Pécs, Szigeti út 12.
Az Általános Orvostudományi Kar és Gyógyszerésztudományi Kar bemutatása. A karok képzési kínálatának (általános orvos, fogorvos, gyógyszerész, orvosi biotechnológia), és campusának bemutatása. A campus bejárása mellett lehetőség van az Anatómiai Intézet, Orvosi Mikrobiológiai és Immunitástani Intézet, Igazságügyi Orvostani Intézet, a MediSkills Lab valamint a Gyógyszerészképzés Intézeteiben különböző programokon részt venni.
Egészségtudományi Kar
2.2. Ments meg!
Vészhelyzet, Dr. House, Grace Klinika, minden diák számára ismerősek ezek a sorozatcímek. Vajon már elgondolkodtak azon, hogy milyen lehetne, ha ők kerülnének olyan helyzetbe, hogy életet kelljen menteniük? Megállnák a helyüket? Lenne elég lélekjelenlétük segítséget nyújtani? Itt a lehetőség, hogy kipróbálják magukat „éles” helyzetben: újraélesztés, akut sérült ellátás és egyéb vészhelyzet szimuláción vehetnek részt.
2.3. Reggeli a világ körül
Te szoktál reggelizni? Ha igen mit? Miért fontos a reggeli? Szerinted megfelelő a reggelid a napod elindításához? Vajon mit esznek reggelire más országokban, és mit nálunk? A válasz kiderül a tankonyhában, ahol a diákok bevonásával több gyorsan elkészíthető, könnyen variálható, ízletes, egészséges reggelit is elkészítünk, melyet természetesen megkóstolhatnak a végén.
2.4. A modern ápolástudomány
Az ápolás az 1820-ban angol bankárcsaládban született Florence Nightingale nevéhez fűződik. Az ő kitartásának és lelkesedésének köszönhetően a krími háborúban megsérült és ápolásban részesített katonák közül sokkal kevesebb haltak meg, mint a higiénét mellőző kórházakban, és ezzel bizonyította az ápolás létjogosultságát. Azóta sokat fejlődött az ápolástudomány, és mára számos korábban orvosi kompetenciakörbe tartozó beavatkozás került át az ápolók hatáskörébe. A program keretében a diákok megismerkedhetnek az ápolásoktatás eszközeivel, kipróbálhatnak demonstrációs eszközöket (vérvétel, auszkultációs modell, vérnyomásmérés, vércsoport meghatározás stb.)
2.5. Izzasztó
Természetesnek vesszük, hogy járunk, futunk a busz után, vagy kosarazunk a barátokkal. Azonban ha sérülés éri kezünket/lábunkat, kiderül, hogy a leghétköznapibb mozgás is komoly koncentrációt igényel. Gyógytornászok vezetésével bepillantás nyerhető speciális rehabilitációs tornák mozgásrendszerébe, olyan izmok is megmozgatásra kerülnek, amik létezéséről lehet, hogy nem is tudtunk előtte.
Melegítőt, sportcipőt feltétlenül szükséges hozni!
2.6. BodyArt
A BodyArt az ellentétek egységére épül, fő jellemzője a belégzés-kilégzés ritmusára végzett erősítő és a nyújtó gyakorlatoknak, az izmok megfeszítésének és elernyesztésének, a dinamikus mozgásnak és a relaxálásnak az egyensúlya. A tudatosan, odafigyelve, sőt, a figyelmet koncentrálva végzett lassú, kitartó gyakorlatok megtanítanak légzésünk, mozgásszerveink és egész testünk működésének ismeretére, hatékonyabb irányítására. Kellemes zenére végzett igazi, mindent átmozgató órára lehet számítani, melyre nem kell hozni semmi mást, mint kényelmes ruhát (cipő nem kell), nyitottságot és jókedvet!
2.7. Rekreáció szervezés – Animáció
Mi az animáció, ki az animátor? Milyenek az animációs programok? Mi kell ahhoz, hogy valaki animátor legyen? Milyen munkalehetőségei lehetnek egy animátornak? Ezekre a kérdésekre mind választ kaphatnak, egy játékos óra keretein beül azok, akik bekukkantanak az „Animátor, játékmester” órára. Az animáció a latin eredetű anima szóból származik, amely jelentése lélek. Az animáció annyit tesz lelkesíteni. A szállodai animáció a 90-es évek elején terjedt el a nagyobb hotelek körében és ma már szinte nincs is olyan komolyabb nemzetközi, vagy akár hazai szálloda, ahol ne foglalkoztatnának animátorokat. A szállodai animáció fő célja a vendégeket arra lelkesíteni, hogy aktív pihenéssel töltsék el nyaralásukat. Részükre az animátorok programokat találnak ki, szerveznek meg és vezetnek le. Ezek a programok általában játékos sportesemények, vicces vetélkedők a nap folyamán és szórakoztató showműsorok esténként. Akik fiatalosak, vidámak és talpraesettek vagy beszélnek angolul és lehetőség szerint egy további idegen nyelven, akkor kiváló animátor lehet belőlük! Ezen a foglalkozáson a diákok kipróbálhatják, hogy milyen animátorok lennének.
