Rácsodálkozni a világra: miért érdekes és érdemes természettudományt tanulni?

A 2025/26-os tanév őszi félévében szeptember 26-án rendezték meg a Tanítsunk Magyarországért! egyetemi mentorprogram keretében a Kutatók délelőttje - Természettudományos TM Élménynap-ot a Pécsi Tudományegyetemen az új belépő mentoráltak és egyetemista mentoraik számára. Közel hetven 7. osztályos diák, öt Baranya vármegyei településről (Baksa, Egyházasharaszti, Kémes, Magyarmecske, Véménd) érkezett a PTE BTK-TTK Campusára. A gyerekek izgatottan várták, hogy megismerhessék kortárs egyetemista mentoraikat és részt vehessenek a PTE-n egy izgalmas, érdekes tudományos-ismeretterjesztő bemutatókkal színesített délelőttön.

Dr. Gerner Zsuzsanna, a TM program szakmai vezetője köszöntőjében kiemelte: a természettudományos gondolkodás megalapozása az óvodában kezdődik, majd az általános iskolában folytatódik, végül elvezet a természeti jelenségek mélyebb megértéséhez.

Az élményeken alapuló tanulás segíti, hogy ne csak elhiggyük, amit látunk, hanem valóban értsük is, mi történik a körülöttünk lévő világban.

Dr. Pálfalvi László professzor meghökkentő fizikai kísérletekkel szemléltette hogyan lehet házilag hőlégballont készíteni, és hogy a türelmetlen ember milyen módon nyitja ki a pezsgősüveget. Arra is fény derült, milyen módszerrel lehetséges a hangunkat oktávokkal megváltoztatni, vagy miként törik szilánkokra egy rugalmas gumicső.

Imre Marcell, a Földtudományok Doktori Iskola hallgatója, a Földrajz és Földtudományi Intézet kutatássegítő munkatársa Miért tanuljunk természettudományt? - avagy miért csap be a józan ész? címmel tartott interaktív bemutatót, ahol sikerült a gyerekeket rávezetnie arra, hogy a természettudományos tárgyak tanulása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy valóban el tudjanak igazodni a világban. Hiszen a tudomány kritikus gondolkodásra nevel és megtanít különbséget tenni látszat és valóság között. 

A mentorok és mentoráltak ebéd után szabad sétát tettek a PTE Botanikus kertjében, meglátogatták a Sponge City Esőkertet és a tavaly átadott Miyawaki minierdőt is. A 7. osztályos diákok élményekkel és új tapasztalatokkal gazdagodva tértek haza a PTE Természettudományi Karáról. Reméljük, hogy egyszer majd egyetemistaként is átlépik a Pécsi Tudományegyetem kapuját.

Az egyetemi mentorok Baranya vármegye hátrányos helyzetű kistelepüléseinek 7-8. osztályos tanulóit segítik abban, hogy befejezzék általános iskolai tanulmányaikat, tudatosan készüljenek a továbbtanulásra, megszakítás nélkül folytassák tanulmányaikat a középfokú végzettség megszerzéséig.

A cél az, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek stb. - és hogy a megszerzett képesítés birtokában elhelyezkedjenek a munkaerőpiacon.

A program lehetőséget ad arra is, hogy az egyetemi mentorok megmutassák a diákoknak a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit – középiskolákat, egyetemet, állatkertet, múzeumot, vállalkozásokat -, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle szakmából választhatnak.

A Tanítsunk Magyarországért! egyetemi mentorprogramról bővebben.

HASONLÓ TARTALMAK