Az egyetemünkre érkező hallgatók körében évről évre tapasztaljuk, hogy a fiatalok jelentős része sajnos nem megalapozott, reális önismereten és alapos informálódáson alapuló döntés eredményeként választ pályát.
Tudjuk, hogy a középiskolák, valamint a szülők számára időbeli vagy szakmai kapacitások hiánya okán gyakran erőn felüli feladat a pályaválasztás előtt álló fiatalok komplex felkészítése.
Pályaorientációs programunk célja, hogy hiteles felsőoktatási információk, valamint szakszerű pályaorientációs konzultáció biztosításával támogassuk a fiatalok pályadöntését, ezáltal hozzájáruljunk a felsőoktatásból lemorzsolódó, illetve pályamódosításra kényszerülő fiatalok arányának csökkenéséhez is.
A program a PTE Kapcsolati Igazgatóság, a PTE Karrier Iroda, valamint a PTE 10 karának együttműködésében valósul meg. Programcsomagunk segítséget nyújthat a középiskolák számára a pályaválasztási napjuk megszervezésében és lebonyolításában.
A programcsomag ingyenes, de előzetes jelentkezés szükséges,
melyet követően a kívánt napra leszervezzük a kívánt programokat az osztályok, iskolák számára.Letölthető PDF fájl
Pályaválasztást segítő szolgáltatásainkat a programcsomagban két területen nyújtjuk:
1. Általános pályaorientációs programok: önismeret fejlesztés, felsőoktatási információk átadása, pályadöntés támogatása egyéni és csoportos formákban
2. Tudományterületekhez kapcsolódó orientációs programok (a PTE minden karához kapcsolódóan)
Pályaorientációs programjainkat elsősorban 10-11. évfolyamos diákok számára ajánljuk. A szolgáltatásokat térítésmentesen nyújtjuk, munkatársaink mindenkori kapacitásainak mértékében.
A szolgáltatások igénylésével kapcsolatban kérjük, legyenek szívesek figyelembe venni az alábbi tudnivalókat:
-
A felsorolt szolgáltatások igénybe vehetők pályaorientációs napba szervezett komplex csomagként, egyéb iskolai rendezvényhez kapcsolódóan vagy egy-egy osztály, diákcsoport számára alkalomszerűen. Előzetes egyeztetés alapján mind a megvalósítás kereteit, mind a szakmai tartalmat szívesen szabjuk az iskola és diákok igényeire.
-
A szolgáltatások igénylésével kapcsolatos megkeresést minimum 4 héttel a program tervezett napját megelőzően várjuk. Az igényléshez szükség van a kiválasztott programok pontos megnevezésére, a rendelkezésre álló időkeretek megjelölésére, a résztvevő diákok pontos létszámára. A megkeresést követően felmérjük munkatársaink adott napra vonatkozó kapacitásait, ezt követően tudunk végleges visszajelzést adni arról, hogy mely programokat tudjuk megvalósítani.
-
A programok megvalósítása terén kérjük az intézmény aktív közreműködését a diákok programokra való beosztásának elkészítésében, a programokkal kapcsolatos előzetes tájékoztatásukban, valamint több diákcsoport forgószínpad-szerű foglalkoztatása esetén az esetleges „holt idők” kitöltésében.
-
A szolgáltatásokat a Pécsi Tudományegyetem társadalmi felelősségvállalásként, térítésmentesen biztosítja. Kérjük az intézmények partneri együttműködését a hatékony és pontos kommunikációban, valamint az egyeztetett programok és keretek pontos betartásában.
Online programok
- 1. Pályaorientációs önismereti workshop
-
- Létszám: 6-10 fős csoportok
- Időtartam: 45 perc
- Online platform: a lehetőségekről érdeklődjön a szervezőnél
- A résztvevők e-mail címét szükséges előzetesen elküldeni a szervezőnek
Interaktív gyakorlatokon és önreflexiós kérdéseken, beszélgetésen alapuló, felkészített egyetemisták által tartott foglalkozás, amelyben a fiatalok élményszerűen szembesülhetnek saját készségeikkel és elindulhatnak a tudatosabb pályatervezés útján.
- 2. Hallgatói élménybeszámolók/ Központi előadás
-
- Időtartam: 45 perc
- Online platform: a lehetőségekről érdeklődjön a szervezőnél
- A résztvevők e-mail címét szükséges előzetesen elküldeni a szervezőnek
A Pécsi Tudományegyetem hallgatói saját élményeiken alapuló beszámolót, moderált beszélgetést folytatnak általános felsőoktatási tudnivalókról, valamint a PTE által kínált lehetőségekről.
Érintett témák: szakválasztás, képzések (főbb tantárgyak, órarend, vizsgák, kreditek), karrier és munkaerő-piaci lehetőségek (szakkollégiumok, versenyek, karrierszolgáltatások, elhelyezkedés), finanszírozás (ösztöndíjak, diákmunka, megélhetés költségei), egyetemi élet (sport, kultúra, szórakozás), külföldi ösztöndíj lehetőségek, stb.
- 3. Hallgatói fogadóórák
-
- Időtartam: 60 perc, 2020. október 9-től 2021. február 12-ig minden hónapban kétszer, pénteken 16:00-17:00 között
- Online platform: Pécsi Tudományegyetem facebook oldal meghirdetett eseményein keresztül elérhető
A Pécsi Tudományegyetem hallgatói vállalják, hogy péntekenként fogadóórát tartanak, ahol várják az érdeklődőket az Egyetemet érintő bármilyen kérdéssel kapcsolatban. Ezzel a programmal a klasszikus iskolalátogatáson megvalósuló standos megjelenést kívánjuk helyettesíteni.
- 4. Pályaorientációs egyéni tanácsadás
-
- Időtartam: min. 30 perc/fő
- Online platform: a lehetőségekről érdeklődjön a szervezőnél
- Regisztráció ezen a linken.
Személyes beszélgetési lehetőség az egyéni pályaválasztási kérdésekről életpálya tanácsadónkkal, támogatás-megerősítés a kérdések mögött húzódó személyes bizonytalanságok terén.
- 5. Iránymutató önismereti teszt (FLAG teszt)
-
- A teszt a pte.hu/felveteli oldalon lesz elérhető.
- Időtartam: tesztkitöltés 15 perc, kiscsoportos kiértékelés 30 perc/3-5 fő
- Online platform: a lehetőségekről érdeklődjön a szervezőnél
- A résztvevők e-mail címét szükséges előzetesen elküldeni a szervezőnek.
Gyors visszajelzés arról, hogy milyen foglalkozási területek állhatnak közel a fiatal érdeklődési köréhez. Fontos, hogy a teszt eredménye nem „diagnózis”, csak gondolatindító, amely jó alapot adhat egy pályaorientációs beszélgetéshez – ezt a kiértékeléskor a diákokban tudatosítjuk.
- 6. Kezedben a jövőd - 7 napos önismereti és karriertervezési program
-
- A program ezen a linken elérhető.
A hanganyag és munkafüzet lehetőséget ad egyéni munkában felfedezni érdeklődési irányokat, erősségeket, melyeket a diákok saját tempóban, önállóan tudatosítanak. A program későbbi tanácsadói beszélgetések alapja lehet.
- 7. Workshopok
-
- Online platform: Pécsi Tudományegyetem facebook oldal eseményei
Aktuálisan meghirdetésre kerülő online csoportos workshopok, melyek segítséget jelenthetnek a diákoknak a mindennapokban. Tervezett témák: stresszkezelés, tanulásmódszertan.
- 8. Pályaorientációs tanácsadás kézírás alapján (grafológia)
-
- Időtartam: min. 20 perc/fő
Grafológusunk íráskép alapján segít feltérképezni a legfontosabb személyiségjegyeket, azonosítani a meglévő erősségeket. Ez a tanácsadás jó lehetőség az önismeret fejlesztésére, az önmagunkkal kapcsolatos kérdésekről való beszélgetésre. A tanácsadáshoz szükséges egy sima A/4-es lapra tetszőleges témában megírt (nem másolt vagy diktált) min. 12-14 soros, aláírással is ellátott szöveg, amit 1 héttel a tanácsadás előtt szükséges lefotózva/szkennelve, jó minőségben (arányaiban is az eredetivel megegyezően) elküldeni a kapcsolattartónak. Kérjük, jelezzék azt is, hogy az adott diák jobb, vagy balkezes-e!
