
A Pécsi Tudományegyetem Pedagógusképző Központja augusztus 28-án rendezte meg Tanévindító Mentor Fórumát, melynek célja a pedagógusképzésben résztvevők tájékoztatása mellett odaadó munkájuk elismerése is volt. A Mentor Fórum keretein belül az Év Mentortanára, az Év Mentorpedagógusa, az Év Vezetőtanára, az Év Vezetőpedagógusa és az Év Szaktanára díjak ünnepélyes átadására került sor. Lazányiné Csörgő Ágnes, a Tolna Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat gyakorlatvezető gyógypedagógusa, logopédus és szakoktató vehette át az Év Mentorpedagógusa Díjat.
A díjazottak a PTE pedagógusjelölt hallgatóinak mentorálásában, gyakorlataik vezetésében végzett munkájuk elismeréseként emlékplakettet, oklevelet vehettek át és pénzjutalomban részesültek. Lazányiné Csörgő Ágnes méltán érdemelte ki az Év Mentorpedagógusa Díjat, hiszen több mint tíz éve látja el a Tolna Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat általános föigazgató-helyettesi feladatait, mindemellett hat éve a Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar szakoktatójaként példaértékű hivatástudattal működik közre a PTE gyógypedagógus-képzésében. Interjúnk során a szakmai pályájába és mentorpedagógusi munkájába nyerhettünk mélyebb betekintést.
Hogyan találta meg önt a gyógypedagógusi pálya?
1996-ban szereztem óvodapedagógusi diplomát a Szekszárdi Illyés Gyula Pedagógiai Főiskolán, ahol tanulmányaim során a pszichopedagógia és a logopédia területeibe is betekinthettem. Pályámat óvodapedagógusként kezdtem, hamar szembesültem azzal, hogy az atipikus fejlődésmenetet mutató gyermekek támogatása speciális módszertani ismereteket igényel. A kétezres évek elején gyógypedagógusi képesítést szereztem, szakmai pályafutásom fordulópontját a Paks Térségi Pedagógiai Szakszolgálatban töltött gyakorlat jelentette, melynek nyomán a többségi pedagógiából a gyógypedagógia felé fordultam – ez a terület máig meghatározza szakmai identitásomat és mindennapi munkámat. Azóta is a gyógypedagógia területén dolgozom, fő célom a gyermekek egyéni szükségleteihez igazodó, korszerű és tudományosan megalapozott pedagógiai-gyógypedagógiai gyakorlat megvalósítása.
Közel három évtizedes pályafutásom során a pedagógia számos területén szereztem tapasztalatot: óvodapedagógusként, gyógytestnevelőként, gyógypedagógusként, vezetőként és köznevelési szakértőként. Mindezek a tapasztalatok önmagukban nem bírnának valódi értékkel, ha nem kapcsolódnának össze az utánpótlás biztosításának feladatával.
Kiemelkedő jelentőségűnek tartom a hallgatók bevonását és szakmai identitástudatuk fejlesztését, amelyhez elengedhetetlen a támogató légkörben megvalósuló gyakorlat.
Ilyen helyzetekben van lehetőség arra, hogy a jövő pedagógusai átérezzék a gyógypedagógia iránti elhivatottság fontosságát. Mindig élmény számomra, amikor a hallgatókat kísérhetem a szakmai fejlődés útján, segíthetem őket abban, hogy elköteleződjenek egy komplex, segítő irányultságú tudomány és szakma iránt, és biztonságos környezetben gyakorlatot szerezzenek. Ez az, ami igazán fenntarthatóvá és értelmessé teszi a munkámat.
Milyen fontos tanácsokkal látja el a jövő gyógypedagógusait?
Azt szoktam hangsúlyozni, hogy a kritikai gondolkodás és a 21. századi szakmai kihívásokhoz való rugalmas alkalmazkodás elengedhetetlen a komplex pedagógiai helyzetek hatékony kezelésében.
Kiemelt figyelmet fordítok a szakmai etikai kódex követésére és a gyermekek érdekeinek mindenek felett történő szem előtt tartására. Végül következetesen felhívom a figyelmet a humor szerepére a pedagógiai munkában.
Ez nemcsak jókedvet teremt a tanulás során, hanem kutatások szerint valódi erőforrást is jelent: segít a gyermekekkel való kapcsolat erősítésében és a nevelési folyamat hatékonyabbá tételében, miközben mi magunk, segítő szakmabeliek is megőrizzük gyermeki nyitottságunkat és kreativitásunkat.
Hogyan éli meg az Év Mentorpedagógusa elismerést?
A PTE Pedagógusképző Központja által szervezett ünnepi esemény igazán megható élmény volt. Külön öröm számomra a gyógypedagógustársadalom nevében is ez az elismerés. Ugyanakkor a kitüntetést nem csupán saját érdememként élem meg. Mivel a Tolna Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat partnerintézményként kapcsolódik a Pécsi Tudományegyetem pedagógus- és gyógypedagógusképzéséhez egyaránt, lélekben kollégáimmal és oktatótársaimmal együtt osztozom rajta. Ez a díj a közös szakmai munkánk eredményét ismeri el.
A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán idén szeptember...
Megújult a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar...
Ha ősz, akkor új tanév. Ha pedig új tanév, akkor ismét beindul az International...
Kapu Tibor, Magyarország második űrhajósa idén nyáron a HUNOR-program keretein...
Szeptember 5-én ünnepélyes keretek között emlékeztek meg a magyar védőnői...
A Pécsi Tudományegyetem támogatásával megnyitotta kapuit a Jakabhegyi kollégium...
Csatlakozz idén is a Pécsi Tudományegyetem „Fuss a rákgyógyításért!”...
Szeptember 2-án, kedden nyitották meg az Integrált egyetem története című...
Egymással, az egyetem működésével és a közösségi élettel is megismerkedhettek az...
A Pécsi Tudományegyetem Pedagógusképző Központ idei Mentor Fórumán Nagy Katalin...
Folytatódtak a kutatások I. Szulejmán szultán szigetvári mauzóleuma körül. A...
30 hallgató kezdi meg tanulmányait a Műszaki és Informatikai Kar Paksi...
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2021.