Önismerettől a hatékony tanuláson át a pályaválasztásig

2021.

június

29.

Önismerettől a hatékony tanuláson át a pályaválasztásig

Nem olyan nehéz könnyen tanulni, csupán ismernünk kell hozzá saját határainkat, képességeinket, erősségeinket és gyengeségeinket. Ezek tudatában az érettségi felkészülés is gördülékenyebbé válik és a pályaválasztás területén is előrébb lendít. Nincs más dolgunk, mint figyelni – persze azt nagyon!


Egy óra aktív figyelés sokkal fárasztóbb, mint egy órás előadás, amit magunk prezentálunk. Ez a tény önmagában is igazolja, hogy a tanulás bizony nem passzív cselekvés, noha látszólag nem történik más, mint ülünk egy helyben és próbáljuk befogadni az információkat - jobb esetben az iskolapadban, jelenleg viszont a monitor fölött görnyedve. Kétségkívül nincs könnyű dolgunk, ha ezek fényében az érettségire, majd a továbbtanulásra szeretnénk összpontosítani, márpedig ez a cél. Még akkor is, ha az otthoni tanulás egyik jól ismert sajátossága, a dekoncentráltság nyomja vállunkat. Nézzük, mégis, mit tehetünk!

 

Érdekes kérdés, hogy kinek mi vonja el a figyelmét a tanulásról; kreatív-, sport-, társasági- vagy szellemi tevékenység?

 

– kezdi a beszélgetést a tanácsadó, Tóth Attiláné Molnár Valéria, a PTE Karrier Iroda munkatársa, majd hozzáteszi, bátran mérjük meg magunkat és nézzük meg, milyen irányba kalandoznak gondolataink a koszinusz tétel értelmezése helyett.

 


Tóth Attiláné Molnár Valéria

A cikkben szakértői segítséget nyújtott Tóth Attiláné Molnár Valéria


 

A kérdés sava-borsa pedig ezután jön: miért? Mitől fontosabb a másik tevékenység, miért nem hagy nyugodni? Erre válaszolva egyszerre két legyet ütünk egy csapásra. Egyrészt közelebb kerülünk a dekoncentráltság orvosságához, másrészt meggyőződhetünk főbb érdeklődési körünkről, amely a pályaválasztás előtt állva legalább olyan fontos, mint egy jó jegyekkel kecsegtető érettségi bizonyítvány. A konklúzió, hogy még a tanulási nehézségekből is kihozhatjuk a legtöbbet! Ehhez nem kell más, mint önismeret.

 

Ahogy elkalandoznak a gondolataink, álljunk is meg ott. Keressünk választ arra, miért köt le jobban – a példa kedvéért – egy program megszervezése vagy a délutáni edzés. S gondoljuk át, hogyan vihetnénk át ezt az élményt a tanulásba is!

Hasznosíthatjuk szervezőkészségünket napi, heti teendőink beosztásában, vagy a sportban kitartásra, nagyobb teljesítményre ösztönző motivációinkat a tételekkel való birkózásban!

Mint a tanácsadó megjegyzi, érdemes arra is figyelmet szánni, miként viszonyulunk egyes tantárgyakhoz, hiszen ennek az információnak a birtokában nyugodtabb szívvel priorizáljuk a témakörök tanulására szánt időt, s célozhatunk meg számunkra megfelelő szakirányokat.

 

Amikor például a történelem rejtelmeibe ássuk bele magunkat, figyeljük meg, mit szeretünk, mi érdekel igazán benne: az évszámok memorizálása, az összefüggések felismerése vagy a kultúrák sokszínűsége ragadja meg jobban figyelmünket?

S jöhet a következő kérdés: melyik szak, pálya igényli ezt az érdeklődést, ezeket a képességeket?

Miután megmértük magunkat, kaptunk egy képet nehézségeinkről és erősségeinkről, eljött az idő, hogy komoly figyelmet fordítsunk az érettségi felkészülésre, hiszen végső soron ez a legfontosabb feladatunk, melyben – néha bármennyire is úgy tűnhet – nem vagyunk egyedül. A PTE Karrier Iroda munkatársai azért vannak, hogy segítsenek eligazodni a nehézségek közepette. Beszélgessünk, kérdezzünk, válaszoljunk, figyeljünk! 

 

Az önismereti témához az alábbi linket ajánljuk a felvételizők figyelmébe:

Kezedben a jövőd - 7 napos önismereti és karriertervezési program »

Kezedben a jövőd - 7 napos önismereti és karriertervezési program »

 

 

Rovat