2.8. Aerobic
Alakformáló aerobik óra során minden izomcsoportot foglalkoztatunk, csoportosan, együttes erővel. Zenés mozgásforma, mely kortól és edzettségi szinttől függetlenül bárki számára ideális rekreációs felfrissülést jelenthet. Mindenféle aerobik jellegű órákkal akár animációs programok kapcsán, akár fitness klubokban is találkozhatnak a diákok, így rekreációs szakemberként, illetve animációs programvezetőként sokszor előfordulhat, hogy instruktorként kell fellépniük, amely elméleti és gyakorlati ismereteihez a foglalkozás során bemutatott aerobik segítségével juthatnak.
- 3. Jogi szakterület
-
Állam- és jogtudományi szakterület
3.1. Jogi tévhitek és mindennapi jogügyeletek előadás - Szakkollégiumi nyílt nap az Állam- és Jogtudományi Karon
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Programgazda: Óriás Nándor Szakkollégium
- Módszer: rövid előadások, beszélgetés, kérdések megválaszolása
Az Óriás Nándor Szakkollégium rövid bemutatását követően egy érdekes interaktív előadásban lehet részed, melyben jogi tévhiteket és mindennapos jogügyleteket mutatunk be. Ezek rámutatnak arra, mennyire máshogy működik néhány szituáció a jog világában. Ami egy laikusnak elsőre nem tűnhet fel, az egy szakembernek vagy egy joghallgatónak annál inkább. Hétköznapinak tűnő cselekmények jogi relevanciáját vizsgáljuk meg játékos, interaktív módon, melyben a hallgatóság is részt vehet.
3.2. Ha veszélyben az adataid, veszélyben vagy te is!
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 1 óra
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazdák: Dr. Nagy Zoltán egyetemi docens, Dr. Szőke Gergely László adjunktus, Dr. Hohmann Balázs adjunktus, Dr. Zámbó Alexandra óraadó
Megszámlálhatatlanul sok adatot osztasz meg magadról az online aktivitásod során, akár tudsz róla, akár nem. Ezeket számos módon felhasználják, érted (a kényelmedért) és ellened is. Azt mondják, az Internet: ablak a világra. De sokkal szűkebb világra, mint gondolnád, mivel az online tevékenységed elemzésével sokszor csak célzott, szűrt tartalmat kapsz. Ki és hogyan dönt arról, hogy mit láthatsz? Mit tehetsz, hogy máshoz is hozzáférj? Hogyan segítenek a jogszabályok?
Az adataid emellett igazán rossz kezekbe is kerülhetnek. A hackertevékenység egyre szervezettebb és jövedelmezőbb. Azt hiszed, a te adatait, a te titkaid senkit nem érdekelnek, de ez nem igaz. Számos visszaélési lehetőség adódik a bankszámlád kifosztásától a személyiséglopáson át a tényleges zaklatásig vagy későbbi zsarolásig. Mit tehetsz ez ellen? Miben segít a jog és a bűnüldöző szervek?
3.3 Hálózat vagy piramis? A szervezett bűnözés világa
- Létszám:15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Szijártó István PhD hallgató
Az előadás 15-20 percben ismerteti a bűnszervezet jogszabályokban lefektetett fogalmát, és a rávilágít a szervezett bűnözéssel kapcsolatos tévhitekre. Bemutatja a csoport, a bűnszövetség és a bűnszervezet közötti főbb különbségeket, majd pedig rátér a fő témára: hogyan épül fel egy bűnszervezet. A hálózatos modell ismertetésével napjaink bűnözési struktúrájára mutat rá. A modell megértését három bűncselekmény tipikus elkövetési módozatával ismerteti.
3.4. Mesterséges intelligencia és jog - miként reagál a jogrendszer a technológiai fejlődésre?
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Hohmann Balázs adjunktus
A mesterséges intelligencia és technológiai újítások tömeges felhasználása mindennapjaink része lett. Csak néhány a felmerülő kérdésekből: Megvalósítható-e az autózás vezető nélkül? Valóban kiválthatja az emberiség harmadának munkáját az MI? Megírja helyettem az esszémet az algoritmus?
