Az egyetemünkre érkező hallgatók körében évről évre tapasztaljuk, hogy a fiatalok jelentős része sajnos nem megalapozott, reális önismereten és alapos informálódáson alapuló döntés eredményeként választ pályát.
Tudjuk, hogy a középiskolák, valamint a szülők számára időbeli vagy szakmai kapacitások hiánya okán gyakran erőn felüli feladat a pályaválasztás előtt álló fiatalok komplex felkészítése.
A program a PTE Kapcsolati Igazgatóság, a PTE Karrier Iroda, valamint a PTE 10 Karának együttműködésében valósul meg. Programcsomagunk segítséget nyújthat a középiskolák számára a pályaválasztási napjuk megszervezésében és lebonyolításában.
Pályaorientációs programjainkat elsősorban 10-11. évfolyamos diákok számára ajánljuk. A szolgáltatásokat térítésmentesen nyújtjuk, munkatársaink mindenkori kapacitásainak mértékében.
- 1. Pályaorientációs önismereti workshop
-
- Létszám: 10-15 fős csoportok (teljes osztályok részvétele esetén párhuzamos csoportokban)
- Időtartam: 120 perc
Interaktív, játékos gyakorlatokon és önreflexiós kérdéseken, beszélgetésen alapuló, felkészített egyetemisták által tartott foglalkozás, amelyben a fiatalok modellezett helyzeteket próbálhatnak ki, élményszerűen szembesülhetnek saját készségeikkel és elindulhatnak a tudatosabb gondolkodás útján. Főbb tematikus és készségfejlesztési fókuszok a foglalkozásokban:
- önismeret, vágyak, motivációk, érdeklődés, környezeti befolyások,
- személyes erősségek és gyengeségek, lehetőségekhez és akadályokhoz való viszony,
- döntési képesség és szokások, pályatervezés és életvezetés
- 2. Hallgatói élménybeszámolók
-
- Létszám: 15-60 fő
- Időtartam: 45-90 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A Pécsi Tudományegyetem hallgatói saját élményeiken alapuló beszámolót, és kiscsoportos, moderált beszélgetést folytatnak általános felsőoktatási tudnivalókról, valamint a PTE által kínált lehetőségekről.
Érintett témák: szakválasztás, képzések (főbb tantárgyak, órarend, vizsgák, kreditek), karrier és munkaerő-piaci lehetőségek (szakkollégiumok, versenyek, karrierszolgáltatások, elhelyezkedés), finanszírozás (ösztöndíjak, diákmunka, megélhetés költségei), egyetemi élet (sport, kultúra, szórakozás), külföldi ösztöndíj lehetőségek stb.
- 3. Pályaorientációs egyéni tanácsadás
-
- Időtartam: min. 30 perc/fő
Személyes beszélgetési lehetőség az egyéni pályaválasztási kérdésekről életpálya tanácsadónkkal, támogatás-megerősítés a kérdések mögött húzódó személyes bizonytalanságok terén.
- 4. Pályaorientációs grafológia (egyéni tanácsadás)
-
- Időtartam: min. 20 perc/fő
- Helyszín: kizárólag Pécs
Grafológusunk íráskép alapján segít feltérképezni a legfontosabb személyiségjegyeket, azonosítani a meglévő erősségeket. Ez a tanácsadás jó lehetőség az önismeret fejlesztésére, az önmagunkkal kapcsolatos kérdésekről való beszélgetésre.
A tanácsadáshoz szükséges egy sima A/4-es lapra levél formátumú - megszólítást, aláírást is tartalmazó - tetszőleges témában saját fogalmazással előzetesen megírt (nem másolt vagy diktált) min. 12-14 soros szöveg, amit a tanácsadásra hozzanak magukkal.
Így megfelelő számotokra?
- 5. Iránymutató önismereti teszt (Holland teszt)
-
- Időtartam: tesztkitöltés 10 perc, kiscsoportos kiértékelés 35 perc/3-5 fő (2-3 csoportban párhuzamosan is folyhat az értékelés)
Gyors visszajelzés arról, hogy milyen foglalkozási területek állhatnak közel a fiatal érdeklődési köréhez. Fontos, hogy a teszt eredménye nem „diagnózis”, csak gondolatindító, amely jó alapot adhat egy pályaorientációs beszélgetéshez – ezt a kiértékeléskor a diákokban tudatosítjuk.