A Pécsi Tudományegyetem karai által kínált szakterület-specifikus online orientációs programok
Egyetemünk mind a 10 karától kérhető kb. 15 perces bemutatkozás online térben, melyben röviden ismertetik a karon található szakokat és egyéb lehetőségeket (pl. szakmai programok, ösztöndíj, stb).
- 1. Bölcsészettudományi és társadalomtudományi szakterület
-
1.1. Bemutatkozó alkalom
- Időtartam: 45 perc
Általános (kari képviselő) és hallgatói tájékoztató a karon elérhető képzések és szolgáltatások kapcsán.
- 2. Egészségügyi és egészségtudományi szakterület
-
2.1. Általános Orvostudományi Kar/Gyógyszerésztudományi Kar
- Szakmai tartalmú előadások előre egyeztetett témákban (biológia, fizika, kémia, orvos, gyógyszerész, fogorvos képzéshez kapcsolódó témakörökben), kart bemutató általános előadások, hallgatói élménybeszámolók.
- Előkészítő tanfolyamok, emelt szintű érettségire 2020. október vége- 2021 április vége között – Elérhető az alábbi linken.
2.2. Egészségtudományi Kar
- Bemutatkozó előadás- online, élő
- Időtartam: kb 20 perc
- 3. Műszaki szakterület
-
3.1. Mérnöki előadások, beszélgetések
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 45 perc
Mérnöki érzékenyítő előadások, pályaorientációs beszélgetések.
A mérnöki kutatások sajátosságainak bemutatása, majd kötetlen beszélgetés. Választható témák: „Az etikus hackerek világa”, „A jövő okos épületei”, „3D nyomtatás – mire használja ezt egy mérnök?”, „Interdiszciplináris kutatások a MIK-en”.
- 4. Jogi szakterület
-
4.1. Jogi előadások
Valamennyi, személyes jelenlétet igénylő program megrendezésre kerülhet online térben. Bővebb információkról és az aktuális kínálatról érdeklődni a szervezőnél lehet.
- 5. Közgazdaságtudomány szakterület
-
5.1. Karriertervezés és -menedzsment előadások, workshopok, tréning
- Létszám: min. 15 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A Pécsiközgáz oktatói, valamint a Kompetencia és Tehetségfejlesztő Központjának munkatársai beszélnek a fenti témákról: mire kell odafigyelni, melyek a tervezés sarkalatos pontjai, milyen trükkök alkalmazhatók, melyek a leggyakoribb hibák, buktatók. A workshopok ugyanezen témákat interaktív formában dolgozzák fel, míg a tréningek a karriertervezés és -menedzsment egy-egy területének (igény szerint) problémáira fókuszálnak.
5.2. Döntési fa – módszertani esettanulmány tréning
- Létszám: nagyobb létszámú csoportok esetén előadás, 25 főig tréning
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A „Hol tanuljak tovább?” tréning a Hungarian Business Case Society által indított kezdeményezés, melynek célja, hogy a felvételi döntés előtt álló középiskolásokat segítse a továbbtanulással kapcsolatos döntéseik meghozatalában. A tréning tulajdonképpen egy interaktív, esettanulmányon alapuló döntési módszertan megtanítása, amely az élet bármely területén később is jól hasznosítható.
- 6. Természettudományi szakterület
-
6.1. Válassz minket - Bemutatkozik a PTE TTK
- Időtartam: kb 15 perc.
Rövid videó dr. Trócsányi András dékánhelyettes és TTK hallgatók közreműködésével.
6.2. Válassz minket - TTK-s életpályák, TTK-s pályaképek
- Időtartam: kb 5 perc
Rövid videók a PTE TTK-n végzett, sikeres fiatalokról, mely elérhető a TTK youtube csatornáján. Folyamatosan bővülő kínálat!
Orsós Fruzsina (földrajz) – az alábbi linken elérhető.
Dr. Tóth György (fizika) – az alábbi linken elérhető.
Dr. Kurucz Kornélia (biológia)- az alábbi linken elérhető
Pánczél Róbert (matematika)- az alábbi linken elérhető
6.3. Botanikus kerti séta
- Időtartam:10 perc
Virtuális séta a Botanikus kertben, biológus szakkommentátorral. A videó az alábbi linken elérhető.
6.4. Drágakövek és nemesfémek
- Létszám: limit nélküli, online előadás
- Időtartam: 35 perc
Prof. Dr. Lente Gábor
Nemesfémek (arany, ezüst, platina, palladium) és a drágakövek története, társadalomban és a
konfliktusokban betöltött szerepe hollywoodi filmek történetébe ágyazva.
Az előadás az alábbi linken elérhető.
6.5. Vizilónaptej és más történetek
- Létszám: limit nélküli, online előadás
- Időtartam: 25 perc
Prof. Dr. Lente Gábor
Az előadás az alábbi linken elérhető.
6.6. Vízilónaptej és más történetek c. könyv bemutatása
- Létszám: limit nélküli, online előadás
- Időtartam 20-90 perc
Nem gondoltuk volna, hogy a vízilovak magas fényvédő faktort tartalmazó izzadsággal védekeznek a tűző nap ellen. De azt sem, hogy Shakespeare darabjaiból kiolvasható a drámaíró természettudományos érdeklődése és az asztrológusok iránti megvetése. Lente Gábor írásaiból azt is megtudjuk, hogy mely jelentős politikus, lázadó, zeneszerző volt középszerű vagy tudományosan eredményes kémikus.
6.7. Periódusos rendszer extrákkal
- Létszám: létszámkorlát nélküli
- Időtartam: 25-90 perc
Programfelelős: Prof. Dr. Lente Gábor
A periódusos rendszer története, kialakulása, elemei Dr. Lente Gábor előadásában.
Rövid ajánló az alábbi linken található.
6.8. Tömegpusztító fegyverek
- Létszám: létszámkorlát nélküli
- Időtartam: 20-90 perc
Programfelelős: Prof. Dr. Lente Gábor
Bemutatja a ma ismeretes nukleáris, biológiai és vegyi fegyverek kifejlesztésének az emberi civilizáció hajnaláig visszanyúló történetét, illetve ezen eszközök és anyagok működésének fizikai-kémiai alapjait. Ajánló az alábbi linken található
6.9. A kémia menő, látványos kémiai kísérletek
- Létszám: limit nélküli, online előadás
- Program időtartam: 30-45 perc
Mikle Gábor, Papp Tamara, Kégl Tímea előadása online a ChemHacker Youtube csatornán elérhető videók alapján. Az előadás az alábbi linken elérhető.
6.10. Egy biológus hétköznapjai - a gumicsizmától a szkafanderig
- Létszám: 30-60 fő
- Időtartam: 30-40 perc
Programfelelős: Dr. Kurucz Kornélia
Érdekel, hogy mi mindennel foglalkozik egy biológus? Vagy épp mivel nem? Saját munkám és a betegségeket terjesztő ízeltlábú szervezetek kutatásán keresztül mesélek arról, hogy milyen színes és változatos az élete egy biológusnak. Arra is választ kaphatsz, hogy miért épp a szúnyogok a leghalálosabb állatok a bolygón vagy, hogy te magad, hogy tudsz tudományos kutatásokhoz csatlakozni?! - 7. Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztő Kar programjai
-
7.1 Digitális narráció workshop
- Létszám: egy iskolai osztály, 4-5 fős csoportokra bontva
- Időkeret: a workshop időtartama 2X45 perc
- Eszközigény: min. 4-5 db Windows Movie Maker programmal, interneteléréssel rendelkező számítógép vagy laptop
A módszer segítségével bármilyen történet szavakba önthető, dramatizálható, és az internet segítségével mások számára is elmesélhetővé tehető. A digitális történetmesélés lehetőséget ad a résztvevőknek arra, hogy jobban megismerjék önmagukat, fejleszti a kreativitást és az önkifejezést. A program során a résztvevők megismerik a digitális történetmesélés módszerét, és szakértő segítséggel elkészítik, majd megosztják digitális történeteiket. A műhelymunkához a résztvevők által hozott digitális fényképekre van szükség.
