Pályaorientációs programcsomag

Pályaorientáció

Az egyetemünkre érkező hallgatók körében évről évre tapasztaljuk, hogy a fiatalok jelentős része sajnos nem megalapozott, reális önismereten és alapos informálódáson alapuló döntés eredményeként választ pályát.

Tudjuk, hogy a középiskolák, valamint a szülők számára időbeli vagy szakmai kapacitások hiánya okán gyakran erőn felüli feladat a pályaválasztás előtt álló fiatalok komplex felkészítése.

Pályaorientációs programunk célja, hogy hiteles felsőoktatási információk, valamint szakszerű pályaorientációs konzultáció biztosításával támogassuk a fiatalok pályadöntését, ezáltal hozzájáruljunk a felsőoktatásból lemorzsolódó, illetve pályamódosításra kényszerülő fiatalok arányának csökkenéséhez is.

A program a PTE Kapcsolati Igazgatóság, a PTE Karrier Iroda, valamint a PTE 10 Karának együttműködésében valósul meg. Programcsomagunk segítséget nyújthat a középiskolák számára a pályaválasztási napjuk megszervezésében és lebonyolításában.


A programcsomag ingyenes, de előzetes jelentkezés szükséges, melyet követően a kívánt napra leszervezzük a kívánt programokat az osztályok, iskolák számára.

Letölthető PDF fájl


 

Pályaválasztást segítő szolgáltatásainkat a programcsomagban két területen nyújtjuk:

1. Általános pályaorientációs programok: önismeret fejlesztés, felsőoktatási információk átadása, pályadöntés támogatása egyéni és csoportos formákban 

2. Tudományterületekhez kapcsolódó orientációs programok (a PTE minden karához kapcsolódóan) 

Pályaorientációs programjainkat elsősorban 10-11. évfolyamos diákok számára ajánljuk. A szolgáltatásokat térítésmentesen nyújtjuk, munkatársaink mindenkori kapacitásainak mértékében.

Pályaorientáció


A szolgáltatások igénylésével kapcsolatban kérjük, legyenek szívesek figyelembe venni az alábbi tudnivalókat:

  •  A felsorolt szolgáltatások igénybe vehetők pályaorientációs napba szervezett komplex csomagként, egyéb iskolai rendezvényhez kapcsolódóan vagy egy-egy osztály, diákcsoport számára alkalomszerűen. Előzetes egyeztetés alapján mind a megvalósítás kereteit, mind a szakmai tartalmat szívesen szabjuk az iskola és diákok igényeire.

  • A szolgáltatások igénylésével kapcsolatos megkeresést minimum 4 héttel a program tervezett napját megelőzően várjuk. Az igényléshez szükség van a kiválasztott programok pontos megnevezésére, a rendelkezésre álló időkeretek megjelölésére, a résztvevő diákok pontos létszámára. A megkeresést követően felmérjük munkatársaink adott napra vonatkozó kapacitásait, ezt követően tudunk végleges visszajelzést adni arról, hogy mely programokat tudjuk megvalósítani..

  • A programok megvalósítása terén kérjük az intézmény aktív közreműködését a diákok programokra való beosztásának elkészítésében, a programokkal kapcsolatos előzetes tájékoztatásukban, valamint több diákcsoport forgószínpad-szerű foglalkoztatása esetén az esetleges „holt idők” kitöltésében.

  • A szolgáltatásokat a Pécsi Tudományegyetem társadalmi felelősségvállalásként, térítésmentesen biztosítja. Kérjük az intézmények partneri együttműködését a hatékony és pontos kommunikációban, valamint az egyeztetett programok és keretek pontos betartásában.


Személyes jelenlétet igénylő programok

1. Pályaorientációs önismereti workshop 

  • Létszám: 10-15 fős csoportok (teljes osztályok részvétele esetén párhuzamos csoportokban)

  • Időtartam: 120 perc


Interaktív, játékos gyakorlatokon és önreflexiós kérdéseken, beszélgetésen alapuló, felkészített egyetemisták által tartott foglalkozás, amelyben a fiatalok modellezett helyzeteket próbálhatnak ki, élményszerűen szembesülhetnek saját készségeikkel és elindulhatnak a tudatosabb gondolkodás útján. Főbb tematikus és készségfejlesztési fókuszok a foglalkozásokban:

  • önismeret, vágyak, motivációk, érdeklődés, környezeti befolyások,

  • személyes erősségek és gyengeségek, lehetőségekhez és akadályokhoz való viszony,

  • döntési képesség és szokások, pályatervezés és életvezetés

2. Hallgatói élménybeszámolók 

  • Létszám: 15-60 fő
  • Időtartam: 45-90 perc
  • Eszközigény: laptop, projektor

A Pécsi Tudományegyetem hallgatói saját élményeiken alapuló beszámolót, és kiscsoportos, moderált beszélgetést folytatnak általános felsőoktatási tudnivalókról, valamint a PTE által kínált lehetőségekről.

