Művészetterápia MA

Művészeti Kar

Művészetterápia MA

A képzés célja művészetterapeuták képzése, akik képesek a mentálhigiénés prevenció, a terápia és a rehabilitáció területein adekvát szupervízió mellett művészetterápia végzésére, továbbá terápiás célú művészi teljesítmények facilitálására, támogatására. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására..

 


Képzés típusa
Mesterképzés/MA/MSc

Képzési idő
4 félév

Finanszírozási forma
Állami ösztöndíjas, Önköltséges

Képzési forma
Nappali

Képzés indulása
Szeptemberi indulás

Költségtérítés összege
950,000 Ft / félév

Az oktatás nyelve
Magyar


Legutóbbi ponthatár

 

A 2024 szeptemberében induló képzésekkel kapcsolatos felvételi információk esetén a felvi.hu-n olvasható felvételi tájékoztató az irányadó.

Ebben az évben az alap- és osztatlan képzések esetében a bemeneti feltételek változása miatt a folyamatos tájékozódásnak különösen nagy jelentősége van, hiszen az egyetemek, főiskolák eltérő módon határozzák meg a pontszámítás egyes elemeit és azt, hogy milyen eredményekért, teljesítményért adnak intézményi pontokat.

» Megjelent a kiegészítés! «

→ A Pécsi Tudományegyetemen meghirdetett képzések listája ←

→ Felsőoktatási felvételi tájékoztató: 2024. szeptemberben induló képzések ←

 


A szakirányú továbbképzésre való jelentkezés szakonként eltérően történik, kérjük, ellenőrizzétek a karok oldalain.


 

  • A képzés leírása
  • Felvételi információk
  • Kérdésed van?
Oklevélben szereplő képzettség neve
okleveles művészetterapeuta
Képzés célja

A képzés célja művészetterapeuták képzése, akik képesek a mentálhigiénés prevenció, a terápia és a rehabilitáció területein adekvát szupervízió mellett művészetterápia végzésére, továbbá terápiás célú művészi teljesítmények facilitálására, támogatására. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.

 

1.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák:

1.1.1. A szakon végzett

1. tudása:

  • Általános tájékozottsággal rendelkezik vizuális és zeneművészeti területeken, és közülük legalább az egyiket alkotó, előadó módon műveli.
  • Ismeri a művészetterápia mint szakma történetét, fejlődését, a művészetterápiás elméleteket, mint a kortárs művészeti terápiák elméleti alapjait.
  • Megfelelő pszichológiai és pszichopatológiai ismeretekkel rendelkezik, és ismeri ezek művészetterápiás vonatkozásait. Ismeri a segítő kapcsolati munka elméletét, s annak művészetterápiás vonatkozásait.
  • Alapismeretekkel rendelkezik a mentális zavarok területén, azok kezelési lehetőségeit, különösen prevencióját és rehabilitációját illetően. Általános tájékozottsággal rendelkezik a speciális intézményekről, amelyekben művészetterápiás tevékenység folyik.
  • Művészettörténeti, -elméleti és művészetpszichológiai ismeretekkel rendelkezik.
  • Ismeri a művészetterápia gyakorlatának jogi szabályozását és etikai alapjait.
  • Ismeri a művészetterápia (és a hozzá kapcsolódó szakmai területek) kommunikációs és prezentációs eszközeit, módszereit, csatornáit, ismeri és érti a szaknyelvet.
  • Ismeri és érti a művészetterápia kapcsán felmerülő szakmai problémákat, valamint tisztában van azok kulturális és társadalmi vonatkozásaival.
  • Alapos kritikai ismeretekkel rendelkezik a szakma releváns elméleteit, kérdéseit és vitáit illetően.

 

2. képességei:

  • Képes az adekvát művészetterápiás állapotfelmérésre; a művészetterápiás folyamat egyénre szabott megtervezésére.
  • Személyre szabottan, az önkifejezés és a személyes növekedés támogatásával, hatékonyan működik együtt klienseivel a segítő kapcsolatban.
  • Képes a művészetterápiás folyamat hatásának kiértékelésére.
  • Képes multidiszciplináris gyógyító team tagjaként hatékonyan működni; és a pszichiáter szakorvosi, pszichológusi szupervíziót alkalmazni.
  • Képes a létrejövő alkotások esztétikai értékelésére és azok művészi értékének felismerésére.
  • Képes a művészetterápia korszerű eredményeit saját terápiás munkájában alkalmazni.
  • Képes terápiás munkáját magas szintű szakmai formában megtervezni és megvalósítani, s mindezt magas szinten kommunikálni (portfolió, esettanulmány).