Személyes jelenlétet igénylő programok
- 1. Pályaorientációs önismereti workshop
-
- Létszám: 10-15 fős csoportok (teljes osztályok részvétele esetén párhuzamos csoportokban)
- Időtartam: 120-150 perc
Interaktív, játékos gyakorlatokon és önreflexiós kérdéseken, beszélgetésen alapuló, felkészített egyetemisták által tartott foglalkozás, amelyben a fiatalok modellezett helyzeteket próbálhatnak ki, élményszerűen szembesülhetnek saját készségeikkel és elindulhatnak a tudatosabb gondolkodás útján.
Főbb tematikus és készségfejlesztési fókuszok a foglalkozásokban:
-
önismeret, vágyak, motivációk, érdeklődés, környezeti befolyások,
-
személyes erősségek és gyengeségek, lehetőségekhez és akadályokhoz való viszony,
-
döntési képesség és szokások, pályatervezés és életvezetés
- 2. Hallgatói élménybeszámolók
-
- Létszám: 15-60 fő
- Időtartam: 45-90 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A Pécsi Tudományegyetem hallgatói saját élményeiken alapuló beszámolót, és kiscsoportos, moderált beszélgetést folytatnak általános felsőoktatási tudnivalókról, valamint a PTE által kínált lehetőségekről.
Érintett témák: szakválasztás, képzések (főbb tantárgyak, órarend, vizsgák, kreditek), karrier és munkaerő-piaci lehetőségek (szakkollégiumok, versenyek, karrierszolgáltatások, elhelyezkedés), finanszírozás (ösztöndíjak, diákmunka, megélhetés költségei), egyetemi élet (sport, kultúra, szórakozás), külföldi ösztöndíj lehetőségek, stb.
- 3. Pályaorientációs egyéni tanácsadás
-
- Időtartam: min. 30 perc/fő
Személyes beszélgetési lehetőség az egyéni pályaválasztási kérdésekről életpálya tanácsadónkkal, támogatás-megerősítés a kérdések mögött húzódó személyes bizonytalanságok terén.
- 4. Pályaorientációs grafológia (egyéni tanácsadás)
-
- Időtartam: min. 20 perc/fő
Grafológusunk íráskép alapján segít feltérképezni a legfontosabb személyiségjegyeket, azonosítani a meglévő erősségeket. Ez a tanácsadás jó lehetőség az önismeret fejlesztésére, az önmagunkkal kapcsolatos kérdésekről való beszélgetésre.
A tanácsadáshoz szükséges egy sima A/4-es lapra tetszőleges témában megírt (nem másolt vagy diktált) min. 12-14 soros, aláírással is ellátott szöveg.
- 5. Karrierteszt (FLAG teszt)
-
- Időtartam: tesztkitöltés 15 perc, kiscsoportos kiértékelés 30 perc/3-5 fő (2-3 csoportban párhuzamosan is folyhat az értékelés)
Gyors visszajelzés arról, hogy milyen foglalkozási területek állhatnak közel a fiatal érdeklődési köréhez. Fontos, hogy a teszt eredménye nem „diagnózis”, csak gondolatindító, amely jó alapot adhat egy pályaorientációs beszélgetéshez – ezt a kiértékeléskor a diákokban tudatosítjuk.
- 6. Műhelybeszélgetés
-
- Időtartam: 45-60 perc
A PTE 10 kara, (melyek közül az iskola szabadon választhat) képviselteti magát, egy műhelybeszélgetés keretein belül. A beszélgetés úgy néz ki, hogy a karok képviselői a terem több pontjára leülnek, és a diákok az általuk érdekelt karokhoz leülhetnek, és kötetlen beszélgetést folytathatnak.
- 7. Standos megjelenés (klasszikus iskolalátogatás)
-
Célunk, hogy a pályaorientációs programok mellett a klasszikus iskolalátogatás keretein belül is biztosítani tudjuk a diákok számára a tájékozódás lehetőségét. A gyakorlati megnyilvánulása: standos kitelepülés az iskola egy központi részére (pl.: aula, forgalmas folyosó), ahol az egyetem képviseletében felkészített hallgatók várják a diákokat az órák közötti szünetekben, akik bármilyen kérdéssel fordulhatnak hozzájuk, legyen szó a felvételiről, a szakokról, vagy az egyetemi életről általában.
- 8. Szülői értekezlet
-
A szülői értekezletek látogatásának célja, hogy megfelelő tájékoztatást biztosítsunk a továbbtanulással és felvételivel kapcsolatban nemcsak a tanároknak, diákoknak, hanem a szülőknek is. Osztályfőnök általi megkeresést követően egy értekezletet tartunk, amelyben bemutatjuk az Egyetem különböző képzési szintjeit, a felvételi pontszámítás folyamatát, a különböző finanszírozási formákat és a hozzá kapcsolódó hallgatói szerződést, ösztöndíj lehetőségeket, a diákhitel működését, valamint áttekintünk különböző szempontokat a pályaválasztáshoz.
- 9. Szemléletformálás a Támogató Szolgálattal
-
- Időtartam: 30 perc
A Pécsi Tudományegyetem küldetésnyilatkozata szerint „befogadó” intézmény, melyet bizonyítja, hogy – más esélyegyenlőség szempontjából érzékeny csoportok mellett – közel 300 fogyatékossággal élő hallgatója van.
A fogyatékossággal élő hallgatók mindennapjait és tanulmányait személyes, speciális igényüknek megfelelően a Támogató Szolgálat segíti. Valódi környezetüket, az oktatást, a számonkérést és az ezzel kapcsolatos adminisztrációt pedig szaktársaik, az oktatók, valamint a tanulmányi osztály munkatársai adják. Minőségi életük és egyetemi boldogulásuk a velük érintkező környezet együttműködésén múlik. Ehhez a Támogató Szolgálat nem csak az érintett hallgatóknak, hanem a környezetnek is szeretne segítséget nyújtani.
A hallgatók támogatásának alapja a speciális körülményeik, adottságaik, fizikai, szellemi, lelki akadályoztatottságuk, és az ebből fakadó tanulmányi kihívásaik ismerete. Ennek érdekében készültünk egy átfogó, interaktív előadással, melyben ismeretterjesztő, és játékos, saját élményt nyújtó elemek mellett dilemmák, kérdések átbeszélésére is lehetőséget kívánunk nyújtani. Az előadást az igénykehez, érdeklődéshez, és rászánható időhöz tudjuk alakítani.
Prezentációnk tematikája (Választható): A fogyatékosságról, szolgáltatásokról, és tanulmányi kedvezményekről általában; Mozgásszervi fogyatékosság; Látássérültek; Hallássérültek; Tanulási zavarok („diszesek”); Autizmus; ADHD; Pszichés zavarok.
A Pécsi Tudományegyetem karai által kínált szakterület-specifikus orientációs programok
- 1. Bölcsészettudományi szakterület
-
1.1. Bölcsész leszek!
- Létszám: max. 15 fő
- Időtartam: 45-60 perc
Pontosan tudod, mit csinál egy pszichológus vagy egy történész? És azt, hogy mit egy andragógus, egy szociális munkás vagy egy szabad bölcsész? Vagy éppen egy könyvtárostanár?
Gyere és interaktív formában közösen megfejtjük, elképzeljük, hogy mit is lehet kezdeni bölcsészet- és társadalomtudományi diplomákkal ma.