Érintett témák: szakválasztás, képzések (főbb tantárgyak, órarend, vizsgák, kreditek), karrier és munkaerő-piaci lehetőségek (szakkollégiumok, versenyek, karrierszolgáltatások, elhelyezkedés), finanszírozás (ösztöndíjak, diákmunka, megélhetés költségei), egyetemi élet (sport, kultúra, szórakozás), külföldi ösztöndíj lehetőségek stb.

3. Pályaorientációs egyéni tanácsadás 

  • Időtartam: min. 30 perc/fő
  • Helyszín: Pécs, Tudásközpont (Regisztráció itt!)

Személyes beszélgetési lehetőség az egyéni pályaválasztási kérdésekről életpálya tanácsadónkkal, támogatás-megerősítés a kérdések mögött húzódó személyes bizonytalanságok terén.

4. Pályaorientációs grafológia (egyéni tanácsadás) 

  • Időtartam: min. 20 perc/fő
  • Helyszín: kizárólag Pécs

Grafológusunk íráskép alapján segít feltérképezni a legfontosabb személyiségjegyeket, azonosítani a meglévő erősségeket. Ez a tanácsadás jó lehetőség az önismeret fejlesztésére, az önmagunkkal kapcsolatos kérdésekről való beszélgetésre. 
A tanácsadáshoz szükséges egy sima A/4-es lapra levél formátumú - megszólítást, aláírást is tartalmazó - tetszőleges témában saját fogalmazással előzetesen megírt (nem másolt vagy diktált)  min. 12-14 soros szöveg, amit a tanácsadásra hozzanak magukkal.
Így megfelelő számotokra?

5. Iránymutató önismereti teszt (Holland teszt)

  • Időtartam: tesztkitöltés 10 perc, kiscsoportos kiértékelés 35 perc/3-5 fő (2-3 csoportban párhuzamosan is folyhat az értékelés)


Gyors visszajelzés arról, hogy milyen foglalkozási területek állhatnak közel a fiatal érdeklődési köréhez. Fontos, hogy a teszt eredménye nem „diagnózis”, csak gondolatindító, amely jó alapot adhat egy pályaorientációs beszélgetéshez – ezt a kiértékeléskor a diákokban tudatosítjuk.

6. Műhelybeszélgetés 

  • Időtartam: 45-60 perc

A PTE 10 kara (melyek közül az iskola szabadon választhat) képviselteti magát, egy műhelybeszélgetés keretein belül. A beszélgetés úgy néz ki, hogy a karok képviselői a terem több pontjára leülnek, és a diákok az általuk érdekelt karokhoz leülhetnek, és kötetlen beszélgetést folytathatnak.

7. Standos megjelenés (klasszikus iskolalátogatás) 

Célunk, hogy a pályaorientációs programok mellett a klasszikus iskolalátogatás keretein belül is biztosítani tudjuk a diákok számára a tájékozódás lehetőségét.


A gyakorlati megnyilvánulása: standos kitelepülés az iskola egy központi részére (pl.: aula, forgalmas folyósó), ahol az egyetem képviseletében felkészített hallgatók várják a diákokat az órák közötti szünetekben, akik bármilyen kérdéssel fordulhatnak hozzájuk, legyen szó a felvételiről, a szakokról, vagy az egyetemi életről általában.

8. Szülői értekezlet  

  • Időtartam: 45-60 perc

A szülői értekezletek látogatásának célja, hogy megfelelő tájékoztatást biztosítsunk a továbbtanulással és felvételivel kapcsolatban nemcsak a tanároknak, diákoknak, hanem a szülőknek is. Osztályfőnök általi megkeresést követően egy értekezletet tartunk, amelyben bemutatjuk az Egyetem különböző képzési szintjeit, a felvételi pontszámítás folyamatát, a különböző finanszírozási formákat és a hozzá kapcsolódó hallgatói szerződést, ösztöndíj lehetőségeket, a diákhitel működését, valamint áttekintünk különböző szempontokat a pályaválasztáshoz.

9. Szemléletformálás a Támogató Szolgálattal

  • Időtartam: 30 perc

A Pécsi Tudományegyetem küldetésnyilatkozata szerint „befogadó” intézmény, melyet bizonyítja, hogy – más esélyegyenlőség szempontjából érzékeny csoportok mellett – közel 300 fogyatékossággal élő hallgatója van.