- 6. Műhelybeszélgetés
-
A PTE 10 kara (melyek közül az iskola szabadon választhat) képviselteti magát, egy műhelybeszélgetés keretein belül. A beszélgetés úgy néz ki, hogy a karok képviselői a terem több pontjára leülnek, és a diákok az általuk érdekelt karokhoz leülhetnek, és kötetlen beszélgetést folytathatnak.
- 7. Standos megjelenés (klasszikus iskolalátogatás)
-
Célunk, hogy a pályaorientációs programok mellett a klasszikus iskolalátogatás keretein belül is biztosítani tudjuk a diákok számára a tájékozódás lehetőségét.
A gyakorlati megnyilvánulása: standos kitelepülés az iskola egy központi részére (pl.: aula, forgalmas folyósó), ahol az egyetem képviseletében felkészített hallgatók várják a diákokat az órák közötti szünetekben, akik bármilyen kérdéssel fordulhatnak hozzájuk, legyen szó a felvételiről, a szakokról, vagy az egyetemi életről általában.
- 8. Szülői értekezlet
-
A szülői értekezletek látogatásának célja, hogy megfelelő tájékoztatást biztosítsunk a továbbtanulással és felvételivel kapcsolatban nemcsak a tanároknak, diákoknak, hanem a szülőknek is. Osztályfőnök általi megkeresést követően egy értekezletet tartunk, amelyben bemutatjuk az Egyetem különböző képzési szintjeit, a felvételi pontszámítás folyamatát, a különböző finanszírozási formákat és a hozzá kapcsolódó hallgatói szerződést, ösztöndíj lehetőségeket, a diákhitel működését, valamint áttekintünk különböző szempontokat a pályaválasztáshoz.
- 9. Szemléletformálás a Támogató Szolgálattal
-
A Pécsi Tudományegyetem küldetésnyilatkozata szerint „befogadó” intézmény, melyet bizonyítja, hogy – más esélyegyenlőség szempontjából érzékeny csoportok mellett – közel 300 fogyatékossággal élő hallgatója van.
A fogyatékossággal élő hallgatók mindennapjait és tanulmányait személyes, speciális igényüknek megfelelően a Támogató Szolgálat segíti. Valódi környezetüket, az oktatást, a számonkérést és az ezzel kapcsolatos adminisztrációt pedig szaktársaik, az oktatók, valamint a tanulmányi osztály munkatársai adják. Minőségi életük és egyetemi boldogulásuk a velük érintkező környezet együttműködésén múlik. Ehhez a Támogató Szolgálat nem csak az érintett hallgatóknak, hanem a környezetnek is szeretne segítséget nyújtani.
A hallgatók támogatásának alapja a speciális körülményeik, adottságaik, fizikai, szellemi, lelki akadályoztatottságuk, és az ebből fakadó tanulmányi kihívásaik ismerete. Ennek érdekében készültünk egy átfogó, interaktív előadással, melyben ismeretterjesztő, és játékos, saját élményt nyújtó elemek mellett dilemmák, kérdések átbeszélésére is lehetőséget kívánunk nyújtani. Az előadást az igénykehez, érdeklődéshez, és rászánható időhöz tudjuk alakítani. Prezentációnk tematikája (Választható): A fogyatékosságról, szolgáltatásokról, és tanulmányi kedvezményekről általában; Mozgásszervi fogyatékosság; Látássérültek; Hallássérültek; Tanulási zavarok („diszesek”); Autizmus; ADHD; Pszichés zavarok.
- 10. Iskolaszínház a Janus Egyetemi Színházzal
-
- Létszám: egy osztály
- Időtartam: 2x45 perc
Az iskolaszínházi sorozat lényege, hogy megmutassuk: a színház speciális művészeti eszközeit felhasználva talán könnyebben és mélyebben érthetők a középiskolás tananyag bizonyos részei, új, fiatalos perspektívákból tudunk belepillantani a klasszikus irodalom nagy szövegeibe, segítve ezzel akár az érettségit, akár a felvételit.