1.2. Fókuszban mi, emberek!
- Létszám: max. 15 fő (igény szerinte párhuzamosan, két csoportban)
- Időtartam: 45-60 perc
Játékos önismereti tréning pályaválasztásról, döntési helyzetekről, életpályákról – bölcsész szemmel.
1.3. Az Én utam pályaorientációs társasjáték
- Létszám: min. 10 fő, max. 20 fő
- Időtartam: 30-45 perc
A társasjáték célja, hogy segítse a fiatalokat a döntéshozatali készségek, valamint a stratégiai és kritikus gondolkodás gyakorlásában. A játék során a szereplők nemcsak a saját pályájukat kísérhetik figyelemmel, hanem más résztvevőkét is. A játékot beszélgetés zárja, ahol a résztvevők megoszthatják egymással tapasztalataikat.
- 2. Egészségügyi és egészségtudományi szakterület
-
Általános Orvostudományi Kar
2.1. CSI Tour
- Létszám: 15-40 fő
- Helyszín: Pécs, Szigeti út 12.
Az Általános Orvostudományi Kar és Gyógyszerésztudományi Kar bemutatása. A karok képzési kínálatának (általános orvos, fogorvos, gyógyszerész, orvosi biotechnológia), és campusának bemutatása. A campus bejárása mellett lehetőség van az Anatómiai Intézet, Orvosi Mikrobiológiai és Immunitástani Intézet, Igazságügyi Orvostani Intézet, a MediSkills Lab valamint a Gyógyszerészképzés Intézeteiben különböző programokon részt venni.
Egészségtudományi Kar
2.2. Ments meg!
- Létszám: max. 15 fő
Vészhelyzet, Dr. House, Grace Klinika, minden diák számára ismerősek ezek a sorozatcímek. Vajon már elgondolkodtak azon, hogy milyen lehetne, ha ők kerülnének olyan helyzetbe, hogy életet kelljen menteniük? Megállnák a helyüket? Lenne elég lélekjelenlétük segítséget nyújtani? Itt a lehetőség, hogy kipróbálják magukat „éles” helyzetben: újraélesztés, akut sérült ellátás és egyéb vészhelyzet szimuláción vehetnek részt.
2.3. Reggeli a világ körül
- Létszám: max. 15 fő
Te szoktál reggelizni? Ha igen mit? Miért fontos a reggeli? Szerinted megfelelő a reggelid a napod elindításához? Vajon mit esznek reggelire más országokban, és mit nálunk? A válasz kiderül a tankonyhában, ahol a diákok bevonásával több gyorsan elkészíthető, könnyen variálható, ízletes, egészséges reggelit is elkészítünk, melyet természetesen megkóstolhatnak a végén.
2.4. A modern ápolástudomány
- Létszám: max. 15 fő
Az ápolás az 1820-ban angol bankárcsaládban született Florence Nightingale nevéhez fűződik. Az ő kitartásának és lelkesedésének köszönhetően a krími háborúban megsérült és ápolásban részesített katonák közül sokkal kevesebb haltak meg, mint a higiénét mellőző kórházakban, és ezzel bizonyította az ápolás létjogosultságát. Azóta sokat fejlődött az ápolástudomány, és mára számos korábban orvosi kompetenciakörbe tartozó beavatkozás került át az ápolók hatáskörébe. A program keretében a diákok megismerkedhetnek az ápolásoktatás eszközeivel, kipróbálhatnak demonstrációs eszközöket (vérvétel, auszkultációs modell, vérnyomásmérés, vércsoport meghatározás stb.)
2.5. Izzasztó
- Létszám: max. 10 fő
Természetesnek vesszük, hogy járunk, futunk a busz után, vagy kosarazunk a barátokkal. Azonban ha sérülés éri kezünket/lábunkat, kiderül, hogy a leghétköznapibb mozgás is komoly koncentrációt igényel. Gyógytornászok vezetésével bepillantás nyerhető speciális rehabilitációs tornák mozgásrendszerébe, olyan izmok is megmozgatásra kerülnek, amik létezéséről lehet, hogy nem is tudtunk előtte.
Melegítőt, sportcipőt feltétlenül szükséges hozni!
2.6. BodyArt
- Létszám: max. 10 fő
A BodyArt az ellentétek egységére épül, fő jellemzője a belégzés-kilégzés ritmusára végzett erősítő és a nyújtó gyakorlatoknak, az izmok megfeszítésének és elernyesztésének, a dinamikus mozgásnak és a relaxálásnak az egyensúlya. A tudatosan, odafigyelve, sőt, a figyelmet koncentrálva végzett lassú, kitartó gyakorlatok megtanítanak légzésünk, mozgásszerveink és egész testünk működésének ismeretére, hatékonyabb irányítására. Kellemes zenére végzett igazi, mindent átmozgató órára lehet számítani, melyre nem kell hozni semmi mást, mint kényelmes ruhát (cipő nem kell), nyitottságot és jókedvet!
2.7. Rekreáció szervezés – Animáció
- Létszám: max. 12 fő
Mi az animáció, ki az animátor? Milyenek az animációs programok? Mi kell ahhoz, hogy valaki animátor legyen? Milyen munkalehetőségei lehetnek egy animátornak? Ezekre a kérdésekre mind választ kaphatnak, egy játékos óra keretein beül azok, akik bekukkantanak az „Animátor, játékmester” órára. Az animáció a latin eredetű anima szóból származik, amely jelentése lélek. Az animáció annyit tesz lelkesíteni. A szállodai animáció a 90-es évek elején terjedt el a nagyobb hotelek körében és ma már szinte nincs is olyan komolyabb nemzetközi, vagy akár hazai szálloda, ahol ne foglalkoztatnának animátorokat. A szállodai animáció fő célja a vendégeket arra lelkesíteni, hogy aktív pihenéssel töltsék el nyaralásukat. Részükre az animátorok programokat találnak ki, szerveznek meg és vezetnek le. Ezek a programok általában játékos sportesemények, vicces vetélkedők a nap folyamán és szórakoztató showműsorok esténként. Akik fiatalosak, vidámak és talpraesettek vagy beszélnek angolul és lehetőség szerint egy további idegen nyelven, akkor kiváló animátor lehet belőlük! Ezen a foglalkozáson a diákok kipróbálhatják, hogy milyen animátorok lennének.
2.8. Aerobic
- Létszám: max. 10 fő
Alakformáló aerobik óra során minden izomcsoportot foglalkoztatunk, csoportosan, együttes erővel. Zenés mozgásforma, mely kortól és edzettségi szinttől függetlenül bárki számára ideális rekreációs felfrissülést jelenthet. Mindenféle aerobik jellegű órákkal akár animációs programok kapcsán, akár fitness klubokban is találkozhatnak a diákok, így rekreációs szakemberként, illetve animációs programvezetőként sokszor előfordulhat, hogy instruktorként kell fellépniük, amely elméleti és gyakorlati ismereteihez a foglalkozás során bemutatott aerobik segítségével juthatnak.
- 3. Jogi szakterület
-
Állam- és jogtudományi szakterület
3.1. Ikonikus filmek – jogász szemmel
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 1 óra
- Programgazda: Óriás Nándor Szakkollégium
- Módszer: rövid előadások, beszélgetés, kérdések megválaszolása
Az Óriás Nándor Szakkollégium tagjai ikonikus filmeket és sorozatokat elemeznek jogi szempontból. Bűncselekmény-e az átokszórás? (Harry Potter) Hogyan kapcsolódik a szellemi tulajdonjogok védelme a Trónok Harcához? Hogyan alakul a büntetőeljárás szabályozása a Galaktikus Birodalomban? (Star Wars) Mennyiben érvényesül a nemzetközi jog a Marvel Univerzumban? Elkövetnek-e jogsértéseket a Witcherek tevékenységük során? Az előadók ilyen és hasonló kérdéseket feszegetnek majd. Az előadások után a közönség is lehetőséget kap, hogy kérdéseket tegyen fel, vagy megossza gondolatait az előadások kapcsán.