A fogyatékossággal élő hallgatók mindennapjait és tanulmányait személyes, speciális igényüknek megfelelően a Támogató Szolgálat segíti. Valódi környezetüket, az oktatást, a számonkérést és az ezzel kapcsolatos adminisztrációt pedig szaktársaik, az oktatók, valamint a tanulmányi osztály munkatársai adják. Minőségi életük és egyetemi boldogulásuk a velük érintkező környezet együttműködésén múlik. Ehhez a Támogató Szolgálat nem csak az érintett hallgatóknak, hanem a környezetnek is szeretne segítséget nyújtani.

A hallgatók támogatásának alapja a speciális körülményeik, adottságaik, fizikai, szellemi, lelki akadályoztatottságuk, és az ebből fakadó tanulmányi kihívásaik ismerete. Ennek érdekében készültünk egy átfogó, interaktív előadással, melyben ismeretterjesztő, és játékos, saját élményt nyújtó elemek mellett dilemmák, kérdések átbeszélésére is lehetőséget kívánunk nyújtani. Az előadást az igénykehez, érdeklődéshez, és rászánható időhöz tudjuk alakítani.  Prezentációnk tematikája (Választható): A fogyatékosságról, szolgáltatásokról, és tanulmányi kedvezményekről általában; Mozgásszervi fogyatékosság; Látássérültek; Hallássérültek; Tanulási zavarok („diszesek”); Autizmus; ADHD; Pszichés zavarok. 

10. Mit akar Antigoné? Avagy egy soha el nem készülő előadás próbáiból

  • Időtartam: 50 perc
  • Létszám: 30-40 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: laptop és hangfal, amit viszünk, osztálytermi tábla
  • Helyszín: osztályterem vagy JESZ Kisterme
  • Rendező: Zakariás Máté

Osztálytermi színházi drámaóra 4 színész segítségével, mely Szophoklész: Antigoné című tragédiájának színházi elemzéséről és színpadi megvalósításának problémáiról szól. Az óra során a diákok gyakorlati ismereteket szerezhetnek a fent említett antik drámáról.

A Pécsi Tudományegyetem karai által kínált szakterület-specifikus orientációs programok 

1. Bölcsészettudományi szakterület 

Ha tudtam volna… - Pályaorientációs beszélgetés

  • Időtartam: 45-60 perc
  • Létszám: nincs létszámkorlát
  • Ajánlott évfolyam: 9-10. évfolyam
  • Technikai igények: laptop, projektor, mobiltelefon

A program célja, hogy kötetlen beszélgetés keretében bemutassa, milyen továbbtanulási és karrierlehetőségeket kínál a bölcsészet- és társadalomtudományi képzési terület. Szó lesz arról, milyen érettségi tárgyak és fakultációk segíthetnek a sikeres felvételiben, milyen szakmai utak nyílnak meg a végzettséggel, valamint hogyan hasznosítható a megszerzett tudás a munkaerőpiacon. Az előadást hallgatói beszámoló színesíti, amely testközelből mutatja meg, milyen élmény bölcsészként tanulni a PTE BTK-n.

Mit csinál egy (pécsi) bölcsész? - Általános kari előadás beszámolóval

  • Időtartam: 45-60 perc 

  • Létszám: nincs létszámkorlát 

  • Ajánlott évfolyam: 11-12. évfolyam 

  • Technikai igények: laptop, projektor, mobiltelefon

A program keretében bemutatkozik Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karunk. Az érdeklődők megismerhetik a kar nyújtotta képzéseket és válaszokat kaphatnak felvételivel kapcsolatos kérdéseikre. Szó lesz arról is milyen szakmai utak nyílnak meg a végzettséggel, valamint hogyan hasznosítható a megszerzett tudás a munkaerőpiacon. Az előadás végén hallgatók osztják meg tapasztalataikat és élményeiket a karon töltött szemesztereikről. 

Fókuszban mi, emberek!

  • Időtartam: minimum 70 perc
  • Létszám: minimum 6 fő, maximum 15 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam

A játék célja a tárgyalási és kompromisszum készségek fejlesztése. A résztvevők a foglalkozáson egy megadott szempontrendszer szerint hoznak létre új civilizációkat. A gondolatkísérlet során a bölcsészet- és társadalomtudományok teljes skáláját érintjük, játékos keretek között.

Bölcsész Sziget

  • Időtartam: minimum 90 perc
  • Létszám: minimum 4 fő, maximum 20 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: olyan tanterem, ahol mozgatható a berendezés

A játékosok különböző bölcsészettudományi területeken kalandoznak, ismereteket gyűjtenek, kihívásokat teljesítenek, és pontokat szereznek. A cél, hogy a játékosok átfogó képet kapjanak a bölcsészettudományok sokszínűségéről és gyakorlati alkalmazásairól, valamint megtapasztalják milyen egy egyetemista élete.