A 2024/25-es tanévben ősszel Bánk Bán Beavató címmel egy négyszereplős, drámapedagógia feldolgozó-elemző beszélgetést magában foglaló 2x45 perces foglalkozást és Albert Camus: Az idegen című írásából készült egzisztencialista monodrámát és elemző beszélgetést ajánlunk. A sorozat tervezett darabjai: Nóra, Szókratész védőbeszéde, Édes Anna, Antigoné, Tóték, Az apostol, Magyar Elektra, Hamlet.
- 1. Bölcsészettudományi szakterület
-
Fókuszban mi, emberek!
- Létszám: minimum 6 fő, maximum 15 fő (9-10. osztály)
- Időtartam: min. 70 perc
A játék célja a tárgyalási és kompromisszum készségek fejlesztése. A résztvevők a foglalkozáson egy megadott szempontrendszer szerint hoznak létre új civilizációkat. A gondolatkísérlet során a bölcsészet- és társadalomtudományok teljes skáláját érintjük, játékos keretek között.
Az Én utam pályaorientációs társasjáték
- Létszám: minimum 10 fő, maximum 20 fő (igény szerint párhuzamosan, két csoportban; 9-10. osztály)
- Időtartam: min. 90 perc
A társasjáték célja, hogy segítse a fiatalokat a döntéshozatali készségek, valamint a stratégiai és kritikus gondolkodás gyakorlásában. A játék során a szereplők nemcsak a saját pályájukat kísérhetik figyelemmel, hanem más résztvevőkét is. A játékot beszélgetés zárja, ahol a résztvevők megoszthatják egymással tapasztalataikat.
Mit csinál egy (pécsi) bölcsész? - Általános kari előadás beszámolóval
- Létszám: nincs létszám korlát (11-12. osztály)
- Időtartam: 45-60 perc
A program keretében bemutatkozik Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karunk. Az érdeklődők megismerhetik a kar nyújtotta képzéseket és válaszokat kaphatnak felvételivel kapcsolatos kérdéseikre. Az előadás végén hallgatók osztják meg tapasztalataikat és élményeiket a karon töltött szemesztereikről.
- 2. Egészségügyi és egészségtudományi szakterület
-
Általános Orvostudományi Kar
Irány a sejtlabor
Lehetőséget biztosítunk a gyerekek hajának, körmének, bőrének mikroszkópos vizsgálatára. A bátrak saját vérüket is megnézhetik. Ha szívesebben nézegetnének rovarokat, vagy valamilyen virágot, levelet vizsgálnának meg, amit útközben gyűjtöttek, arra is van lehetőség. A tanulók kipróbálhatják magukat sejtkutatóként. tesztelhetik a laboratóriumi centrifuga működését, megnézhetik hogyan kerülnek fagyasztásra emlős sejtek kriogén tartályban, ki is próbálhatják. Az osztály megtapasztalhatja, hogyan működik egy 2-es biobiztonsági szintű (BSL-2) labor. (Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)
Intézetlátogatások
(Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)
Egészségnap szervezés
(Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)
Romhányi György szakkollégium tehetségfejlesztő program
(Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)
Egészségtudományi Kar
RehabHősök, avagy a gyógytornász szakma
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: maximum 15 fő
Természetesnek vesszük, hogy járunk, futunk a busz után, vagy kosarazunk a barátokkal. Azonban, ha sérülés éri kezünket/lábunkat, kiderül, hogy a leghétköznapibb mozgás is komoly koncentrációt igényel. Gyógytornászok vezetésével bepillantás nyerhető speciális rehabilitációs tornák mozgásrendszerébe, megtudhatjátok:
- Mit jelent gyógytornászként dolgozni és milyen feladatokkal jár ez a hivatás.
- Milyen képzési és továbbképzési lehetőségek állnak rendelkezésetekre.
- Milyen karrierlehetőségek és specializációk várnak rátok.
- Hogyan segíthetitek a pácienseket a gyógyulásban és az egészséges életmód fenntartásában.