3.2. Ha veszélyben az adataid, veszélyben vagy te is!
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 1 óra
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazdák: Dr. Nagy Zoltán egyetemi docens, Dr. Szőke Gergely László adjunktus, Dr. Hohmann Balázs tanársegéd, Dr. Zámbó Alexandra óraadó
Megszámlálhatatlanul sok adatot osztasz meg magadról az online aktivitásod során, akár tudsz róla, akár nem. Ezeket számos módon felhasználják, érted (a kényelmedért) és ellened is. Azt mondják, az Internet: ablak a világra. De sokkal szűkebb világra, mint gondolnád, mivel az online tevékenységed elemzésével sokszor csak célzott, szűrt tartalmat kapsz. Ki és hogyan dönt arról, hogy mit láthatsz? Mit tehetsz, hogy máshoz is hozzáférj? Hogyan segítenek a jogszabályok?
Az adataid emellett igazán rossz kezekbe is kerülhetnek. A hackertevékenység egyre szervezettebb és jövedelmezőbb. Azt hiszed, a te adatait, a te titkaid senkit nem érdekelnek, de ez nem igaz. Számos visszaélési lehetőség adódik a bankszámlád kifosztásától a személyiséglopáson át a tényleges zaklatásig vagy későbbi zsarolásig. Mit tehetsz ez ellen? Miben segít a jog és a bűnüldöző szervek?
3.3. Mesterséges intelligencia és jog - miként reagál a jogrendszer a technológiai fejlődésre?
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Hohmann Balázs tanársegéd
Társadalmunk jelentős változásban van, amely a mesterséges intelligencia és technológiai újítások tömeges felhasználása irányába mutat. Ezzel kapcsolatban számos új és érdékes kérdés merül fel, amelyek jogi vonatkozásai sem kevésbé izgalmasak. Csak néhányat kiragadva: Megvalósítható-e az autózás a közúti járműforgalomban vezető nélkül? Elérhetik-e a mesterséges intelligenciát felhasználó megoldások azt a fejlettségi szintet, amely mellett önálló személyiséget tulajdonítunk nekik? Valóban kiválthatják az emberiség közel harmadának munkáját a robotok és a mesterséges intelligencia felhasználása? Milyen jogi megoldásokkal és követelményekkel lehet e jelenségek negatív társadalmi hatásait elkerülni?
Ezekhez hasonló kérdéseket járunk körbe az interaktív előadás keretében, ahol az előadó a diákokkal közösen gondolkozva keresi a társadalmilag elfogadható, jogilag megvalósítható megoldásokat.
3.4. Drónok, célzott likvidálás és a nemzetközi jog
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Kis Kelemen Bence tanársegéd
Érdeklődsz a nemzetközi kapcsolatok iránt? Szeretnéd tudni, hogy milyen normák szabályozzák az államok együttélését a nemzetközi térben? Ezek a szabályok segítenek számunkra eligazodni olyan kényes szituációkban is, mint a terrorizmus elleni küzdelem. Előadásomban az Egyesült Államok célzott likvidálási programjába – amikor egy állam terrorista gyanús személyeket lő ki pl. fegyveres drónok segítségével – engedek bepillantást. Megvizsgáljuk, hogy milyen alapvető szabályok vonatkoznak az ilyen típusú támadásokra, illetve, hogy mi a teendő akkor, ha egy terrorista napközben pék, éjjel viszont bombákat helyez el forgalmas utcákban és hogyan döntenek akkor a parancsnokok, ha a terroristák ártatlan személyekkel, élő pajzsokkal veszik körül magukat.
Amennyiben felkeltette érdeklődésedet a téma, várlak szeretettel előadásomra!
3.5. Jogászok a közigazgatásban (Avagy mit ér a jogász, ha az állam foglalkoztatja?)
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: dr. Rózsás Eszter, dr. Pál Emese
Köztudott, hogy az igazságszolgáltatáshoz kapcsolódó klasszikus foglakozások (bíró, ügyész, ügyvéd) végzéséhez jogi diplomára (és szakvizsgára) van szükség. Kevésbé közismert, hogy a közigazgatásban is számos jogász dolgozik. Az interaktív előadás során alapvetően a következő kérdésekre keressük a válaszokat:
Mihez kell jogi végzettség a közigazgatásban? (Mi az a közigazgatás?)
Melyek azok a tevékenységek, amelyekhez ugyan nem szükséges, de hasznos a jogi diploma?
Mit ér a jogász, ha az állam a foglalkoztató?
Jogászok és/vagy politikusok?
Alapvetően a közszféra és a politika oldaláról járjuk körbe a témát, utóbbit a középpontba helyezve. Magyarországon, mint a legtöbb országban, a dolgozó nők jelentős hányadát a közszférában foglalkoztatják.
Mik ennek az okai? Vannak-e női vezetők?
3.6. A jogászi hivatás
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Monori Gábor adjunktus
Érdeklődsz a jogi pálya iránt? Szeretnéd tudni, hogy mihez kezdhetsz a jogi diplomáddal? Az előadás bemutatja, hogy milyen feladatot lát el egy bíró, egy ügyész vagy egy ügyvéd, valamint, hogy milyen egyéb területeken helyezkedhet el egy jogász.
Amennyiben felkeltette érdeklődésedet a téma, várlak szeretettel előadásomra!
3.7. Az interneten történő vásárlásnál vajon mire kell figyelni?
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 45 perc
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van.
- Programgazda: Dr. Monori Gábor adjunktus
A vásárlások jelentős részét napjainkban már interneten bonyolítják le a fogyasztók. Van-e és milyen esetben elállási joga a vevőnek? Mi történik akkor, ha a webshop hibás terméket küld részünkre, vagy ha előre kifizetjük a termék vételárát, de az eladó nem postázza el a terméket? Hova fordulhatunk jogszerű igényünkkel? Ezekkel és hasonló kérdésekkel foglalkozik az előadás.
Amennyiben felkeltette érdeklődésedet a téma, várlak szeretettel előadásomra!
3.8. A CSI-hatás, avagy a modern kriminalisztikai módszerek megjelenése a médiában
- Létszám: 20-80 fő
- Időtartam: kb. 1 óra
- Módszer: interaktív előadás beszélgetéssel, kérdések feltevésére lehetőség van
- Programgazda: Dr. Herke Csongor tanszékvezető egyetemi tanár
Az újságokban, az interneten, de a filmekben és bűnügyi sorozatokban is számtalan modern kriminalisztikai módszerről szerezhetünk tudomást. A kérdés csak az, hogy ezek a módszerek mennyire valósak, a gyakorlatban mennyire alkalmazhatók? Van-e valóban a legmodernebb (amerikai) bűnügyi laboratóriumokban ilyen magas szintű technikai felszereltség? Ha van, akkor ez mennyire igaz az átlag bűnügyi hatóságokra? Mennyire gazdaságos a legmodernebb bűnügyi eszközöket felhasználni az átlag bűnügyek nyomozásakor? A filmek világa mennyire áll szemben a valós lehetőségekkel? A napi sajtó mennyire szakszerű és mennyire tartja fontosnak, vagy egyáltalán fontosnak tartja-e, hogy az legyen?
3.9. Hogyan gyűrjük egymást, avagy konfliktusok házon belül és kívül
- Létszám: 20 -30 fő
- Időtartam: kb. 1 óra
- Módszer: interaktív játék, beszélgetés és rövid ismeretátadás
- Programgazda: Dr. Korinek Beáta, tanársegéd
Az életünk során szükségszerűen számos próbatétellel, konfliktussal találkozunk. Otthon, iskolában, barátok közt, párkapcsolatban. Nem ritka, hogy saját magunkban is dúl a feszültség. Mi a szerepe a konfliktusnak az életünkben? Szenvedünk benne vagy teszünk ellene, érte? Na de, hogy és mit? Törekszünk a mindenki számára lehető legjobb megoldásra, vagy erőből, dühből visszavágunk? Mi az egyéni és mi az a közösségi érdek? Egyedül vagy együtt?