2. Egészségügyi és egészségtudományi szakterület 

Általános Orvostudományi Kar

Irány a sejtlabor

Lehetőséget biztosítunk a gyerekek hajának, körmének, bőrének mikroszkópos vizsgálatára. A bátrak saját vérüket is megnézhetik. Ha szívesebben nézegetnének rovarokat, vagy valamilyen virágot, levelet vizsgálnának meg, amit útközben gyűjtöttek, arra is van lehetőség. A tanulók kipróbálhatják magukat sejtkutatóként. tesztelhetik a laboratóriumi centrifuga működését, megnézhetik hogyan kerülnek fagyasztásra emlős sejtek kriogén tartályban, ki is próbálhatják. Az osztály megtapasztalhatja, hogyan működik egy 2-es biobiztonsági szintű (BSL-2) labor. (Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)

Intézetlátogatások

(Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)

Egészségnap szervezés

(Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)

Romhányi György szakkollégium tehetségfejlesztő program

(Részletek egyeztetése a kapcsolattartóval)


Egészségtudományi Kar

Cukorvadászat – mert nem minden édesség ártatlan

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 40 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

Az édesség az élet része: születésnapokon torta, baráti találkozókon süti, egyetemi vizsgaidőszakban pedig a csoki és az energiaital segít túlélni a napokat. De vajon tudjuk, mennyi cukrot fogyasztunk nap mint nap? És azt, hogy a cukor nemcsak a csokiban lapul meg, hanem a gyümölcsjoghurtban, a müzliben vagy akár a „light” italokban is? Célunk, hogy interaktív feladatokkal vezessünk be a táplálkozástudomány világába. A program során felfedezheted, hol rejtőznek a „láthatatlan cukrok”, milyen hatással vannak ezek a szervezetünkre, és hogyan tudjuk tudatosan kiválasztani az ételeinket.

Egyensúlyban önmagaddal – okos tippek a testtömeg megtartásához

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 40 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

A serdülőkor a változások időszaka: a testünk gyorsan fejlődik, alakul a testalkat, közben pedig rengeteg külső hatás ér minket. Ebben az időszakban különösen fontos megérteni: az egészséges testtömeg nem a koplalásról vagy a szigorú diétáról szól. hanem a helyes étrend és a rendszeres mozgás egyensúlyán. A program bemutatja mire érdemes figyelni a mindennapi étkezések során: hogyan áll össze egy kiegyensúlyozott „okos tányér”. Segítünk eligazodni az ellentmondásos információk között, és megmutatjuk, hogy a testtömeg megtartása nem kényszer, hanem tudatos döntések sorozata.

Boostolj okosan! – Táplálékkiegészítők és a tudatos életmód

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 40 fő
  • Ajánlott évfolyam: 6-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

A táplálékkiegészítők egyre nagyobb szerepet kapnak a mindennapjainkban, különösen a fiatalok körében. Az előadás során megismerkedhettek: 

  • A táplálékkiegészítők különböző típusaival és hatásaival. 

  • Az egészséges táplálkozás és a kiegészítők közötti összefüggésekkel. 

  • Az optimális teljesítmény és koncentráció fenntartásának titkaival.

  •  Az esetleges kockázatokkal és a tudatos választás fontosságával.

Töltődj fel okosan! – Sporttáplálkozás alapjai

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 40 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

A sport és a táplálkozás kéz a kézben járnak: amit eszel, az nemcsak az energiára, hanem a teljesítményre, a regenerációra és a közérzetre is hat. A serdülőkorban a szervezet gyorsan változik, nő az izomtömeg és a csontozat fejlődése, miközben a sportolás iránti lelkesedés gyakran szárnyal. Ebben az időszakban különösen fontos megismerni a sporttáplálkozás alapjait, megtanulni, hogyan támogathatjuk a testünket okosan a mindennapi mozgás során. Az ismeretek gyakorlati tippekkel párosulnak, így a résztvevők saját étkezésüket is tudatosabban alakíthatják.

Mentőtiszt szak specifikus program 

 Életmentők nyomában

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 5 fő, maximum 15 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

Dr. Murphy, Dr. House, Grace Klinika, minden diák számára ismerősek ezek a sorozatcímek. Elgondolkodtál már azon, hogy milyen lehetne, ha Te kerülnél olyan helyzetbe, hogy életet kelljen menteni? Megállnád a helyed? Lenne elég lélekjelenléted segítséget nyújtani? Itt a lehetőség, hogy kipróbáld magadt „éles” helyzetben: újraélesztés, akut sérült ellátás és egyéb vészhelyzet szimuláción vehetnek részt. A program egy gyakorlati elsősegély- és újraélesztési bemutató, ahol a diákok saját élményen keresztül tanulják meg, hogyan lehet életet menteni.

