Az oktatás jelene és jövője
A Pécsi Tudományegyetem rektora által szeptemberben indított A jövő most történik című előadássorozat következő szegmenseként április 15-én a Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar (KPVK) mutatkozott be a Közgazdaságtudományi Karon. Az esemény a digitális kultúra pedagógiai gyakorlatra kifejtett hatását járta körbe három lebilincselő előadásban.
A jövő most történik című előadássorozat célja az egyetemi karok közti információcsere és kohézió erősítése, minden alkalommal egy-egy kar mutathatja be saját tudományterületét. Az eseményt ezúttal is dr. Miseta Attila, a Pécsi Tudományegyetem rektora nyitotta meg, ezt követően pedig dr. Szécsi Gábor, a KPVK dékánja köszöntötte a résztvevőket. Bevezetőjében a technológia és az emberi gondolkodás kapcsolatáról, megismerési folyamataink átalakulásáról beszélt. Elmondta, hogy a technológia rohamos fejlődése pedagógiai paradigmaváltást hív elő, így „ha jól akarjuk tanítani a jövő nemzedékeit meg kell értenünk hogyan tanulnak”.
Elsőként dr. Boronkai Dóra, a PTE KPVK Illyés Gyula Pedagógusképző Intézet igazgatója, egyetemi docens vizsgálta átfogó előadásában a pedagógiai kommunikáció különböző formáit a társalgáselemzés szempontrendszerén keresztül, ugyanis ahogy elmondta, az „osztálytermi kommunikáció a társalgás egy típusaként értelmezhető”. Szemléltette, hogy a hagyományos osztálytermi kommunikációban a tanári beszédidő 94%, míg a tanulói csupán 6%, és kezdeményezéseknek is csak egynegyede érkezik a diákok felől. Ez az arány a tanórai interaktivitás növelésével, például kooperatív feladatok és gemifikáció alkalmazásával képes javulni.
Dr. Boronkai Dóra beszélt a pandémia időszakának távoktatásáról, ami alatt jellemző volt, hogy tanár-diák kommunikációs viszonyok méginkább egyoldalúvá váltak, majd bemutatta egy kutatását is, melyben
a Tiktokon egyre népszerűbbé váló oktatóvideók diskurzusjellemzőit vizsgálta - ezek a tartalmak vizuális elemeikkel és személyesebb hangvételükkel könnyen fogyaszthatóak a mai diákok számára.
Az előadás végén kialakuló diskurzus rávilágított az interaktivitás növelésének fontosságára az egyetemi oktatásban, valamint az oktatóvideók hasznosságára is a felsőoktatásban.
Dr. Vass Vilmos, a PTE KPVK Pedagógiai és Pszichológiai Tanszék tudományos főmunkatársa neveléstudományi előadásában a 21. századi tanulás jellemzőt és folyamatait mutatta be, kiemelte a kreatív tudástranszfer fontosságát és tágabb értelmezési keretben vizsgálta a tanulásról való gondolkodást. Elmondta, hogy a kreativitáshoz nem csak eredetiség, hanem feladattudatsság is kell, a prezentációt követő beszélgetésben pedig a hallgatói kíváncsiság erősítéséről esett szó.
A harmadik előadó, dr. Bús Imre, PTE KPVK Pedagógiai és Pszichológiai Tanszék főiskolai tanára bemutatta modern pedagógiai irányzatok fejlődését, és hangsúlyozta az oktatási intézmények megfelelő tárgyi feltételeinek fontosságát. Rousseau alapján fogalmazta meg, hogy „a gyerek nem kis felnőtt, hanem sajátos szükségletekkel rendelkező ember” - ezért meghatározó jelentőségűek azok a komplex taneszközrendszerek melyek a diákok szükségleteire építenek és elősegítik a közösségfejlesztést.
Az esemény állófogadással zárult, ahol folytatódhatott a kötetlen beszélgetés. Az előadássorozat következő alkalmával, április 29-én a PTE Gyógyszerésztudományi Kara fog bemutatkozni.