3. attitűdje:

  • Nyitott, érdeklődő és motivált a művészetterápiás ismeretek, bizonyítékalapú módszerek, irányzatok, technikák megismerése iránt.
  • Nyitott a sokoldalú módszertani megközelítésre.
  • Elkötelezett a segítő tevékenység iránt, toleranciával és empátiával közelít a problémákkal rendelkező emberek felé. Előítéletektől mentesen közelít a különböző társadalmi és kulturális hátterű kliensekhez.
  • Klienseit – azok igényeit figyelembe véve – informálja az alkalmazni kívánt eljárásról, módszerekről, illetve ezek várható hatásáról.
  • Fel- és elismeri az orvosi és pszichoterápiás gyógyító területekhez képest tevékenységi területének határait. Pszichiáter szakorvosi, pszichológusi szupervízióval végzi tevékenységét.
  • Megfelelő önismeret és társismeret jellemzi.
  • Szakmai és nyelvi ismereteit folyamatosan fejleszti.
  • Terápiás munkája és kutatásai során betartja a szakma etikai és jogi irányelveit.
  • A művészetterápiás tevékenységnek helyet adó intézmény működési elveihez és szabályaihoz alkalmazkodik.

 

4. autonómiája és felelőssége:

  • Felelősséget érez az általa vezetett művészetterápiás folyamatokért, az abban résztvevő kliensekért és alkotásaikért.
  • A gyakorlati munkáját felelősséggel, személyre szabott terápiás program szerint, adekvát szupervízió mellett végzi.
  • Szakmai és etikai szempontok figyelembevételével képes a döntéshozatalra.
  • Folyamatosan mélyíti önismeretét, s dolgozik személyes növekedésén. Saját kreatív alkotótevékenysége révén fejleszti reflexivitását. Törekszik a kreatív folyamatok növekedést elősegítő hatásának elmélyült megtapasztalására, megismerésére.
  • Tudatában van a művészetterápiás tevékenység egyéni, társas és társadalmi, kulturális és környezeti hatásainak.
  • Tájékozódik szakmai kérdésekben, kritikai álláspontját szakértői segítséggel hozza meg.
  • Felismeri és megfelelően reagál az etikai és jogi dilemmákra, alkalmazza az etikai döntéshozatal modelljeit. Szerepet és felelősséget vállal a szakma fejlődésében, részt vesz a szakmai közéletben.
Képzési jellemzők

A mesterképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:

  • a segítő művészeti és kapcsolati munka elmélete: művészetterápia, pszichológia, pszichiátria, pszicho-neurofiziológia, a specializáció szerinti művészeti ág szerinti történeti és elméleti ismeretek, a segítő kapcsolati munka jogi és etikai vonatkozásai: 15-25 kredit
  • A segítő művészeti és kapcsolati munka gyakorlata (a különböző művészeti ág gyakorlata és annak eszközei, önismereti és módszertani sajátélmény): 20 – 30 kredit
  • A képzésben választható, művészeti áganként szervezett specializáció: a specializáció szerinti művészeti ág sajátos elméleti, történeti, módszertani, gyakorlati ismeretei, alkalmazási területei (mentálhigiéniás prevenció, gyógypedagógia, gyermek- és ifjúságpszichiátria, felnőttpszichiátria, addiktológia, geriátria, pszichoszomatika, rehabilitáció). Esetelemzés, szupervízió, önismeret. Társterápiák (minimum 4 kredit): 50-60 kredit
  • A szakdolgozat vagy diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditek száma: 10 kredit

 

A szakmai gyakorlat és a gyakorlati képzés követelményei:

Az intézményen kívüli szakmai gyakorlat köznevelési vagy gyógypedagógiai vagy pszichiátriai és rehabilitációs intézményekben vagy speciális felnőtt és ifjúsági otthonokban a szakmai felelős által megadott követelmények alapján szakmai felügyelettel végzett 120 óra gyakorlat, legalább 4 kredit értékben.

A képzést megkülönböztető speciális jegyek:

A képzésben egy, a művészetági ág szerint szerveződő specializáció elvégzése kötelező.