Rekreáció- és életmód szak specifikus program

JólLét avagy a rekreáció

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 5 fő, maximum 15 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

A rekreáció és életmód szak egyre népszerűbb választás azok számára, akik szeretnének hozzájárulni mások testi-lelki egészségéhez és jólétéhez. A program során megismerhetitek: 

  • A rekreáció és életmód szak sokszínűségét és főbb területeit. 

  • A rekreációs szakemberek szerepét a közösségi és egyéni egészségfejlesztésben. 

  • Az optimális teljesítmény és koncentráció fenntartásának titkaival.

  •  A képzési és továbbképzési lehetőségeket, valamint a szükséges készségeket. 

  • A rekreációs programok és szolgáltatások tervezésének és megvalósításának folyamatát. Milyenek az animációs programok? Mi kell ahhoz, hogy valaki animátor legyen? Most megtudod a válaszokat!

Népegészségügyi szak specifikus program

Egészség a számok mögött – Népegészségügyi detektíve

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 40 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

A diákok egészségügyi „nyomozóként” fedezik fel, hogyan hatnak a szokások a társadalom egészére, és hogyan segít a népegészségügy.

Gyógytorna szak specifikus program 

RehabHősök, avagy a gyógytornász szakma

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 15 fő
  • Ajánlott évfolyam: 7-12. évfolyam
  • Technikai igények: projektor, laptop

Természetesnek vesszük, hogy járunk, futunk a busz után, vagy kosarazunk a barátokkal. Azonban, ha sérülés éri kezünket/lábunkat, kiderül, hogy a leghétköznapibb mozgás is komoly koncentrációt igényel. Gyógytornászok vezetésével bepillantás nyerhető speciális rehabilitációs tornák mozgásrendszerébe, megtudhatjátok: 

  • Mit jelent gyógytornászként dolgozni és milyen feladatokkal jár ez a hivatás.
  • Milyen képzési és továbbképzési lehetőségek állnak rendelkezésetekre.
  • Milyen karrierlehetőségek és specializációk várnak rátok.
  • Hogyan segíthetitek a pácienseket a gyógyulásban és az egészséges életmód fenntartásában.
3. Jogi szakterület 

Állam- és jogtudományi szakterület

„Ctrl + Alt + Jog” – Légy részese a jogi szabályozás „újraindításának”!

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 15 fő, maximum 80 fő
  • Ajánlott évfolyam: 10-12. évfolyam
  • Technikai igények: laptop, projektor

Okoseszközök, digitalizáció, mesterséges intelligencia, deepfake tartalmak – a technológia szédítő tempóban hat az életünkre. De vajon lépést tud tartani a társadalom és a jog ezekkel a változásokkal? Bemutatjuk, milyen veszélyeket rejt a személyes adatok tömeges felhasználása, miért felforgató technológia a mesterséges intelligencia, milyen problémákat oldunk fel az energiajoggal, és mi a baj egy valódinak tűnő, de hamisított képpel vagy videóval. Az előadás hozzájárul a diákok digitális kompetenciáinak fejlesztéséhez.

Jogászi hivatás

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 15 fő, maximum 80 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: laptop, projektor

Érdeklődsz a jogi pálya iránt? Szeretnéd tudni, hogy mihez kezdhetsz a jogi diplomáddal? Az előadás bemutatja, hogy milyen feladatot lát el egy bíró, egy ügyész, vagy egy ügyvéd, valamint, hogy milyen egyéb területeken helyezkedhet el egy jogász.

Tégy egy lépést előre – csoportos gyakorlat az emberi jogok világából

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 15 fő
  • Ajánlott évfolyam: 9-12. évfolyam
  • Technikai igények: átrendezhető terem

Helyezd magad egy-egy karakter életébe, képzeld el a környezeted a családod, a lehetőségeidet. Majd indulj el… Uhh, nem is biztos, hogy ugyanúgy haladsz az életben, mint mások. Lehet, hogy Neked kevesebb lehetőséged van? Vagy éppen mindent megtehetsz? Vajon mihez van jogod és mire van lehetőséged? Keressük együtt a válaszokat!

