A korai intervenciós mentálhigiénés tanácsadó szakember 0-6 éves korú, fejlődési nehézséggel élő gyermekkel és családjaikkal foglalkozik. A gyermekkori fejlődéssel kapcsolatos szakértelmet felhasználva támogatja a kisgyermekek szükségletalapú szolgáltatásokhoz való hozzáférést. A korai intervenciós mentálhigiénés tanácsadó egyszerre tölt be koordináló és mentálhigiénés támogató szerepet. Kulcsszemélyként navigálja a gyermeket és a családot az ellátórendszerben a felismeréstől az ellátásba jutásig, nyomon követi a gyermek fejlődését a folyamatban, és kapcsolatot tart az ellátásban résztvevő szakmai képviselőkkel biztosítva az összehangolt együttműködést. A korai intervenciós szakember kiemelt feladata, hogy kapcsolatot építsen ki a családokkal, tájékoztasson a gyermekeket érintő kérdésekről, és edukálja a családokat a gyermek optimális fejlődése érdekében. A családok igényeinek figyelembevételével mentálhigiénés támogatást nyújt. Mindemelett módszertani tudásával támogatja a kisgyermeket érintő pedagógiai szakmai tevékenységet, elősegítve a gyermek napközbeni ellátó intézményének közösségeibe való integrációját.
A 2025 februárban induló képzésekkel kapcsolatos felvételi információk esetén
a felvi.hu-n olvasható felvételi tájékoztató az irányadó.
Az alap- és osztatlan képzések esetében a bemeneti feltételek változása miatt a folyamatos tájékozódásnak különösen nagy jelentősége van, hiszen az egyetemek, főiskolák eltérő módon határozzák meg a pontszámítás egyes elemeit és azt, hogy milyen eredményekért, teljesítményért adnak intézményi pontokat.
→ A Pécsi Tudományegyetemen meghirdetett képzések (2025 februárban indulók) listája ←
A szakirányú továbbképzésre való jelentkezés szakonként eltérően történik, kérjük, ellenőrizzétek a karok oldalain.
olyan korai intervenciós mentálhigiénés tanácsadó szakemberek képzése, akik tájékozottak a kora gyermekkori intervenció átfogó rendszerét érintő elméleti, módszertani és mentálhigiénés szemléletű gyakorlati tudástartalmakban. Ismereteik birtokában képesek nyomon követni a 0-6 éves gyermek fejlődését, felismerni az eltérő fejlődésmenet tényét és támogatásának szükségességét, feltárni a támogatás lehetséges módjait, megszervezni és monitorozni az intervenciós ellátás folyamatát. A fejlődési nehézséggel küzdő gyermekek családjaik számára hiteles tájékoztatást, mentálhigiénés támogatást tudnak nyújtani, elősegítik a szülői kompetenciák kibontakozását és a családok aktív részvételét a gyermek intervenciós ellátásában. Kulcsszemélyként képesek, a gyermeket és családját az ellátó rendszerben navigálni, biztosítva a társágazatok képviselői, valamint a szakember-kliens közti összehangolt működést és hatékony kommunikációt.
Foglalkozások gyakorisága.
Pszichológia 20-40 kredit
Társadalomtudomány 8-12 kredit
Neveléstudományi és gyógypedagógia 16-20 kredit
A kora gyermekkori intervenciós ellátást érintő interdiszciplináris területek 20-24 kredit
SZAKMAI GYAKORLAT
60 órás (összesen 10 kredit) külső intézményben eltöltött terepgyakorlat, (1) egészségügyi vagy szociális és (2) oktatási ágazathoz tartozó intézményben. A szakmai terepgyakorlatok minden esetben kísérő szemináriumokkal együtt kerülnek meghirdetésre, belső egyetemi mentorálás kíséretében. A külső intézményben ellátható feladatokat szakmai tutorálás mellet végzik. A terepgyakorlat részei hospitálás, esetkövetés, esetvezetés, a gyermek állapotának és környezetének felmérése, team-munka, együttműködés társágazatok képviselőivel. A terepmunka teljesítési követelménye: esettanulmány..