Ezen a 45 perces foglalkozáson interaktív módon, történetek és megmozgató feladatok mentén haladva foglalkozunk a konfliktusainkkal és szerepükkel a mindennapokban. - 4. Közgazdaságtudományi szakterület
-
4.1. Döntési fa – módszertani esettanulmány tréning
- Létszám: nagyobb létszámú csoportok esetén előadás, 25 főig tréning
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A „Hol tanuljak tovább?” tréning a Hungarian Business Case Society által indított kezdeményezés, melynek célja, hogy a felvételi döntés előtt álló középiskolásokat segítse a továbbtanulással kapcsolatos döntéseik meghozatalában. A tréning tulajdonképpen egy interaktív, esettanulmányon alapuló döntési módszertan megtanítása, amely az élet bármely területén később is jól hasznosítható.
4.2. Vaktesztek (marketing esettanulmány)
- Létszám: 30-35 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
Ízélmény kontra márka, avagy a nagy vakteszt – előadás, és egy vakteszt integrálásával. Egy teszt arról, hogyan befolyásolja a véleményünket egy adott termék márkája és a köré épített reklám, imázs, marketing. A résztvevők többféle terméket kóstolnak, ízlelnek és rangsorolnak, tudva a márkát, és “vakon” is. Ezek után az eredmények összehasonlítása és a levonható következtetések kerülnek megvitatásra.
4.3. Marketing játék: Cook szigeteki narancsok
- Létszám: 10-30 fő (csapatjáték) 5-6 csapattal
- Időtartam: 90 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
A Cook szigeteki narancsok egy kreatív játék, amely során a diákok belekóstolhatnak, hogy milyen egy terméket előállítani szűkös erőforrásokból, a képzelőerejük és ötleteik segítségével, amit utána természetesen el is kell tudniuk adni a társaiknak.
4.4. Karriertervezés és -menedzsment előadások, workshopok, tréning
- Létszám: 45 perc
- Időtartam: min.15 fő
- Eszközigény: laptop, projektor
A Pécsiközgáz oktatói, valamint a Kompetencia és Tehetségfejlesztő Központjának munkatársai beszélnek a fenti témákról: mire kell odafigyelni, melyek a tervezés sarkalatos pontjai, milyen trükkök alkalmazhatók, melyek a leggyakoribb hibák, buktatók. A workshopok ugyanezen témákat interaktív formában dolgozzák fel, míg a tréningek a karriertervezés és -menedzsment egy-egy területének (igény szerint) problémáira fókuszálnak.
4.5. Személyiségteszt (MBTI teszt)
- Létszám: 4-6 fő/óra
- Időtartam: 10-15 perc/fő
- Helyszín: Közgazdaságtudományi Kar
A program során két típusú személyiségtesztet szükséges kitölteniük a diákoknak, amelyet egy teljes körű elemzés fog követni. A személyiségtesztek kitérnek arra is, hogy mely típusú munkakörök, állások illeszkednek leginkább az adott diák személyiségéhez.
4.6. Game of Stocks! - avagy mi az a tőzsde és hogyan működik?
- Létszám: 20-30 fő
- Időtartam: 45 perc
- Eszközigény: laptop, projektor
Adok-veszek, csökken-emelkedik: a tőzsde világába csöppenhettek bele egy játék erejéig. Taktikázzatok jól a részvényekkel és nyerjetek! Közben arra is rájöhettek, hogyan befolyásolja a tőzsde működését a politika és a világ történései.
4.7. Zh küldetés - Kalandjáték a PTE KTK-n!
- Létszám: 1-5 fős csapatok
- Időtartam: 1-1,5 óra
- Eszközigény: mobiltelefon, nyomtatott térkép (megtalálható a KTK portán)
Helyszín: Közgazdaságtudományi Kar
A PTE KTK Rákóczi épülete titokzatos hely, amit most egyedül vagy a csapatoddal fedezhetsz fel! Egy különleges ZH-n (zárthelyi dolgozat) kell részt venned, ahol megmérettetik a tudásod és a leleményességed. Ismerd meg az épületet: ez lesz a te szabadulószobád… Más, mint a többi, mert innen nem kijutni nehéz, hanem bent maradni. Egy térkép, egy mobiltelefon és már indulhatsz is! - 5. Műszaki szakterület
-
5.1. Mérnöki előadások, beszélgetések
- Létszám: 20-30 fő
- Időtartam: 60 perc
- Mérnöki érzékenyítő előadások, pályaorientációs beszélgetések.
A mérnöki kutatások sajátosságainak bemutatása, majd kötetlen beszélgetés. Választható témák: „Az etikus hackerek világa”, „A számítógépünk mindent lát?”, „A jövő okos épületei”, „3D nyomtatás – mire használja ezt egy mérnök?”, „Geometria az építészetben”.
5.2. Fotó, videó, képalkotás - a vizuális nyelv sajátosságai
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Hauer János
Belépő a média és filmes szakmákba. Képalkotás és utómunka ismeretek. Audiovizuális kompetenciák elsajátítása.
5.3. Digitális kihívások
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Dr. Kovács Éva
Változó tömegmédia, erősödő közösségi média hatásai és irányok. Vélemények szabadsága és forráskritika igénye a digitális térben. On-line élettér, digitális Avatar.
5.4. Érdekességek a klímaváltozásról és megoldásáról
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: dr. Dittrich Ernő
A klímaváltozás az emberiség történelmének legnagyobb problémája. Az előadás kitér arra, hogy miért ekkor a gond és hogy mi lehet ebből a kiút. A megoldás rendszert "az egyensúly 6 programja" névvel elnevezett rendszer adja meg, mely bemutatásra kerül.
5.5. Érdekességek vizes élőhelyek ökológiai állapotának és vízminőségének védelméről
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: dr. Dittrich Ernő
Az emberi társadalom az élővizekre gyakorolt káros hatásainak bemutatása és azokra adott műszaki és társadalmi ismertetése. Eutrofizáció, bakteriális szennyezések, savasodás, detergensek, gyógyszerszármazékok oxigénháztartási problémák és káros hatások bemutatása.
5.6. A hulladékgazdálkodás jelene és jövője
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Vér Csaba
A hulladékgazdálkodásból a hétköznapokban csak annyit érzékelünk, hogy rendszeresen jön egy teherautó, kiürítik a kukánkat, és a tartalmát elviszik valahova. De ez csak a jéghegy csúcsa. Az előadásban bemutatjuk, hogy mi történik a színfalak mögött ma, és hogyan alakul át a hulladékokkal és nyersanyagokkal való bánásmód a következő években.
5.7. Megújuló energetika: fából dízel?
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: dr. Ivelics Ramón
A klímaváltozás negatív hatásait mérsékelnünk kell! A megújuló energiaforrások nagyobb mértékű hasznosításával próbáljuk ezt elérni. A megújuló fa, mint energiahordozó komplex polimerként nemcsak égetésre, de folyékony tüzelőanyagok előállítására is alkalmas. A jövő mérnökei fából benzint, dízelt, kerozint, hidrogént fognak gazdaságosan és környezetileg fenntartható módon előállítani.
5.8. Ipari termék – és formatervezés: Tárgyaink láthatatlan tervezői
- Létszám: 10 főtől
- Időtartam: 30 perc
- Eszközigény: projektor, laptop
- Programgazda: Dr. Vasváry-Nádor Norbert
- 6. Természettudományi szakterület
-
6.1. A Szentágothai Kutatóközpont látogatása
- Létszám: 10-20 fős csoportokban
- Helyszín: Pécs, Ifjúság útja 20.
Az épület és az egyes laboratóriumok bemutatása. A PTE Szentágothai János Kutatóközpont egy innovatív technológiával készült épületegyüttes, amelyben élettudományi, élettelen természettudományi, valamint környezettudományi oktatás, kutatás és innováció folyik. A legkorszerűbb műszerparkkal és magas szintű tudásbázissal rendelkező 24 kutatócsoport kiváló alapot biztosít arra, hogy az intézmény Magyarország, sőt Közép-Európa vezető kutatóközpontjává váljon.