 

4. Közgazdaságtudományi szakterület 

Döntési fa – módszertani esettanulmány tréning

  • Időtartam: 45 perc 

  • Létszám: nagyobb létszámú csoportok esetén előadás, 25 főig tréning (minimum 10 fő) 

  • Ajánlott évfolyam: 10-12. évfolyam 

  • Technikai igények: laptop, projektor

A „Hol tanuljak tovább?” tréning a Hungarian Business Case Society által indított kezdeményezés, melynek célja, hogy a felvételi döntés előtt álló középiskolásokat segítse a továbbtanulással kapcsolatos döntéseik meghozatalában. A tréning tulajdonképpen egy interaktív, esettanulmányon alapuló döntési módszertan megtanítása, amely az élet bármely területén később is jól hasznosítható.

Vaktesztek (marketing esettanulmány)

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 35 fő
  • Ajánlott évfolyam: 10-12. évfolyam
  • Technikai igények: laptop, projektor

Ízélmény kontra márka, avagy a nagy vakteszt – előadás, és egy vakteszt integrálásával. Egy teszt arról, hogyan befolyásolja a véleményünket egy adott termék márkája és a köré épített reklám, imázs, marketing. A résztvevők többféle terméket kóstolnak, ízlelnek és rangsorolnak, tudva a márkát, és „vakon” is. Ezek után az eredmények összehasonlítása és a levonható következtetések kerülnek megvitatásra.

Mit csinál egy közgazdász?

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: nincs létszámkorlát
  • Ajánlott évfolyam: 10-12. évfolyam
  • Technikai igények: laptop, projektor

Mindenki tudja, mit csinál egy pék, egy tanár vagy egy sebészorvos. A közgazdász szakma azonban nagyon széles lehetőségeket kínál így elsőre sokan nem tudják milyen közgazdásznak lenni a valóságban. Alumni hallgatóink karrierútjai alapján mutatjuk be, milyen, amikor valaki szabadúszó marketinges, pénzügyi elemző egy nagyvállaltnál vagy esetleg a saját vállalkozásában kamatoztatja a Pécsiközgázon megszerzett tudást.

Önfegyelem, szervezettség, napirend – Miként osszuk be az időnket?

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 30 fő
  • Ajánlott évfolyam: 10-12. évfolyam
  • Technikai igények: laptop, projektor

Elfolyik az időd? Nem marad a barátokra, a hobbira vagy éppen a tanulásra, vizsgára készülésre? Egyszerű, gyakorlati technikákat mutatunk, megnézzük, hogyan csípd fülön az időrabló tevékenységeket.

Személyiségteszt (MBTI teszt)

  • Időtartam: 10-15 perc/fő
  • Létszám: 4-6 fő/óra
  • Ajánlott évfolyam: 10-12. évfolyam
  • Helyszín: Közgazdaságtudományi Kar

A program során két típusú személyiségtesztet szükséges kitölteniük a diákoknak, amelyet egy teljes körű elemzés fog követni. A személyiségtesztek kitérnek arra is, hogy mely típusú munkakörök, állások illeszkednek leginkább az adott diák személyiségéhez

Game of Stocks! – avagy mi az a tőzsde és hogyan működik?

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 10 fő, maximum 30 fő
  • Ajánlott évfolyam: 11-12. évfolyam
  • Technikai igények: laptop, projektor
  • Helyszín: kizárólag Pécs

Adok-veszek, csökken-emelkedik: a tőzsde világába csöppenhettek bele egy játék erejéig. Taktikázzatok jól a részvényekkel és nyerjetek! Közben arra is rájöhettek, hogyan befolyásolja a tőzsde működését a politika és a világ történései.

Zh küldetés – Kalandjáték a PTE KTK-n!

  • Létszám: 1-5 fős csapatok
  • Időtartam: 1-1,5 óra

A PTE KTK Rákóczi épülete titokzatos hely, amit most egyedül vagy a csapatoddal fedezhetsz fel! Egy különleges ZH-n (zárthelyi dolgozat) kell részt venned, ahol megmérettetik a tudásod és a leleményességed. Ismerd meg az épületet: ez lesz a te szabadulószobád… Más, mint a többi, mert innen nem kijutni nehéz, hanem bent maradni. Egy térkép, egy mobiltelefon és már indulhatsz is!

5. Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztő Kar programjai 

„Érzékszervek 7próbája” interaktív gyakorlati program - Dr. Vas-Guld Zsuzsanna

  • Időtartam: 45 perc
  • Maximális létszám: 20 fő

Az érzékszervi értékelés fontossága nem csak a tudományos életben jelenik meg, hanem a mindennapjainkban is fontos szerepet játszik. A memóriafejlesztéshez is nagymértékben hozzájárul, hiszen az illatokat elraktározva, majd a későbbiekben felismerve dolgoztatjuk agyunkat. A program során, különböző illatokat (fűszerek, illatminták) felismerve tesztelhetjük érzékszerveinket.