JólLét avagy a rekreáció
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: maximum 15 fő
A rekreáció és életmód szak egyre népszerűbb választás azok számára, akik szeretnének hozzájárulni mások testi-lelki egészségéhez és jóllétéhez. A program során megismerhetitek:
- A rekreáció és életmód szak sokszínűségét és főbb területeit.
- A rekreációs szakemberek szerepét a közösségi és egyéni egészségfejlesztésben.
- A képzési és továbbképzési lehetőségeket, valamint a szükséges készségeket.
- A rekreációs programok és szolgáltatások tervezésének és megvalósításának folyamatát.
- Milyenek az animációs programok? Mi kell ahhoz, hogy valaki animátor legyen?
Vegánság és a bolygó
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: kb. 40 fő
A vegán étkezés/életmódnak egyre több követője akad. Egyre többen döntenek úgy, hogy ilyen-olyan meggyőződésből lemondanak az állati eredetű táplálékokról és/vagy termékek vásárlásáról.
- Lehet-e teljes értékű életet élni, ha nem fogyasztunk állati eredetű élelmiszereket?
- Van-e egészségügyi kockázata rövid, vagy hosszú távon? Hogyan hat környezetünkre, bolygónkra a vegánság.
Táplálékkiegészítők és azok szerepe az egészséges életmódban
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: kb. 40 fő
A táplálékkiegészítők egyre nagyobb szerepet kapnak a mindennapjainkban, különösen a fiatalok körében. Az előadás során megismerkedhettek:
- A táplálékkiegészítők különböző típusaival és hatásaival.
- Az egészséges táplálkozás és a kiegészítők közötti összefüggésekkel.
- Az optimális teljesítmény és koncentráció fenntartásának titkaival.
- Az esetleges kockázatokkal és a tudatos választás fontosságával.
Ments meg!
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: maximum 15 fő
Dr. Murphy, Dr. House, Grace Klinika, minden diák számára ismerősek ezek a sorozatcímek. Vajon már elgondolkodtak azon, hogy milyen lehetne, ha ők kerülnének olyan helyzetbe, hogy életet kelljen menteniük? Megállnák a helyüket? Lenne elég lélekjelenlétük segítséget nyújtani? Itt a lehetőség, hogy kipróbálják magukat „éles” helyzetben: újraélesztés, akut sérült ellátás és egyéb vészhelyzet szimuláción vehetnek részt.
Humán Páciens Szimulációs Központ
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: maximum 15 fő
- Helyszín: Egészségtudományi Kar
Nyerj betekintést modern eszköztárunkba, melyben magashűségű szimulátorok, innovatív demonstrációs eszközök találhatóak. A laborban számos, élethű tanbábuval, azok működésével tudsz megismerkedni. Megismerheted az ápoló és a mentőtiszt képzés összes tantermi keretek között megvalósuló gyakorlati oktatásának színterét, melyet a legmodernebb orvostechnológiai eszközök támogatnak. Termeink alkalmasak a klasszikus skill jellegű (egy-egy részkészség gyakorlása), demonstrációs jellegű és szimulációs típusú oktatásra is. Szimulációs tereink hiperrealisztikus módon kerültek kialakításra és berendezésre annak érdekében, hogy a hallgatóink élményszerűen tapasztalhassák meg akár az otthoni prehospitális, akár a kórházi környezetben történő feladatellátást
- 3. Jogi szakterület
-
Ha veszélyben az adataid, veszélyben vagy te is!
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 15 fő / maximum 80 fő
Megszámlálhatatlanul sok adatot osztasz meg magadról az online aktivitásod során, akár tudsz róla, akár nem. Ezeket számos módon felhasználják, érted (a kényelmedért) és ellened is. Ki és hogyan dönt arról, hogy mit láthatsz? Hogyan segítenek a jogszabályok? Az adataid emellett igazán rossz kezekbe is kerülhetnek. Számos visszaélési lehetőség adódik a bankszámlád kifosztásától a személyiséglopáson át a tényleges zaklatásig. Mit tehetsz ez ellen? Miben segít a jog és a bűnüldöző szervek?