6.2. A Botanikus Kert látogatása
- Létszám: 10-20 fős csoportokban
- Helyszín: Pécs, Ifjúság útja 6.
A Botanikus Kert látogatása a kertvezető kolléga csoportvezetésével, szabadtéri és üvegházi gyűjtemények megtekintése.
6.3. Természettudományi labor/gyakorlati foglalkozás
- Létszám: 10-20 fős csoportokban
- Helyszín: Pécs, Ifjúság útja 6.
Bármilyen, a tanmenetbe illeszkedő vagy azt kiegészítő labor/gyakorlati foglalkozás biológia, fizika, földrajz-földtudomány, kémia, matematika, informatika és sport/testnevelés szakterületeken.
6.4. Guiness rekordok a növényvilágban
- Létszám: 20-30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
- Programfelelős: Dr. Kocsis Marianna
Érdekességek, rekordok, elképzelhetetlennek tűnő adatok a növényvilágból egy növénybiológustól. A növényvilágban kalandozva számtalan olyan csodával, képességgel találkozhatunk, amivel mi, halandó emberek nem rendelkezünk. Azon kívül, hogy a növények képesek napfényből táplálkozni, oxigént termelni, vagy vegetatívan (testi sejtjeikkel) szaporodni, azaz klónozni magukat, egyes fajaik számos más rekordot is felmutatnak. Nézzük csak melyik növény él és virul azóta, mióta Földünkön még mamutok éltek? Melyiknek van több méteres levele, hatalmas virága? A foglalkozáson többek között ezekre a kérdésekre kapjuk meg a választ, sőt egy olyan növény titkát is leleplezzük, amely mintegy 10.000 éve áll az emberiség szolgálatában, gyümölcse pedig bejárja az egész világot.
6.5. Mitől volt zseniális Darwin és Mendel? Érdekes genetika feladatok
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
- Programfelelős: Dr. Hoffmann Gyula
Az előadás célja az emberi gondolkodástörténet ragyogó példáinak bemutatása, olyan kutatók munkáján keresztül, akik meghatározták nemcsak a modern kor biológiáját, hanem korunk, életformánk számos sajátságát. Példájuk a szó szoros értelmében a tudomány új standardját jelentette, sőt jelenti mindmáig.
6.6. EREDET- Állatvilág gyökerei
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
- Programfelelős: Dr. Hoffmann Gyula
- Eszközigény: laptop csatlakozási lehetőség, kivetítő
A mai állatvilág kialakulásának szempontjából, döntő jelentőségű a kambriumi robbanásként számontartott evolúciós jelenségkör. Az előadásban szó lesz a bátran “legtermészetesebben rendszertani egységnek” tekinthető törzsekről és azok megjelenéséről az élet színpadán.
6.7. SZEX
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
- Programfelelős: Dr. Hoffmann Gyula
- Eszközigény: laptop csatlakozási lehetőség, kivetítő
Az előadás tárgya a nemek harca az állatvilágban, annak evolúciós alapjai és szerteágazó formái.
6.8. Szörnyek, szörnyetegek, mutánsok evolúció- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
- Programfelelős: Dr. Hoffmann Gyula
- Eszközigény: laptop csatlakozási lehetőség, kivetítő
Az előadás az állati testtájakat drasztikusan megváltoztató homeózis jelenségéről annak evolúciós kihalásairól és az állati test kialakulását döntően befolyásoló genetikai jelenségekről szól.
6.9. Az év fája – interaktív csapatverseny
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
- Programfelelős: Ortmann-né dr. Ajkai Adrienne
A hazai Év fája lista mellett 2011 óta létezik az Európai Év fája verseny is https://www.treeoftheyear.org/, szinte minden évben magyar dobogóssal. Másfél órás interaktív foglalkozás, max. 10 db 2-3 fős csapatnak. A feladat: nagyon röviden bemutatásra kerül a feladat és egy minta-prezentáció, a csapatok választanak 1-1 fát és kb. fél óra felkészülés után egy 3-5 perces ppt-ben bemutatják.
6.10. Mihez kezdhetsz egy pécsi biosz diplomával
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
- Programfelelős: Némethné dr. Somogyi Ildikó
Miért jó biológusnak lenni? Miért jó pécsi biológusnak lenni? Pécsett olyan biológus diplomát szerezhetsz, amellyel bárhol a világon megállhatod a helyed. Nálunk végzett sikeres hallgatóink példájával és a bioszos egyetemi lét egy-egy elemével bemutatjuk, miért is jó pécsi bioszosnak lenni.
6.11. Mars-kutatás
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-45 perc
Légy te is marslakó (?!) vagy inkább Mars-kutató! A Mariner és a Viking-program, a Mars Global Surveyor, a Mars Pathfinder és a Mars Odyssey programok után a PTE TTK FFI oktatói egy LegoBoost robottal mutatják be a vörös bolygó felszínét. Spórolj meg 225 millió kilométert és élvezd a molinófelszínes terepbejárást!
6.12. Drón- nemcsak szórakoztat, de munkahelyet is teremt
- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-45 perc
A drónok számtalan típusa érhető el ma már és nem is hinnéd mennyi felhasználási lehetősége van! A Földrajzi és Földtudományi Intézet kollégái pl. légi felvételezésre használják, amivel napelemrendszerek vagy éppen szőlőültetvények telepítésének optimalizálása is kivitelezhető nem beszélve a digitális térképkészítés során hasznosítható előnyeiről. Jó idő esetén fel is szállunk, rossz idő esetén beltéri foglalkozás keretében mutatjuk be a drón felépítését, működést és azt, hogy mire használható.
6.13. Digitális terepasztal – Intézeten belüli ajánlat!- Létszám: 30 fő
- Időtartam: 30-40 perc
A természetföldrajzi folyamatok tanulmányozását és bemutatását szolgálja a Földrajzi és Földtudományi Intézet modellező terepasztala. Az exogén erők munkájának szimulációját kicsiben mutatjuk be, felgyorsítva és érthetővé téve. Hogy te is megértsd pl. a saját környezetedben tapasztalt villámárvizek kialakulását és azok munkáját, figyeld mi „folyik” a terepasztalon!
6.14. Periódusos rendszer extrákkal
- Létszám: létszámkorlát nélküli
- Időtartam: 25-90 perc
- Programfelelős: Prof. Dr. Lente Gábor
A periódusos rendszer története, kialakulása, elemei Dr. Lente Gábor előadásában.
6.15. Drágakövek és nemesfémek
- Létszám: limit nélküli
- Időtartam: 35 perc
Prof. Dr. Lente Gábor
Nemesfémek (arany, ezüst, platina, palladium) és a drágakövek története, társadalomban és a
konfliktusokban betöltött szerepe hollywoodi filmek történetébe ágyazva.
6.16. Vizilónaptej és más történetek
- Létszám: limit nélküli
- Időtartam: 25 perc
Prof. Dr. Lente Gábor
6.17. Vízilónaptej és más történetek c. könyv bemutatása
- Létszám: limit nélküli
- Időtartam 20-90 perc
Nem gondoltuk volna, hogy a vízilovak magas fényvédő faktort tartalmazó izzadsággal védekeznek a tűző nap ellen. De azt sem, hogy Shakespeare darabjaiból kiolvasható a drámaíró természettudományos érdeklődése és az asztrológusok iránti megvetése. Lente Gábor írásaiból azt is megtudjuk, hogy mely jelentős politikus, lázadó, zeneszerző volt középszerű vagy tudományosan eredményes kémikus.
6.18. Tömegpusztító fegyverek
- Létszám: létszámkorlát nélküli
- Időtartam: 20-90 perc
- Programfelelős: Prof. Dr. Lente Gábor
Bemutatja a ma ismeretes nukleáris, biológiai és vegyi fegyverek kifejlesztésének az emberi civilizáció hajnaláig visszanyúló történetét, illetve ezen eszközök és anyagok működésének fizikai-kémiai alapjait.