6. Műszaki szakterület 

A hulladékgazdálkodás jelene és jövője

  • Létszám: minimum 10 fő
  • Időtartam: 30 perc 

A hulladékgazdálkodásból a hétköznapokban csak annyit érzékelünk, hogy rendszeresen jön egy teherautó, kiürítik a kukánkat, és a tartalmát elviszik valahova. De ez csak a jéghegy csúcsa. Az előadásban bemutatjuk, hogy mi történik a színfalak mögött ma, és hogyan alakul át a hulladékokkal és nyersanyagokkal való bánásmód a következő években.

3D fémnyomtatási technológiák

  • Létszám: minimum 10 fő
  • Időtartam: 30 perc

3D nyomtatás szerepe az iparban, területek, ahol a technológia használható. 3D fémnyomtatás, anyagok, melyek ilyen módon felhasználhatók, a Karon folyó kutatás ismertetése.

Mi a programozás?

  • Létszám: minimum 10 fő
  • Időtartam: 30-40 perc

A programozás alapjainak bemutatása. Mit jelent programozónak lenni, hogyan gondolkodik egy programozó? Ugyan technológia rohamosan fejlődik, de a gondolkodás ebben a szakmában továbbra sem opcionális. Egy egyszerű példafeladat megoldása több módon.

Megújuló energetika: fából dízel?

  • Létszám: minimum 10 fő
  • Időtartam: 30 perc

A klímaváltozás negatív hatásait mérsékelnünk kell! A megújuló energiaforrások nagyobb mértékű hasznosításával próbáljuk ezt elérni. A megújuló fa, mint energiahordozó komplex polimerként nemcsak égetésre, de folyékony tüzelőanyagok előállítására is alkalmas. A jövő mérnökei fából benzint, dízelt, kerozint, hidrogént fognak gazdaságosan és környezetileg fenntartható módon előállítani.

Ipari termék – és formatervezés: Tárgyaink láthatatlan tervezői

  • Létszám: minimum 10 fő
  • Időtartam: 30 perc

Érdekel az ipari termék- és formatervezés, és a számítógépes tervezés? Szeretnél többet tudni arról, hogyan járulhatsz hozzá ipari termék- és formatervezés problémáinak megoldásához? Szeretnél igényes modellező laboratóriumban izgalmas alkotásokat létrehozni?

Látványos lézerfizikai jelenségek és az űrkutatás kapcsolata

  • Létszám: minimum 10 fő
  • Időtartam: 30 perc

Miként és hogyan indult a lézerekkel történő információtovábbítás és annak milyen fajtái vannak? Az űrkutatásban alkalmazott lézerfizikai kísérleteket, mint például a Holdon lehelyezett lézertükrök alkalmazása, amelyet a Földön szabadtéren mi magunk is megvalósíthatunk.

Additív technológiák, fémnyomtatás: Gyártástechnológiák a PTE MIK-en

  • Létszám: minimum 10 fő
  • Időtartam: 30 perc

Az előadás a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának gyártástechnológiai képzési és kutatási területeire fókuszál, hangsúlyozva az additív technológiák és a fémnyomtatás fontosságát.  Az előadás célja, hogy bemutassa, milyen innovatív gyártási technológiákat tanulhatnak és kutathatnak a hallgatók a karon, ezzel is népszerűsítve a MIK képzéseit, különös tekintettel a gépészmérnöki, valamint az ipari termék- és formatervező mérnöki képzésekre.

7. Művészeti szakterület

Kusudama origami

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 5 fő / maximum 30 fő

A kusudama egy papírhajtogatási technika. A résztvevők egyenként egy egyszerű alakzatot hajtogatnak színes papírokból, majd ezeket a kis részeket összeillesztve egy nagy formába rakják össze. Az így elkészült alkotást elvihetik magukkal. A programot a Formatervezés Tanszék ajánlotta. Ez a papírhajtogatási technika a kerámiatervezés alapozásához, a formavilág kialakításában nyújt segítséget.

Kiállítás látogatás a Nádor Galériában

  • Időtartam: 45 perc
  • Létszám: minimum 2 fő / maximum 30 fő
  • Helyszín: Nádor Galéria (Pécs, Széchenyi tér)

A Nádor Galéria működésének célja a Művészeti Kar vizuális művészettel foglalkozó hallgatói részére egy olyan közösségi színtér létrehozása, mely lehetővé teszi az egyetemi hallgatók által készített műalkotások bemutatását, kiegészülve egyéb vizuális kulturális eseményekkel (kiállítások, workshopok, rendezvények), illetve nonprofit kulturális programokkal. A galéria aktuális kiállítására invitáljuk a Pécsre érkező osztályokat, ingyenes tárlatvezetést tudunk biztosítani, amelynek keretében a kortárs képzőművészet kérdéseiről, az alkotói folyamatokról is megismerhetnek részleteket az érdeklődők.