Ezekhez hasonló kérdéseket járunk körbe az interaktív előadás keretében, ahol az előadó a diákokkal közösen gondolkozva keresi a társadalmilag elfogadható, jogilag megvalósítható megoldásokat.
3.5. Drónok, célzott likvidálás és a nemzetközi jog
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Kis Kelemen Bence tanársegéd
Előadásomban az Egyesült Államok célzott likvidálási programjába – amikor egy állam terrorista gyanús személyeket lő ki pl. felfegyverzett drónok segítségével – engedek bepillantást. Megvizsgáljuk, hogy milyen alapvető szabályok vonatkoznak az ilyen típusú támadásokra, illetve, hogy mi a teendő akkor, ha egy terrorista napközben pék, éjjel viszont bombákat helyez el forgalmas utcákban és hogyan döntenek akkor a parancsnokok, ha a terroristák ártatlan személyekkel, élő pajzsokkal veszik körül magukat.
3.6. A jogászi hivatás
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Monori Gábor adjunktus
Érdeklődsz a jogi pálya iránt? Szeretnéd tudni, hogy mihez kezdhetsz a jogi diplomáddal? Az előadás bemutatja, hogy milyen feladatot lát el egy bíró, egy ügyész vagy egy ügyvéd, valamint, hogy milyen egyéb területeken helyezkedhet el egy jogász.
3.7. Az interneten történő vásárlásnál vajon mire kell figyelni?
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Monori Gábor adjunktus
A vásárlások jelentős részét napjainkban már interneten bonyolítják le a fogyasztók. Van-e és milyen esetben elállási joga a vevőnek? Mi történik akkor, ha a webshop hibás terméket küld részünkre, vagy ha előre kifizetjük a termék vételárát, de az eladó nem postázza el a terméket? Hova fordulhatunk jogszerű igényünkkel? Ezekkel és hasonló kérdésekkel foglalkozik az előadás.
3.8. A deepfake kriminális veszélyei
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 45-60 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Dr. Herke Csongor tanszékvezető egyetemi tanár
A deepfake (mélyhamisítás) olyan videó, hang vagy egyéb tartalom (pl. kép), amely teljesen vagy részben kitalált, vagy egy meglévő, valós tartalom manipulálásával jött létre, ezáltal alkalmas arra, hogy megkérdőjelezze a valós tartalmak valódiságát. Ugyanakkor a deepfake-nek a sokszor hangoztatott veszélyei mellett számos előnye is van. Az előadás a deepfake történeti áttekintését követően ezeket az előnyöket és veszélyeket ismerteti, majd a deepfake észlelésére szolgáló eszközök bemutatását követően kitér a lehetséges jogi válaszlépésekre.
3.9. Együtt megoldjuk! - avagy konfliktusok házon belül és kívül
- Létszám: 15 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív játék, beszélgetés és rövid ismeretátadás
- Programgazda: Dr. Korinek Beáta, tanársegéd
Az életünk során számos próbatétellel, konfliktussal találkozunk, akár otthon, iskolában, barátok közt, párkapcsolatban. Nem ritka, hogy saját magunkban is dúl a feszültség. Mi ennek a szerepe? Szenvedünk benne vagy teszünk ellene, érte, na de, hogy és mit? Törekszünk a mindenki számára lehető legjobb megoldásra, vagy erőből, dühből visszavágunk? Mi az egyéni és mi az a közösségi érdek? Ezen a 45 perces foglalkozáson interaktív módon, történetek és megmozgató feladatok mentén haladva foglalkozunk a konfliktusainkkal és szerepükkel a mindennapokban.
3.10. Az online közösségi terek veszélyei és a digitális bizonyítékok – hihetünk-e nekik?
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Dr. Bendes Ákos László doktorandusz, óraadó tanár
Számos veszély leselkedik ránk a Facebook, Instagram, Tik-Tok használata során. Tisztában vagyunk-e azzal, hogy egy kommenttel vagy egy kép posztolásával milyen bűncselekményt tudunk elkövetni? Esetleg bűncselekmények áldozatává válhatunk. A digitális világ fejlődésével számos új bűncselekménytípus jött létre, amely a mindennapi életünk szerves részévé vált. A digitális bizonyítékokat könnyű manipulálni és hamisítani, ezek nyomozása és bizonyítása a jelen és a jövő egyik legnagyobb feladata.