Képzés helyszíne(i)
Pécs
A képzés tanterve
PTE_muveszetterapia_MA_mintatanterv_2023.pdf
Szakirányok, specializációk

Képzőművészet-terápia
Zeneterápia

 

Felvételi információk, jelentkezési feltételek

A Művészetterápia mesterképzésbe történő belépésnél teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe az alábbi szakok:
a művészet képzési területről az alkotóművészet és muzikológia, az előadó-művészet, a fotográfia, a képzőművészet-elmélet, a tárgyalkotás, a tervezőgrafika, a textiltervezés, az animáció, a média design, a látványtervezés és az építőművészet alapképzési szakok, a festőművész, a grafikusművész, a dramaturg, a színházrendező, a színművész és  a szobrászművész osztatlan mesterképzési szakok, a művészetközvetítés képzési területről a képalkotás, a kézműves tárgykultúra, a környezetkultúra, a zenekultúra, az orvos- és egészségtudományi képzési területről az ápolás és betegellátás alapképzési szak ápoló szakirány, az általános orvos, a fogorvos, a gyógyszerész osztatlan mesterképzési szak, a bölcsészettudomány képzési területről a pszichológia alap vagy mesterképzési szak, a pedagógia alapképzési vagy neveléstudomány mesterképzési szak, a néprajz alap vagy mesterképzési szak, a társadalomtudomány területről a szociális munka alap vagy mesterképzési szak, a szociálpedagógia alap vagy mesterképzési szak, továbbá a pedagógusképzés képzési terület alapképzési szakjai és tanári mesterszakjai illetve ezeknek a 1993. évi LXXX. törvény szerint megfeleltethető szakok

A további alapképzési és mesterképzési szakok, a korábbi tanulmányok során – a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján – legalább 60 kredit megszerzése szükséges a bölcsészettudomány, a társadalomtudomány, az orvos- és egészségtudomány, a pedagógia, a művészetek területéről.

A felvételi vizsga részei:  
•        gyakorlati vizsga: portfólió és szakmai munkaterv bemutatása
•        motivációs beszélgetés: elbeszélgetés

Gyakorlati vizsga: A gyakorlati vizsgán minden felvételiző portfólió (eddigi alkotói, vagy előadóművészeti tevékenység) bemutatásával, illetve az írásban benyújtott motivációs levéllel vehet részt.
A nem képzőművészeti vagy zenei előképzettséggel rendelkezőknek a képzőművészeti vagy zenei önkifejezésben való jártasságukat néhány saját alkotás bemutatásával, a vizsgán készített gyakorlati feladat bemutatásával vagy hangszeres játékkal kell igazolniuk. Előnyt jelent az előzetes (igazolt) gyakorlati tapasztalat a mentálhygiénés, prevenciós vagy a terápiás területek valamelyikében, illetve a közoktatásban szerzett igazolható művészeti gyakorlat.

Motivációs beszélgetés: A leendő hallgatók felvételi vizsgán, elbeszélgetésen vesznek részt, melynek célja a jelölt motiváltságának, személyisége alkalmasságának, szakképzettsége várható felhasználásának megismerése.

Felvételi pontok számítása:
•        gyakorlati vizsga: portfólió és szakmai munkaterv bemutatása: 34 pont
•        motivációs beszélgetés: elbeszélgetés: 15 pont
A Kar a művészetterápia mesterképzésben a jelentkező teljesítményét felvételi pontszámmal, 100 pontos rendszerben értékeli, amelyet a felvételi vizsgapontok megkettőzésével és a többletpontok hozzáadásával határoz meg

Többletpontok: maximum 2 többletpont adható
- Esélyegyenlőségi maximális pont: 1 pont
- fogyatékosság: 1 pont
- gyermekgondozás: 1 pont
- hátrányos helyzet: 1 pont
- 2. nyelvvizsga/középfokú (B2) komplex: 1 pont

Kapcsolat

PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM MŰVÉSZETI KAR KÉPZŐMŰVÉSZETI INTÉZET

GYÖRGY HAJNAL intézeti menedzser

H-7630 Pécs, Zsolnay Vilmos út 16.

Telefon: +36 72 501-500 / 22825 • E-mail: gyorgy.hajnal@pte.hu

Weblap: http://www.art.pte.hu