6.19. Még menőbb a kémia! Robban? Persze! Durran? Ez nálunk alap! Villan? Még jó! Szikrázik? Naná!- Létszám: 20-60 fő
- Időtartam: 30-45 perc
Mikle Gábor, Papp Tamara bemutatója során az érdeklődők a leglátványosabb kémiai kísérleteket tekinthetik meg, melyekkel bebizonyítják, hogy a kémia nemcsak bonyolult képletek és komplikált számítások, valamint hosszadalmas mérések szürke világa, hanem az egyik leggyönyörűbb és legizgalmasabb tudomány.
6.20. Karrierlehetőségek sporttudományos végzettséggel
- Létszám: 30-60 fő
- Program időtartam: 30-45 perc
Általános bemutatója a Sporttudományi és Testnevelési Intézet szakjainak (edző BSc, sportszervező BSc, testnevelő tanár BSc). milyen munkaerőpiaci karrierlehetőségek és jövedelem érhetőek el.
6.21. Tények és tévhitek a sport emberi szervezetre gyakorolt hatásairól
- Létszám: 30-60 fő
- Program időtartam: 30-45 perc
Előadásunkban bemutatjuk a fizikai aktivitás szervezetre gyakorolt hatásait, valamint választ kaphatunk arra, hogy mindig minden körülmények között szabad-e sportolnunk? Vannak esetleg a szervezetre kifejtett negatív hatásai? Ugyancsak próbálunk választ adni arra, hogy milyen eszközökkel és hogyan lehet mérni a sportolás szervezetre gyakorolt hatásait. Megmutatjuk a legalapvetőbb biomechanikai és élettani, sérülésekkel nem járó (non-invazív) vizsgálatokat, melyekkel könnyen monitorozni lehet a szervezet aktuális állapotát, tulajdonságait. Mérjük a különböző felugrások idejét, a különböző izmok elektromos aktivitásait, a kéz szorítóerejét, a pontos testösszetételt, a szívfrekvenciát, a légzési paramétereket, EKG-t, illetve még sok mindent, melyekkel a szervezet pillanatnyi állapotát, illetve a terhelésekre bekövetkező válaszait detektálhatjuk.
6.22. A sport társadalmi és gazdasági hatásai a 21. században
- Létszám: 30-60 fő
- Program időtartam: 30-45 perc
Világjelenség, így hazánkban is megtapasztalhatók a XXI. század életmódbeli változásai. A „felgyorsult világ” szlogenné vált, és a modern technikai fejlődés, az információ-áradat következtében természetessé vált a „sedens” -típusú viselkedés. Az ülő életmód miatt háttérbe szorult a rendszeres fizikai aktivitás, azonban a társadalom egészsége fenntartásához egyensúlyban kell tartani az egyéneknek mind a fizikai, pszichikai és szociális állapotát annak érdekében, hogy a szűkebb és tágabb környezetével és a természettel is harmóniában éljen. Ennek következtében a testedzés előmozdítása a társadalom minden korosztálya és tagja számára közegészségügyi prioritássá vált, ami mellett közösségteremtő ereje, a nemzedékek közötti összetartást segítő szerepe, a szociális viselkedésre gyakorolt hatása sem elhanyagolható. Gazdasági szempontból nem hagyható figyelmen kívül akár az aktív, akár a passzív sport a szórakoztatóiparban, (sport)turizmusban, médiában stb. betöltött egyre nagyobb befolyása, amely a gazdaság és a sport számos találkozási pontjában mutatkozik meg, mint például a sportszolgáltatások különböző színtereinek exponenciális növekedése, amely nemzetgazdasági szempontból is növekvő bevételi forrás.
6.23. Földrajz – az üveghegyen is túl- Létszám: 20-30 fő
- Program időtartam: 30-45 perc
- Eszközigény: projektor
A földrajz áthatja a hétköznapjainkat, hiszen vizsgálati területe a társadalmi-gazdasági és környezeti tér életünk kerete, amely kiegészül a fizikai dimenzión túl, a virtuális és egyéb formában jelen lévő horizontokkal is. Lépten nyomon találkozhatunk a társadalmi-gazdasági és környezeti folyamatokat vizsgáló geográfia elemzési fókuszainak elemivel: a földrajzi ismeretek többek között a filmekben, sorozatokban, mesékben, irodalmi alkotásokban, számítógépes játékokban, a virtuális valóságban és tereikben is meghatározó szerepet játszhatnak. Az előadás során betekintést nyerhetünk a fenti világok rejtelmeibe, interaktív formában példákon keresztül fedezhetjük fel, hogy a különböző alkotások milyen földrajzi tartalmat hordoznak és hogy a tudományág milyen adalékokkal szolgálhat ezek mélyebb megismeréséhez, megértéséhez, ezáltal pedig a kognitív, a kiber- és a virtuális terek világának színesítéséhez és dinamizálásához.
- 7. Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztő Kar programjai
-
7.1. Digitális narráció workshop
- Létszám: egy iskolai osztály, 4-5 fős csoportokra bontva
- Időkeret: 2x45 perc
- Eszközigény: min. 4-5 db Windows Movie Maker programmal, interneteléréssel rendelkező számítógép vagy laptop
A módszer segítségével bármilyen történet szavakba önthető, dramatizálható, és az internet segítségével mások számára is elmesélhetővé tehető. A digitális történetmesélés lehetőséget ad a résztvevőknek arra, hogy jobban megismerjék önmagukat, fejleszti a kreativitást és az önkifejezést. A program során a résztvevők megismerik a digitális történetmesélés módszerét, és szakértő segítséggel elkészítik, majd megosztják digitális történeteiket. A műhelymunkához a résztvevők által hozott digitális fényképekre van szükség.
7.2. Lepkegyűjtők/ Térélmény gyűjtő workshop
- Létszám: 15-20 fő
- Időkeret: 45-60 perc, ebből 20 perc prezentáció a képzésről és a workshop tárgyáról, 40 perc kreatív munka (tér installáció készítése)
- Technikai eszköz: projektor, laptop
- Anyaghasználat: fonal, zsineg, szög, kalapács
A környezetkultúra alapszak és a hozzá kapcsolódó szakirány célja olyan szakemberek képzése, akikben megvan a vizuális környezet iránti igényesség, képesek a személyiség művészetek által történő fejlesztésére, nevelésére, az épített környezet tudatos tervezésére és használatára.
A workshop a tér fogalmához kapcsolódó, tudomány területek, térrel kapcsolatos alapfogalmainak megismertetése, fókuszban a képzőművészet és az építészet A tér használata alapvető lételemünk tele ismerős és ismeretlen rendszerekkel, mikro és makrokozmikus szinten.
A workshop tér alakítására, megtapasztalására tesz kísérletet, Tomas Saraceno argentin képzőművész munkáin keresztül, aki gyermekkori álmát valósította meg, a felhőkön sétálás örömét. Éljük át együtt a térélményt matematikai, biológiai, fizikai, képzőművészeti és építészeti kontextusban!
https://studiotomassaraceno.org/
7.4. Ezt esszük 20 év múlva?!
- Létszám: egy osztály, v. osztályteremnyi diák
- Időtartam: 45 perc
A globalizációs problémák kihatnak az - emberiség számára élelemként is szolgáló - állat- és növényvilágra is. Jön a bogárburger, a lombikhús és a 3D-ben nyomtatott szalámi? Hagyományos élelmiszerhez csak úgy jutunk, ha megtermeljük magunknak?
Az előadás PPT-vel kísérve igyekszik felvillantani a jövőkép szélsőségeit.
Amennyiben érdeklődnek a felajánlott szolgáltatások iránt, örömmel várjuk megkeresésüket. Felmerülő kérdéseikkel kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.
Szalai Gréta
PTE beiskolázási koordinátor
szalai.greta@pte.hu
+36 72 501-500/28085