3.11. Johnny Depp vs Amber Heard
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 60 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Dr. Bendes Ákos László doktorandusz, óraadó tanár
Depp vs Heard, ahogy a médiából legjobban ismerhetjük. Egy ügy, amit élőben a tárgyalóteremből követhettünk, még a TikTok is bizonyítékot szolgáltatott. Talán az évszázad legismertebb és a legnagyobb médiavisszhangot kapott pere, amely nem csak egy per volt és lesz a történelem során, hanem egy mozgalom és egy sztereotípia vége is. A férfi és női szerepek teljes eltolódása jellemzi az ügyet, amit egyszerre emberi és jogi oldalról érdemes vizsgálni és bemutatni.
3.12. A bírói hatalom kialakulása és függetlenedése
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Dr. Biró Zsófia tudományos segédmunkatárs
Szereted a történelmet és gondolkodsz a jogi pályán? Esetleg a tipikus jogászi szakmák érdekelnek és máris el tudod képzelni magad bíróként? Vajon hogyan alakult ki Magyarországon a bírói hatalom és az igazságszolgáltatás szervezete? Mitől bíró ma a bíró? És egyébként is mi köze ennek az egésznek a történeti alkotmányhoz? Ezekre és ehhez hasonló kérdésekre ad választ e 45 perces előadás, amit főleg történelem szakos osztályok számára ajánlunk.
3.13. Mindenből egy kicsit: az energiajog világa
- Létszám: 15-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Dr. Biró Zsófia tudományos segédmunkatárs
Érdekel a jogi és a gazdasági pálya is, de a matematika világa annyira mégsem fogott meg? Akkor az energiajog lehet az a jogterület, amelyik elnyeri a tetszésedet! Az energiajog szinte minden jogággal képes kapcsolódást mutatni, ráadásul gazdasági, technológiai és műszaki alapokon nyugszik. Ha minden (is) érdekel egy picit, de a jogi pályát látod a fő iránynak, akkor az energiajogban kiteljesedhetsz! A 45 perces előadás vázolja, hogy mi is az energiajog és milyen főbb területeket ölel fel.
3.14. Gyermekjogi memória játék
- Létszám: 15 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Kunné Vecsési Krisztina
A jogok segítenek abban, hogy biztonságban és boldogan élhess. A jogaidat törvények védik és fontos tudnod, hogy minden olyan alapvető emberi jog megillet Téged is, ami minden embert születésénél fogva. Most játékos formában ismerheted meg a Gyermekjogi Egyezményt, amely egy nemzetközi megállapodás, ami azért jött létre 1989-ben, hogy a világ minden országában ugyanazokat a gyerekjogokat tartsák be, Magyarország 1991-ben csatlakozott az egyezményhez.
3.15. Tégy egy lépést előre – csoportos gyakorlat az emberi jogok világából
- Létszám: 15-40 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Kunné Vecsési Krisztina
Helyezd magad egy-egy karakter életébe, képzeld el a környezeted a családod, a lehetőségeidet. Majd indulj el… Uhh, nem is biztos hogy ugyanúgy haladsz az életben, mint mások. Lehet, hogy Neked kevesebb lehetőséged van? Vagy éppen mindent megtehetsz? Vajon mihez van jogod és mire van lehetőséged? Keressük együtt a válaszokat!
- 4. Közgazdaságtudományi szakterület
-
4.1. Döntési fa – módszertani esettanulmány tréning
- Létszám: nagyobb létszámú csoportok esetén előadás, 25 főig tréning
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A „Hol tanuljak tovább?” tréning a Hungarian Business Case Society által indított kezdeményezés, melynek célja, hogy a felvételi döntés előtt álló középiskolásokat segítse a továbbtanulással kapcsolatos döntéseik meghozatalában. A tréning tulajdonképpen egy interaktív, esettanulmányon alapuló döntési módszertan megtanítása, amely az élet bármely területén később is jól hasznosítható.
4.2. Vaktesztek (marketing esettanulmány)
- Létszám: 30-35 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
Ízélmény kontra márka, avagy a nagy vakteszt – előadás, és egy vakteszt integrálásával. Egy teszt arról, hogyan befolyásolja a véleményünket egy adott termék márkája és a köré épített reklám, imázs, marketing. A résztvevők többféle terméket kóstolnak, ízlelnek és rangsorolnak, tudva a márkát, és “vakon” is. Ezek után az eredmények összehasonlítása és a levonható következtetések kerülnek megvitatásra.