Mesterséges intelligencia és jog – miként reagál a jog- rendszer a technológiai fejlődésre?
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 15 fő / maximum 80 fő
A mesterséges intelligencia és technológiai újítások tömeges felhasználása mindennapjaink része lett. Csak néhány a felmerülő kérdésekből: Megvalósítható-e az autózás vezető nélkül? Valóban kiválthatja az emberiség harmadának munkáját az MI? Megírja helyettem az esszémet az algoritmus? Ezekhez hasonló kérdéseket járunk körbe az interaktív előadás keretében, ahol az előadó a diákokkal közösen gondolkozva keresi a társadalmilag elfogadható, jogilag megvalósítható megoldásokat.
A jogászi hivatás
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 15 fő / maximum 80 fő
Érdeklődsz a jogi pálya iránt. Szeretnéd tudni, hogy mihez kezdhetsz a jogi diplomáddal? Az előadás bemutatja, hogy milyen feladatot lát el egy bíró, egy ügyész vagy egy ügyvéd, valamint, hogy milyen egyéb területeken helyezkedhet el egy jogász.
Az interneten történő vásárlásnál vajon mire kell figyelni?
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 15 fő / maximum 80 fő
A vásárlások jelentős részét napjainkban már interneten bonyolítják le a fogyasztók. Van-e és milyen esetben elállási joga a vevőnek? Mi történik akkor, ha a webshop hibás terméket küld részünkre, vagy ha előre kifizetjük a termék vételárát, de az eladó nem postázza el a terméket. Hova fordulhatunk jogszerű igényünkkel? Ezekkel és hasonló kérdésekkel foglalkozik az előadás.
Tégy egy lépést előre – csoportos gyakorlat az emberi jogok világából
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 5 fő / maximum 15 fő
Helyezd magad egy-egy karakter életébe, képzeld el a környezeted a családod, a lehetőségeidet. Majd indulj el... Uhh, nem is biztos, hogy ugyanúgy haladsz az életben, mint mások. Lehet, hogy Neked kevesebb lehetőséged van? Vagy éppen mindent megtehetsz? Vajon mihez van jogod és mire van lehetőséged? Keressük együtt a válaszokat!
A deepfake kriminális veszélyei
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 15 fő / maximum 80 fő
A deepfake (mélyhamisítás) olyan videó, hang vagy egyéb tartalom (pl. kép), amely teljesen vagy részben kitalált, vagy egy meglévő, valós tartalom manipulálásával jött létre, így megkérdőjelezhető a valós tartalma. A deepfake-nek sokszor hangoztatott veszélyei mellett számos előnye is van. Az előadás a deepfake történeti áttekintését követően ezeket az előnyöket és veszélyeket ismerteti, majd a deepfake észlelésére szolgáló eszközök bemutatását követően kitér a lehetséges jogi válaszlépésekre.
Hírességek házasságkötése és válása – interaktív előadás
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 15 fő / maximum 80 fő
A magyar családjog házasságkötésre és annak felbontására irányuló szabályait hírességek esküvőjének és válásának médiából ismert részleteinek elemzésével mutatjuk be.
Béranyaság a sztárvilágban
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 15 fő / maximum 80 fő
A modern természettudományos módszerek segítségével ma már a meddő párok is szülővé válhatnak. A reprodukcióra irányuló módszerek egyike hétköznapi szóhasználattal a béranyaság, amikor a gyermek kihordásának és megszülésének célja nem a rokoni kapcsolat létrejövetele. A szabályozás megértése azért fontos, mert a jog világának lépést kell tartani az együttélési formák igényeivel és választ kell adnia a dinamikusan fejlődő természettudományos módszerek eredményeire. A módszer természet- és társadalomtudományokhoz való kapcsolatait ismert személyek példáin keresztül ismertetjük.
- 4. Közgazdaságtudományi szakterület
-
Döntési fa – módszertani esettanulmány tréning
- Létszám: nagyobb létszámú csoportok esetén előadás, 25 főig tréning
- Időtartam: 45 perc
A „Hol tanuljak tovább?” tréning a Hungarian Business Case Society által indított kezdeményezés, melynek célja, hogy a felvételi döntés előtt álló középiskolásokat segítse a továbbtanulással kapcsolatos döntéseik meghozatalában. A tréning tulajdonképpen egy interaktív, esettanulmányon alapuló döntési módszertan megtanítása, amely az élet bármely területén később is jól hasznosítható.