8. Természettudományi szakterület

A programok részleteit egyeztesse egyetemi kapcsolattartójával!
https://www.ttk.pte.hu/felvetelizok/palyaorientacio-osztalykirandulas/


A biológia sokszínűsége

Azok, akiket a biológia érdekel, választhatnak a következő karrierutak bemutatása közül: „Hová vezet egy biológus útja?”; „Szőlész-borász diploma a zsebemben: Milyen lehetőségeim vannak?”, vagy részt vehetnek a „Szörnyetegek, homeózis, mutánsok” című izgalmas előadáson. Az előadás során végigkövetjük azokat a lenyűgöző kutatásokat, amelyek szörnyetegek vizsgálatával kezdődtek, és elvezettek testszerveződésünk alapjainak felfedezéséhez.

Földrajz az egész világ

„GEOdiplomával a világ”  előadás bemutatja a földtudományi és földrajz BSc, valamint a földtudomány és geográfus MSc képzéseink által kínált karrierlehetőségeket. Az  „Extrém időjárás, időjárási extrémumok”  előadáson körbeutazzuk a világot, hogy virtuálisan meglátogassuk azokat a helyeket, ahol a legextrémebb időjárási rekordok születtek. Megválaszoljuk az olyan kérdéseket, mint például: hol és mikor mérték a legalacsonyabb hőmérsékletet?; milyen sebességgel képes mozogni egy tornádó?; és hol található a Föld legviharosabb pontja?

Fizika: Az erő, ami mindent mozgat!

„XXI. század mindenese: a fizikus” című előadás rávilágít arra, hogy a fizikusok kiválóan alkalmazkodnak a változó világ kihívásaihoz, és sokféle területen találhatják meg helyüket rugalmasságuknak köszönhetően. Az előadás bemutatja a fizikus képzés sajátosságait, és példákkal szemlélteti, hogyan töltenek be a modern munkaerőpiacon sokoldalú szerepet. Az  „Ultrarövid fényimpulzusok a 2023-as fizikai Nobel-díj tükrében” előadás pedig Krausz Ferenc magyar fizikus munkásságát és annak jelentőségét mutatja be.

Kémiát választani menő

A kémiát kedvelők számára a programajánlatunk: „Fűszerben nem lehet hiány: egy galaktikus kábítószer a Dűne univerzumában”  előadás, mely során a kábítószerekre vonatkozó alapismeretekről lesz szó a Dűne című film felhasználásával. Vagy a „Merre tart egy kémikus életpályája?” előadás, mely a kémikusi szakma karrierlehetőségeit tárja fel, bemutatva, milyen irányokba indulhat egy kémikus.

A számok bűvöletében

Akik a matematika és informatika világában szeretnének elmélyülni, az alábbi témák közül választhatnak: „Kártyajátékok és véges geometria”, ahol egy népszerű kártyajáték, a Dobble mögött rejlő geometriai struktúrákat ismerhetik meg. A „Matematika végzettség. Merre tovább?” és a „Gazdaságinformatikus vagy programtervező informatikus legyek?” előadások pedig a lehetséges karrierutakat tárják fel.

#csakatesi

Izgalmas témakörök közül válogathatnak a sport iránt érdeklődők: „Tények és tévhitek a sport emberi szervezetre gyakorolt hatásairól.” Az előadás során kiderül például az is, hogy minden körülmény között szabad-e sportolnunk? A „Karrierlehetőségek a sportban” előadás pedig betekintést nyújt a testmozgással kapcsolatos hivatásokba, a sporttudomány, az edzői és testnevelő tanári karrier, valamint a rekreáció területeibe.

Kutatni menő – pályaorientációs beszélgetés

Fiatal és lelkes munkatársaink segítségével, saját példáinkon keresztül mutatjuk be a hozzánk érkező diákoknak, hogy mire vihetik, ha belevágnak a tanulásba! Biológus, fizikus, földrajzos, kémikus, informatikus és sportszakos kollégáink mutatják be a #pécsittk-n bejárt útjukat.

 

Amennyiben érdeklődnek a felajánlott szolgáltatások iránt, örömmel várjuk megkeresésüket. Felmerülő kérdéseikkel kérjük, forduljon hozzánk bizalommal. 

 

Szalai Gréta 
PTE beiskolázási koordinátor 
szalai.greta@pte.hu 
+36 72 501-500/28085 

 


 

Kapcsolatfelvétel

Választás
CAPTCHA
Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.