4.3. Marketing játék: Cook szigeteki narancsok
- Létszám: 10-30 fő (csapatjáték) 5-6 csapattal
- Időtartam: 90 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A Cook szigeteki narancsok egy kreatív játék, amely során a diákok belekóstolhatnak, hogy milyen egy terméket előállítani szűkös erőforrásokból, a képzelőerejük és ötleteik segítségével, amit utána természetesen el is kell tudniuk adni a társaiknak.
4.4. Karriertervezés és -menedzsment előadások, workshopok, tréning
- Létszám: min. 15 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A Pécsiközgáz oktatói, valamint a Kompetencia és Tehetségfejlesztő Központjának munkatársai beszélnek a fenti témákról: mire kell odafigyelni, melyek a tervezés sarkalatos pontjai, milyen trükkök alkalmazhatók, melyek a leggyakoribb hibák, buktatók. A workshopok ugyanezen témákat interaktív formában dolgozzák fel, míg a tréningek a karriertervezés és -menedzsment egy-egy területének (igény szerint) problémáira fókuszálnak.
4.5. Személyiségteszt (MBTI teszt)
- Létszám: 4-6 fő/óra
- Időtartam: 10-15 perc/fő
- Helyszín: Közgazdaságtudományi Kar
A program során két típusú személyiségtesztet szükséges kitölteniük a diákoknak, amelyet egy teljes körű elemzés fog követni. A személyiségtesztek kitérnek arra is, hogy mely típusú munkakörök, állások illeszkednek leginkább az adott diák személyiségéhez.
4.6. Game of Stocks! - avagy mi az a tőzsde és hogyan működik?
- Létszám: 20-30 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
Adok-veszek, csökken-emelkedik: a tőzsde világába csöppenhettek bele egy játék erejéig. Taktikázzatok jól a részvényekkel és nyerjetek! Közben arra is rájöhettek, hogyan befolyásolja a tőzsde működését a politika és a világ történései.
4.7. Zh küldetés - Kalandjáték a PTE KTK-n!
- Létszám: 1-5 fős csapatok
- Időtartam: 1-1,5 óra
- Eszközigény: mobiltelefon, nyomtatott térkép (megtalálható a KTK portán)
- Helyszín: Közgazdaságtudományi Kar
A PTE KTK Rákóczi épülete titokzatos hely, amit most egyedül vagy a csapatoddal fedezhetsz fel! Egy különleges ZH-n (zárthelyi dolgozat) kell részt venned, ahol megmérettetik a tudásod és a leleményességed. Ismerd meg az épületet: ez lesz a te szabadulószobád… Más, mint a többi, mert innen nem kijutni nehéz, hanem bent maradni. Egy térkép, egy mobiltelefon és már indulhatsz is!
- 5. Műszaki szakterület
-
5.1. 3D betonnyomtatási technológia alkalmazása épületek előállítására
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor
- Programgazda: dr. Orbán József
A 3D nyomtatás alkalmazásának sajátosságai és az alkalmazott eljárások; A nyomtatáshoz alkalmazott betonok összetétele és tulajdonságai; 3D betontechnológiával létrehozott épületek nyomtatásának bemutatása; Milyen anyagból és eljárással lehetne a Marson épületeket nyomtatni.
5.2. Érdekességek a klímaváltozásról és megoldásáról
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: dr. Dittrich Ernő
A klímaváltozás az emberiség történelmének legnagyobb problémája. Az előadás kitér arra, hogy miért ekkor a gond és hogy mi lehet ebből a kiút. A megoldás rendszert "az egyensúly 6 programja" névvel elnevezett rendszer adja meg, mely bemutatásra kerül.
5.3. Érdekességek vizes élőhelyek ökológiai állapotának és vízminőségének védelméről
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: dr. Dittrich Ernő
Az emberi társadalom az élővizekre gyakorolt káros hatásainak bemutatása és azokra adott műszaki és társadalmi ismertetése. Eutrofizáció, bakteriális szennyezések, savasodás, detergensek, gyógyszerszármazékok oxigénháztartási problémák és káros hatások bemutatása.
5.4. A hulladékgazdálkodás jelene és jövője
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Vér Csaba
A hulladékgazdálkodásból a hétköznapokban csak annyit érzékelünk, hogy rendszeresen jön egy teherautó, kiürítik a kukánkat, és a tartalmát elviszik valahova. De ez csak a jéghegy csúcsa. Az előadásban bemutatjuk, hogy mi történik a színfalak mögött ma, és hogyan alakul át a hulladékokkal és nyersanyagokkal való bánásmód a következő években.