Vaktesztek (marketing esettanulmány)
- Létszám: 30-35 fő
- Időtartam: 45 perc
Ízélmény kontra márka, avagy a nagy vakteszt – előadás, és egy vakteszt integrálásával. Egy teszt arról, hogyan befolyásolja a véleményünket egy adott termék márkája és a köré épített reklám, imázs, marketing. A résztvevők többféle terméket kóstolnak, ízlelnek és rangsorolnak, tudva a márkát, és “vakon” is. Ezek után az eredmények összehasonlítása és a levonható következtetések kerülnek megvitatásra.
Marketing játék: Cook szigeteki narancsok
- Létszám: 10-30 fő (csapatjáték) 5-6 csapattal
- Időtartam: 90 perc
A Cook szigeteki narancsok egy kreatív játék, amely során a diákok belekóstolhatnak, hogy milyen egy terméket előállítani szűkös erőforrásokból, a képzelőerejük és ötleteik segítségével, amit utána természetesen el is kell tudniuk adni a társaiknak.
Személyiségteszt (MBTI teszt)
- Létszám: 4-6 fő/óra
- Időtartam: 10-15 perc/fő
A program során két típusú személyiségtesztet szükséges kitölteniük a diákoknak, amelyet egy teljes körű elemzés fog követni. A személyiségtesztek kitérnek arra is, hogy mely típusú munkakörök, állások illeszkednek leginkább az adott diák személyiségéhez.
Game of Stocks! – avagy mi az a tőzsde és hogyan működik?
- Létszám: 20-30 fő
- Időtartam: 45 perc
Adok-veszek, csökken-emelkedik: a tőzsde világába csöppenhettek bele egy játék erejéig. Taktikázzatok jól a részvényekkel és nyerjetek! Közben arra is rájöhettek, hogyan befolyásolja a tőzsde működését a politika és a világ történései.
Zh küldetés – Kalandjáték a PTE KTK-n!
- Létszám: 1-5 fős csapatok
- Időtartam: 1-1,5 óra
A PTE KTK Rákóczi épülete titokzatos hely, amit most egyedül vagy a csapatoddal fedezhetsz fel! Egy különleges ZH-n (zárthelyi dolgozat) kell részt venned, ahol megmérettetik a tudásod és a leleményességed. Ismerd meg az épületet: ez lesz a te szabadulószobád… Más, mint a többi, mert innen nem kijutni nehéz, hanem bent maradni. Egy térkép, egy mobiltelefon és már indulhatsz is!
- 5. Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztő Kar programjai
-
„Érzékszervek 7próbája” interaktív gyakorlati program - Dr. Vas-Guld Zsuzsanna
- Időtartam: 45 perc
- Maximális létszám: 20 fő
Az érzékszervi értékelés fontossága nem csak a tudományos életben jelenik meg, hanem a mindennapjainkban is fontos szerepet játszik. A memóriafejlesztéshez is nagymértékben hozzájárul, hiszen az illatokat elraktározva, majd a későbbiekben felismerve dolgoztatjuk agyunkat. A program során, különböző illatokat (fűszerek, illatminták) felismerve tesztelhetjük érzékszerveinket.
- 6. Műszaki szakterület
-
A hulladékgazdálkodás jelene és jövője
- Létszám: minimum 10 fő
- Időtartam: 30 perc
A hulladékgazdálkodásból a hétköznapokban csak annyit érzékelünk, hogy rendszeresen jön egy teherautó, kiürítik a kukánkat, és a tartalmát elviszik valahova. De ez csak a jéghegy csúcsa. Az előadásban bemutatjuk, hogy mi történik a színfalak mögött ma, és hogyan alakul át a hulladékokkal és nyersanyagokkal való bánásmód a következő években.
