Pályaválasztási Konferenciát rendeztek december 9-én a Pécsi Tudományegyetem, a Diákhitel Központ Zrt. és az Oktatási Hivatal együttműködésében a Közgazdaságtudományi Karon. A rendezvény célja az volt, hogy átfogó, naprakész támogatást adjon a középiskolai tanároknak, osztályfőnököknek és pályaorientációs szakembereknek a továbbtanulással kapcsolatos aktuális kihívások megértéséhez és megválaszolásához.
Az elmúlt évek felvételi rendszerében történt folyamatos változások sokak számára bizonytalanná tették a továbbtanulás tervezését. A Pályaválasztási Konferencia 2025 ezért kiemelt jelentőségű szakmai fórumként működött: lehetőséget adott arra, hogy a diákokat segítő pedagógusok és tanácsadók tisztábban lássák az új szabályozásokat, a felvételi követelmények alakulását és a finanszírozási lehetőségeket. Emellett a rendezvény olyan, a mindennapi iskolai munkát is érintő kérdésekre fókuszált, amelyek a diákok személyes jólétén keresztül közvetlenül hatnak a pályaválasztás sikerességére is.

Magyarország egyik legszélesebb képzési spektrumát kínálva nemcsak a régióban, de országosan, sőt határainkon túl is szeretnénk segíteni a továbbtanulást – mondta megnyitó beszédében Győrffy Zoltán, a PTE Kapcsolati Igazgatóságának igazgatója. A PTE több szinten, központi koordinációval, központi ernyőszervezettel, plusz kari aktivitásokkal igyekszik láthatóvá tenni a képzéseit a pályaválasztás előtt állók körében és azoknak, akik őket támogatják, segítik – emelte ki az igazgató, aki arról is beszélt, hogy az intézmény hiteles versenytársi információkkal, szakszerű pályaorientációs konzultációkkal is támogatja a továbbtanulás előtt állókat.

Elhangzott, hogy a felmérések alapján a továbbtanulási eljárásban a felvételi előtt állók több mint 80%-a a szülőket tartja elsődleges fontosságúnak, és több mint 40% a tanárokat tartja a legfontosabb segítőnek. Elhangzott, hogy az egyetem és a kapcsolódó intézmények széles körű szolgáltatásokat kínálnak – pályaorientációs tanácsadást, kész programcsomagokat középiskolás csoportoknak, osztálykirándulásokat, online anyagokat és rendezvényeket –, továbbá rendszeresen vizsgálják a fiatalok döntési mechanizmusait: Mindig igyekszünk pásztázni és megérteni azt, hogy a fiatalok körében milyen folyamatok zajlanak, amik a döntéseinket befolyásolják – hangsúlyozta Győrffy Zoltán. Ugyanakkor kiemelte a régió demográfiai kihívásait is, aminek következtében a munkaerőpiac és a felsőoktatás is kénytelen lesz ösztöndíjrendszereket és képzési struktúrákat átalakítani, hogy megtartsa a fiatalokat a régióban.
Dallos Csilla pályaválasztási és karrier-tanácsadó arról tartott előadást, Milyen módon tudja támogatni a diákot tanár a pályaorientációban? Ennek kapcsán rámutatott a pályaválasztás és a pályaorientáció különbségeire és hangsúlyozta, a pályaorientáció célja, hogy támogassa a pályaválasztást. Emellett beszélt arról is, milyen módszerekkel lehet az új technológiai eszközöket, illetve a közösségi médiát segítségül hívni ebben a folyamatban. A mesterséges intelligencia például segítséget nyújthat abban, miként lehet jellemezni, körbeírni egy foglalkozást úgy, hogy azt a 16-18 évesek is megértsék, illetve megfelelő promptolással magát a pályairányt is segíthet megtalálni. A közösségi média felületek mögött működő algoritmusok pedig átfogó képet képesek adni egy fiatal érdeklődési köreiről, melyek ugyancsak közelebb vihetnek az álommunka megtalálásához.