5.5. Lehetőségek építészként
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30-40 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: dr. Sztranyák Veronika
Nagy hatással van ránk a bennünket körülvevő közeg. Legyen szó otthonunkról, munkahelyünkről vagy akár a városról, ahol élünk. Építészként mindezeket, vagyis épített környezetünket formálhatjuk. Hogy mit is jelent ez? Milyen eszközök és lehetőségek állnak rendelkezésünkre? Röviden ebbe pillanthatunk bele.
5.6. Megújuló energetika: fából dízel?
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: dr. Ivelics Ramón
A klímaváltozás negatív hatásait mérsékelnünk kell! A megújuló energiaforrások nagyobb mértékű hasznosításával próbáljuk ezt elérni. A megújuló fa, mint energiahordozó komplex polimerként nemcsak égetésre, de folyékony tüzelőanyagok előállítására is alkalmas. A jövő mérnökei fából benzint, dízelt, kerozint, hidrogént fognak gazdaságosan és környezetileg fenntartható módon előállítani.
5.7. Ipari termék – és formatervezés: Tárgyaink láthatatlan tervezői
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Dr. Vasváry-Nádor Norbert
Érdekel az ipari termék- és formatervezés, és a számítógépes tervezés? Szeretnél többet tudni arról, hogyan járulhatsz hozzá ipari termék- és formatervezés problémáinak megoldásához? Szeretnél igényes modellező laboratóriumban izgalmas alkotásokat létrehozni?
5.8. Lézerfizikai eszközök használata napjainkban
- Létszám:10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projector, laptop
- Programgazda: dr. Kurilla Boldizsár
A lézer a „Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation” (vagyis „fénykibocsátás indukált emisszióval”) kifejezésnek a rövidítéséből származik , mely nagyon pontosan írja le az elvet. A lézer 1960-as feltalálása óta hihetetlen mértékű fejlődésbe vitte a világot. A legújabb lézertechnológiák alkalmazásával egy sor műszaki feladat lényegesen nagyobb hatékonysággal és korszerűbben megoldható, mint ahogy eddig használták, ugyanakkor új megoldások is születtek például a navigációs, kommunikációs, anyagmegmunkálási, légkör fizikai-és akár a felderítési feladatokra.
5.9. 3D fémnyomtatási technológiák
- Létszám:10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projector, laptop
- Programgazda: Zsebe Tamás
3D nyomtatás szerepe az iparban, területek, ahol a technológia használható. 3D fémnyomtatás, anyagok, melyek ilyen módon felhasználhatók, a Karon folyó kutatás ismertetése.
5.10. A „műember” és további innovatív eszközök az épületgépészet területéről
- Létszám:10 főtől
- Időtartam:30-45 perc
- Eszközigény: projector, laptop
- Programgazda: Loch Gábor
A „műember” bemutatása, mint az élőalanyokat helyettesítő eszköz az épületek komfortkutatásában. Néhány az épületgépészet területén használható modern technológia ismertetése.
5.11. Mi a programozás?
- Létszám:10 főtől
- Időtartam:30-40 perc
- Eszközigény: projector, laptop
- Programgazda: Laborci Gergely
A programozás alapjainak bemutatása. Mit jelent programozónak lenni, hogyan gondolkodik egy programozó? Ugyan technológia rohamosan fejlődik, de a gondolkodás ebben a szakmában továbbra sem opcionális. Egy egyszerű példafeladat megoldása több módon.
5.12. Nanotechnológia építőipari alkalmazási példái
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30-40 perc
- Eszközigény: projektor
- Programgazda: Dr. Orbán József
Az előadásban ismertetésre kerül a különleges anyagok előállítása, tulajdonsága és építőipari alkalmazása. Az előadás témái:
- Betonszerkezetek nyári hővédelme Nano-struktúrájú hővédő vékony-bevonatokkal.
- Öntisztuló betonfelületek és épülethomlokzatok.
- Világító betonfelületek és fényvakolatok.
- 6. Természettudományi szakterület
-
6.1. Táncolj velünk
- Létszám: max. 30 fő
- Időtartam: 45-60 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
Gyere, mozogj, táncolj! Ideje, hogy felvedd a ritmust, mi ebben segítünk, hiszen minden lépés egy impulzussal kezdődik. A tánc egy életelixír, ami a sportszakos hallgatók számára könnyen elérhető a képzési palettánkban. Ismerd meg a PTE TTK sportos arcát és tekints bele az egyetemi hétköznapok élménydús világába. A program egy könnyed, vidám, kikapcsolódást nyújtó, rövid és ismételhető zenés-táncos koreográfia elsajátítására ad lehetőséget a vállalkozó kedvűek számára.