A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: bölcsészettudomány képzési területről a pszichológia, a társadalomtudományi képzési területről szociális munka, a szociálpedagógia, a gyógypedagógia, az óvodapedagógus, a konduktor, a tanító alapképzési szak illetve az ezeknek megfeleltethető korábbi egyetemi vagy főiskolai végzettségek, pedagógus képzési területről a csecsemő- és kisgyermeknevelő és az azzal egyenértékű felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelő, az orvos- és egészségtudomány képzési területről az egészségügyi gondozás és prevenció alapképzési szak védőnő szakiránya, illetve az ápolás és betegellátás alapképzési szak gyógytornász szakiránya.
A nem teljes kreditértékkel bíró diplomák esetén kreditelismertetési kérelmet kell benyújtani a Karra 2025. május 31-ig.
Egyéb diplomák esetén a mesterképzésbe való felvétel feltétele minimálisan 40 kredit az alábbi ismeretekből:
Amennyiben a jelentkező olyan szakon szerzett oklevelet, amely a képzési és kimeneti követelmények szerint a mesterképzésbe történő belépésnél teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe, a jelentkezőnek elegendő az adott szakon szerzett oklevél másolatát csatolni a jelentkezéséhez, és nem szükséges kreditelismertetési eljárást kezdeményeznie.
A felvétel feltételéül meghatározott kreditek elismertetését a Kari Kreditátviteli Bizottságtól (továbbiakban: KKB) kell kérelmezni. A kérelmet űrlapon kell benyújtani. A KKB eljárását a TVSZ 9. §-ában foglalt rendelkezések szerint folytatja le, azzal az eltéréssel, hogy határozatát a kérelem benyújtását követő 30 napon belül köteles meghozni. A képzési és kimeneti követelményekben meghatározott esetben a KKB határozatában rendelkezik a hiányzó kreditek párhuzamos tanulmányokkal történő megszerzésének feltételeiről.
A KKB határozatát a jelentkező a jelentkezési lapjához köteles mellékelni, vagy legkésőbb az adott évi meghatározott határidőig beküldeni.
A szóbeli felvételi vizsga
A szóbeli felvételi vizsgabizottság előtt zajlik, melyen a felvételiző motivációját, érdeklődését, valamint korábbi BA tanulmányaira alapozott kisgyermekkorral kapcsolatos alapvető szakterületi elméleti és gyakorlati ismeretei és tapasztalatait mérik fel.
A pontszámítás módja
A jelentkező teljesítményét 100 pontos rendszerben fejezik ki, melyet a tanulmányi pontok (előző diploma minősítése, legfeljebb 45 pont), a felvételi vizsgapontok (legfeljebb 45 pont) és a többletpontok (legfeljebb 10 pont) összese ad.
A szakon 4 többletpont adható kiemelkedő, adott/kisgyermekkori szakterületen végzett szakmai tevékenységért (előadás tartása 2 pont, megjelent v. megjelenés alatt álló publikáció 2 pont).
Pedagógia szakszolgálatok, korai fejlesztő központok, gyermek egészségügyi intézmények, kisgyermekkori fejlődést és nevelést támogató non-profit és alapítványi szervezetek.
Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
7624 Pécs, Ifjúság útja 6.
Felvételi és Oktatásszervezési Iroda
Tel.: 72/501-513
E-mail: btkfelvi@pte.hu
H-7622 Pécs, Vasvári Pál utca. 4.
Felvételi információk: iranyapte@pte.hu
Tel.: +36-72/501-500/28085
Kollégium: kollegiumok.ehok@pte.hu
Tel.: +36-72/501 500/18562
Tanulmányi kérdések: infokti@pte.hu
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2021.