Felvételi eljárás, a miről egy támogató személynek leginkább tudnia kell címmel dr. Vanó Renáta, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese tartott előadásában a felvételi eljárással kapcsolatos praktikus információkat gyűjtötte egy csokorba, például a határidőket, illetve a pontszámítás logikáját. Hangsúlyozta, a felvi.hu weboldalon keresztül mind a diákok, mind segítőik elérik a legfrissebb és hiteles információkat, ezért a felület folyamatos követése alapvető fontosságú a sikeres és megfontolt jelentkezéshez. Végezetül bemutatta az Oktatási Hivatal diplomás pályakövetési rendszerét is.

A konferencián a Pécsi Tudományegyetem oktatási rektorhelyettese, dr. Fedeles Tamás bemutatta az intézmény képzési portfólióját, emellett beszélt arról is, hogy Magyarország első egyeteme az elmúlt években lineárisan tudta növelni a hallgatói létszámot. Ugyanakkor hangsúlyozta, a színes képzési paletta mellett kiemelten fontos, hogy a lehető legtöbb területen támogassák a hallgatói jóllétet is.

A Pécsi Tudományegyetem ma már nem csupán hagyományos felsőoktatási intézmény – aktív szereplője a pedagógusképzésnek, mikrotanúsítványokat kínál és folyamatosan fejleszti képzési portfólióját. Emellett az egyetem pezsgő hallgatói életet biztosít: sportélet, rendezvények és közösségi programok is gazdagítják az egyetemi mindennapokat. Ugyanakkor a fenntarthatóság és környezettudatosság is kulcsfontosságú az intézmény számára: a PTE 2025-ben a GreenMetric World University Rankings alapján ismét elnyerte a Magyarország legzöldebb egyeteme címet.
A sikeres életpálya tervezést, illetve a sikeres életpálya építést segíti a Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz (POM), erről beszélt Ritter Betty, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője. A POM olyan komplex eszközrendszer, amely a diákok érdeklődését, erősségeit és motivációit vizsgálva nyújt visszajelzést számukra, miközben a pedagógusok munkáját is segíti strukturált információkkal. Célja, hogy támogassa a tanulókat abban, hogy reális önismeretre építve, a munkaerőpiaci lehetőségeket is figyelembe véve válasszanak továbbtanulási irányt, illetve hosszabb távú életpályát. Az eszköz hozzájárul ahhoz is, hogy az iskolák egységes, átlátható keretek között tudják segíteni a fiatalokat a döntéshozatal folyamatában.

Bercsényi Renáta, a Diákhitel Központ Zrt. képviselője előadásában bemutatta a Diákhitel1 és a Diákhitel2 konstrukciókat. Míg a Diákhitel1 szabad felhasználású, tehát megélhetésre, lakhatásra, tankönyvre, utazásra is fordítható, addig a Diákhitel2 kizárólag tanulmányi költségekre használható, és összegét közvetlenül az intézménynek utalják. Emellett röviden beszélt a továbbtanulás átlagos költségtervéről az első tanulmányi félévben, illetve arról, ezekkel a költségekkel a diákok nem mindig vannak tisztában.

Ebben nyújt segítséget számukra a Pénzügyi Tájoló névre hallgató online kalkulátor, mellyel reálisan felmérhetőek egy tanév költségei, illetve az is, mekkora mértékű diákhitelre volna szükség. Az app segítségével a diákok és családjaik áttekinthetik a várható kiadásokat – lakhatás, megélhetés, tanulmányi költségek – és a lehetséges finanszírozási forrásokat, így a hitelfelvétel tudatosabb és megalapozottabb döntés lehet. Kiemelte, a diákmunka és tanulmányok közötti egyensúly megtartásához, az anyagi biztonság megteremtéséhez a diákhitel gyakorlati támogatást nyújthat.

A Pályaválasztási Konferencia 2025 szakmai szempontból átfogó és hasznos fórumot kínált a középiskolai pedagógusok, osztályfőnökök és pályaorientációs szakemberek számára. A résztvevők nemcsak a felvételi rendszerek változásairól és a továbbtanulás finanszírozási lehetőségeiről szerezhettek naprakész információkat, hanem megismerhették azokat az eszközöket és módszereket is, amelyek a diákok támogatását szolgálják a pályaválasztásban és az életpálya-tervezésben. A konferencia rámutatott, hogy a tudatos pályaorientáció és a pedagógusok aktív bevonása kulcsfontosságú a fiatalok sikeréhez.

Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai Igazgatóság | Portál csoport - 2021.