6.2. (Darwin), SZEX, KROMOSZÓMÁK, SZEXKROMOSZÓMÁK
- Létszám: nem korlátozott
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
A szex átszövi a körülöttünk lévő világot, és a tudatunkat. Darwintól indulunk el, lefektetjük szexualitástól izzó alapelveit, Neki nem okozott nehézséget a látszólag életképességet csökkentő, sokszor szélsőséges jellegek, mint a pávafarok és a szarvasagancs létrejöttének megmagyarázása. A nemek kialakulásának kromoszómális, majd molekuláris alapjait is vizsgáljuk. Végül igazi különlegességekről lesz szó: teknőctarka és kalikó macskákról, és (néha pontosan) félig hím, félig nőstény egyedekről.
6.3. Fűszerben nem lehet hiány: egy galaktikus kábítószer a Dűne univerzumában
- Létszám: min. 10 fő
- Időtartam: 45-60 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
Előadás a kábítószerekre vonatkozó alapismeretekről a Dűne című film felhasználásával.
6.4. A XXI. század mindenese: a fizikus
- Létszám: 40 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: projektor, laptop, OLYMPUS mikroszkóp
A hétköznapi életünket egyre jobban átszövi a modern tudomány és technika. Az életünket befolyásoló kérdésekben kell gyakran véleményt formálnunk. A természettudományos műveltség segítséget nyújt ezekben a kérdésekben. Ugyanakkor a minket körülvevő világ tárgyainak megtervezése, működésének megértése is csak úgy lehetséges, ha eligazodunk a fizikában (kémiában, biológiában…). Példák felsorolásával demonstráljuk, hogy a fizikus egyfajta mindenesként szerepel a modern világ munkaerőpiacán.
6.5. Fontos, hogy pontos! Fizikai mérések vetélkedő
- Létszám: min. 4 max. 32 fő
- Időtartam: 60 perc
- Eszközigény: laptop csatlakozási lehetőség, kivetítő
A program keretében a diákok csapatokat hoznak létre, és közösen elvégzik az adott egyszerű mérést. A legpontosabb eredményt elérő csapat egy oklevelet, illetve egy ajándékot kap az intézettől.
6.6. Szörnyetegek, homeózis, mutánsok
- Létszám: nincs létszámkorlát
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop csatlakozási lehetőség, kivetítő
A szörnyeteg negatív csengésű szó. Valami a normálistól eltérőt jelent, és általában valamiféle félelmetesség érzete lengi körül. A szörnyetegek pedig a legtöbbször nem tehetnek külsejükről, mert vagy a genetika, vagy valamilyen gonosz erő hatására jönnek létre (legtöbbször kutatók keze által). Az előadáson végig kísérjük azokat a csodálatos kutatásokat, amelyek szörnyetegek elemzésével indultak, és elvezettek testszerveződésünk alapjainak megismeréséhez, és hogy mit is értünk azon az alapvetőnek tűnő fogalmon, hogy ÁLLAT.
6.7. Az emberek és gépek kapcsolata
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-45 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
Az előadás témája, hogy bemutassa a tudományos-fantasztikus filmekben látott gépek valójában léteznek-e és ha igen azok fejlettsége hol tart napjainkban. Valamint rövid betekintést kapunk a robotok programozásainak problematikájába is. Az előadás végén rövid bemutató robotkarok segítségével.
6.8. Földrajz az egész világ!
- Létszám: max. 100 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
Talán nem is gondolnád, hogy ha bármikor, bárhova utazol, a földrajztudománnyal találkozol! S bármelyik tudománnyal foglalkozol, a földrajzzal való kapcsolat szinte mindig jelen van! Az előadás a földrajz és a földrajzi gondolkodás szerepéről, lehetőségeiről, 21. századi kihívásairól szól. A Föld 5 kontinensén szerzett saját tapasztalati példákkal Alaszkától Afrikán át Új-Zélandig, Tűzföldtől Belső-Ázsiáig geográfiai érdekességek sorát felvonultatva mutatja be a diavetítéssel egybekötött előadás a földrajz sokszínűségét, „mindenhatóságát” a hétköznapi életben
6.9. Extrém időjárás, időjárási extrémumok
- Létszám: max. 100 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
A világban bármerre is járunk, mindig találkozhatunk legekkel. Az előadás során bejárjuk a Földet és virtuálisan felkeressük a legextrémebb időjárási rekordokat adó helyeket. Hol és mikor mérték a leghidegebbet? Milyen gyors a leggyorsabb tornádó? Hol található a legzivatarosabb hely a Földön?