3D fémnyomtatási technológiák
- Létszám: minimum 10 fő
- Időtartam: 30 perc
3D nyomtatás szerepe az iparban, területek, ahol a technológia használható. 3D fémnyomtatás, anyagok, melyek ilyen módon felhasználhatók, a Karon folyó kutatás ismertetése.
Mi a programozás?
- Létszám: minimum 10 fő
- Időtartam: 30-40 perc
A programozás alapjainak bemutatása. Mit jelent programozónak lenni, hogyan gondolkodik egy programozó? Ugyan technológia rohamosan fejlődik, de a gondolkodás ebben a szakmában továbbra sem opcionális. Egy egyszerű példafeladat megoldása több módon.
Megújuló energetika: fából dízel?
- Létszám: minimum 10 fő
- Időtartam: 30 perc
A klímaváltozás negatív hatásait mérsékelnünk kell! A megújuló energiaforrások nagyobb mértékű hasznosításával próbáljuk ezt elérni. A megújuló fa, mint energiahordozó komplex polimerként nemcsak égetésre, de folyékony tüzelőanyagok előállítására is alkalmas. A jövő mérnökei fából benzint, dízelt, kerozint, hidrogént fognak gazdaságosan és környezetileg fenntartható módon előállítani.
Ipari termék – és formatervezés: Tárgyaink láthatatlan tervezői
- Létszám: minimum 10 fő
- Időtartam: 30 perc
Érdekel az ipari termék- és formatervezés, és a számítógépes tervezés? Szeretnél többet tudni arról, hogyan járulhatsz hozzá ipari termék- és formatervezés problémáinak megoldásához? Szeretnél igényes modellező laboratóriumban izgalmas alkotásokat létrehozni?
Látványos lézerfizikai jelenségek és az űrkutatás kapcsolata
- Létszám: minimum 10 fő
- Időtartam: 30 perc
Miként és hogyan indult a lézerekkel történő információtovábbítás és annak milyen fajtái vannak? Az űrkutatásban alkalmazott lézerfizikai kísérleteket, mint például a Holdon lehelyezett lézertükrök alkalmazása, amelyet a Földön szabadtéren mi magunk is megvalósíthatunk.
Additív technológiák, fémnyomtatás: Gyártástechnológiák a PTE MIK-en
- Létszám: minimum 10 fő
- Időtartam: 30 perc
Az előadás a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának gyártástechnológiai képzési és kutatási területeire fókuszál, hangsúlyozva az additív technológiák és a fémnyomtatás fontosságát. Az előadás célja, hogy bemutassa, milyen innovatív gyártási technológiákat tanulhatnak és kutathatnak a hallgatók a karon, ezzel is népszerűsítve a MIK képzéseit, különös tekintettel a gépészmérnöki, valamint az ipari termék- és formatervező mérnöki képzésekre.
- 7. Művészeti szakterület
-
Kusudama origami
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 5 fő / maximum 30 fő
A kusudama egy papírhajtogatási technika. A résztvevők egyenként egy egyszerű alakzatot hajtogatnak színes papírokból, majd ezeket a kis részeket összeillesztve egy nagy formába rakják össze. Az így elkészült alkotást elvihetik magukkal. A programot a Formatervezés Tanszék ajánlotta. Ez a papírhajtogatási technika a kerámiatervezés alapozásához, a formavilág kialakításában nyújt segítséget.
Kiállítás látogatás a Nádor Galériában
- Időtartam: 45 perc
- Létszám: minimum 2 fő / maximum 30 fő
- Helyszín: Nádor Galéria (Pécs, Széchenyi tér)
A Nádor Galéria működésének célja a Művészeti Kar vizuális művészettel foglalkozó hallgatói részére egy olyan közösségi színtér létrehozása, mely lehetővé teszi az egyetemi hallgatók által készített műalkotások bemutatását, kiegészülve egyéb vizuális kulturális eseményekkel (kiállítások, workshopok, rendezvények), illetve nonprofit kulturális programokkal. A galéria aktuális kiállítására invitáljuk a Pécsre érkező osztályokat, ingyenes tárlatvezetést tudunk biztosítani, amelynek keretében a kortárs képzőművészet kérdéseiről, az alkotói folyamatokról is megismerhetnek részleteket az érdeklődők.