Ezekre és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ. Az előadás során csapatokra osztva lehet megtippelni a válaszokat az egyes kérdésekre.
6.10. Kutatni menő - pályaorientációs beszélgetés
- Létszám: 20-25 fő
- Időtartam: 30-45 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Dr Pirisi Gábor
Fiatal és lelkes munkatársaink segítségével, saját példáinkon keresztül mutatjuk be a hozzánk érkező diákonak, hogy mire vihetik, ha belevágnak a tanulásba! Biológus, fizikus, földrajzos, kémikus, informatikus és sportszakos kollégáink mutatják be a #pécsittk-n bejárt útjukat.
6.11. Még menőbb a kémia! Robban? Persze!
- Létszám: 10-30 fő
- Időtartam: 30-90 perc
- Helyszín: Pécs, Ifjúság útja 6.
Látványos hang és fényhatással járó kémiai reakciók bemutatása.
6.12. Tények és tévhitek a sport emberi szervezetre gyakorolt hatásairól
- Létszám: 30-60 fő
- Időtartam: 30-45 perc
- Eszközigény, projektor, laptop
Előadásunkban bemutatjuk a fizikai aktivitás szervezetre gyakorolt hatásait, valamint választ
kaphatunk arra, hogy mindig minden körülmények között szabad-e sportolnunk? Vannak esetleg a
szervezetre kifejtett negatív hatásai? Ugyancsak próbálunk választ adni arra, hogy milyen eszközökkel és hogyan lehet mérni a sportolás szervezetre gyakorolt hatásait. Megmutatjuk a legalapvetőbb biomechanikai és élettani, sérülésekkel nem járó (non-invazív) vizsgálatokat, melyekkel könnyen monitorozni lehet a szervezet aktuális állapotát, tulajdonságait.
6.13. Kártyajátékok és véges geometria
- Létszám: 20-30 fő
- Időtartam: 45-60 perc
Az előadásban egy népszerű kártyajáték (Dobble) hátterében levő geometriai struktúrákat mutatunk be. Választ kapunk a kérdésre, hogy hogyan kell ilyen kártyajátékot/játékokat gyártani? Szó lesz egy másik az előzőtől eltérő geometriai struktúrára építhető, új de némileg hasonló játékról is. Ezek geometriáját is alaposabban megvizsgáljuk és közben sokat játszunk.
6.14. Általános kari bemutatkozó VR szemüveg segítségével- Új lehetőség az oktatásban és az informatikus hallgatók kezében
- Létszám: 20-25 fő
- Időtartam: 30-45 perc
- Eszközigény: wifi, projektor, 2x2 méter üres terület
A PTE TTK az idei évben különleges módon mutatja be képzési kínálatát az érdeklődő diákoknak. Ehhez VR szemüveget használunk, melyben a diákok a virtuális térben tekinthetik meg, hogy az egyes szakokon mi vár rájuk majd hallgatóként.
- 7. Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztő Kar programjai
-
7.1. Ezt esszük 20 év múlva?!
- Létszám: egy osztály vagy osztályteremnyi diák
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Angler Kinga
A globalizációs problémák kihatnak az - emberiség számára élelemként is szolgáló - állat- és növényvilágra is. Jön a bogárburger, a lombikhús és a 3D-ben nyomtatott szalámi? Hagyományos élelmiszerhez csak úgy jutunk, ha megtermeljük magunknak?
Az előadás PPT-vel kísérve igyekszik felvillantani a jövőkép szélsőségeit.
7.2. „Érzékszervek 7próbája” interaktív gyakorlati program
- Létszám: max. 20 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: projector, laptop
- Programgazda: Dr. Vas-Guld Zsuzsanna
Az érzékszervi értékelés fontossága nem csak a tudományos életben jelenik meg, hanem a mindennapjainkban is fontos szerepet játszik. A memóriafejlesztéshez is nagymértékben hozzájárul, hiszen az illatokat elraktározva, majd a későbbiekben felismerve dolgoztatjuk agyunkat. A program során, különböző illatokat (fűszerek, illatminták) felismerve tesztelhetjük érzékszerveinket.
7.3. Arany200 edukatív társasjáték
- Létszám: egyszerre max. 4 fő
- Időtartam: 45 perc
Az Arany200 című edukatív társasjáték Arany János életművére épül. Az új ismeret elsajátításakor, illetve összefoglaló órákon alkalmazható játék segítségével az érdeklődők az élménypedagógia egyik legizgalmasabb formájáról, a társasjáték-pedagógiáról szereznek közvetlen tapasztalatot.