- 8. Természettudományi szakterület
-
A programok részleteit egyeztesse egyetemi kapcsolattartójával!
https://www.ttk.pte.hu/felvetelizok/palyaorientacio-osztalykirandulas/
A biológia sokszínűsége
Azok, akiket a biológia érdekel, választhatnak a következő karrierutak bemutatása közül: „Hová vezet egy biológus útja?”; „Szőlész-borász diploma a zsebemben: Milyen lehetőségeim vannak?”, vagy részt vehetnek a „Szörnyetegek, homeózis, mutánsok” című izgalmas előadáson. Az előadás során végigkövetjük azokat a lenyűgöző kutatásokat, amelyek szörnyetegek vizsgálatával kezdődtek, és elvezettek testszerveződésünk alapjainak felfedezéséhez.
Földrajz az egész világ
A „GEOdiplomával a világ” előadás bemutatja a földtudományi és földrajz BSc, valamint a földtudomány és geográfus MSc képzéseink által kínált karrierlehetőségeket. Az „Extrém időjárás, időjárási extrémumok” előadáson körbeutazzuk a világot, hogy virtuálisan meglátogassuk azokat a helyeket, ahol a legextrémebb időjárási rekordok születtek. Megválaszoljuk az olyan kérdéseket, mint például: hol és mikor mérték a legalacsonyabb hőmérsékletet?; milyen sebességgel képes mozogni egy tornádó?; és hol található a Föld legviharosabb pontja?
Fizika: Az erő, ami mindent mozgat!
A „XXI. század mindenese: a fizikus” című előadás rávilágít arra, hogy a fizikusok kiválóan alkalmazkodnak a változó világ kihívásaihoz, és sokféle területen találhatják meg helyüket rugalmasságuknak köszönhetően. Az előadás bemutatja a fizikus képzés sajátosságait, és példákkal szemlélteti, hogyan töltenek be a modern munkaerőpiacon sokoldalú szerepet. Az „Ultrarövid fényimpulzusok a 2023-as fizikai Nobel-díj tükrében” előadás pedig Krausz Ferenc magyar fizikus munkásságát és annak jelentőségét mutatja be.
Kémiát választani menő
A kémiát kedvelők számára a programajánlatunk: „Fűszerben nem lehet hiány: egy galaktikus kábítószer a Dűne univerzumában” előadás, mely során a kábítószerekre vonatkozó alapismeretekről lesz szó a Dűne című film felhasználásával. Vagy a „Merre tart egy kémikus életpályája?” előadás, mely a kémikusi szakma karrierlehetőségeit tárja fel, bemutatva, milyen irányokba indulhat egy kémikus.
A számok bűvöletében
Akik a matematika és informatika világában szeretnének elmélyülni, az alábbi témák közül választhatnak: „Kártyajátékok és véges geometria”, ahol egy népszerű kártyajáték, a Dobble mögött rejlő geometriai struktúrákat ismerhetik meg. A „Matematika végzettség. Merre tovább?” és a „Gazdaságinformatikus vagy programtervező informatikus legyek?” előadások pedig a lehetséges karrierutakat tárják fel.
#csakatesi
Izgalmas témakörök közül válogathatnak a sport iránt érdeklődők: „Tények és tévhitek a sport emberi szervezetre gyakorolt hatásairól.” Az előadás során kiderül például az is, hogy minden körülmény között szabad-e sportolnunk? A „Karrierlehetőségek a sportban” előadás pedig betekintést nyújt a testmozgással kapcsolatos hivatásokba, a sporttudomány, az edzői és testnevelő tanári karrier, valamint a rekreáció területeibe.
Kutatni menő – pályaorientációs beszélgetés
Fiatal és lelkes munkatársaink segítségével, saját példáinkon keresztül mutatjuk be a hozzánk érkező diákoknak, hogy mire vihetik, ha belevágnak a tanulásba! Biológus, fizikus, földrajzos, kémikus, informatikus és sportszakos kollégáink mutatják be a #pécsittk-n bejárt útjukat.