Jövőformáló Tudás: Mesterséges Intelligencia Nap a TTK-n

Idén a mesterséges intelligencia (MI) lendületes térhódításához való alkalmazkodás rendezték meg a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán a Mesterséges Intelligencia Szaknapot szeptember 23-án. Az eseményen az MI oktatásával, kutatásával, fejlesztésével és alkalmazásával foglalkozó kutatók és oktatók mellett a témakörben érdekelt szervezetek, vállalatok szakértői tartottak előadásokat, valamint mutatták be tevékenységüket.  

Köszöntőjében dr. Tóth László, a PTE TTK tudományos dékánhelyettese az első gépjárművek megjelenésével állította párhuzamba az MI forradalmát, elmondta, az autókhoz hasonlóan az MI is egyszerre hordoz veszélyeket, de lehetőségeket is. Nem a mesterséges intelligenciától hanem a természetes butaságtól kell félnünk; meg kell tanulnunk, valamint meg kell tanítanunk másokat is az MI megfelelő használatára – tette hozzá.

Dr. Szűcs Krisztián, PTE Smart University (SU) akadémiai vezetője felhívta rá a figyelmet, hogy szívesen látnak az SU programban olyan hallgatókat, akik az általános érdeklődésnél mélyebben szeretnének foglalkozni a mesterséges intelligenciával. Ez a 2024-ben indult kezdeményezés az MI-kutatások azonosítását, nyilvántartását hivatott támogatni, valamint célja, hogy a PTE élen járhasson az MI fejlesztésekben.
Átfogó előadásában dr. Pap Margit, a PTE TTK Matematikai és Informatikai Intézetének igazgatója összefoglalta az elmúlt évek jelentős MI eredményeit, bemutatta az MI tudatos használatának elsajátítását célzó változtatásokat a TTK alapképzésében kiemelte: soha nem volt még ennyire kritikus, hogy hogyan és mit tanulunk.

A nap folyamán a résztvevők különböző előadást hallgathattak meg az MI aktuális ipari, valamint a tanulásban, kutatásban való használatáról is.  

Herbály István, a Contrall Kft. ügyvezetője például azt mutatta be különböző esettanulmányokon keresztül, hogy cégük milyen kreatív megoldásokkal alkalmazza az MI-t vizuális ellenőrzésre – a lehetőségek sokszínűek: szörpüzemi palackok kupakjának ellenőrzésétől autóipari alkatrészeken át egészen egy gyárban a futószalagon haladó dióbél és héjdarabkák azonosítására.

Dr. Csóka László, a PTE KTK adjunktusa gyakorlatias megközelítésű előadásában hasznos promptolási tippekkel látta el a hallgatóságot; egy olyan keretrendszert mutatott be, mely alapján sokkal hatékonyabban lehet használni az MI chatbotokat. Kifejtette, a nagy nyelvi modellek – mint az OpenAI GPT modelljei vagy a Google Gemini – 

olyanok ,mint egy svájci bicska, promptokkal irányíthatjuk, hogy milyen funkciójára van szükségünk, viszont nem mindegy, hogy azokat hogyan fogalmazzuk meg. Jó utasításokkal a svájci bicska teljes szerszámkészletté válhat.

Cappelli Katinka, a PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont szaktájékoztató könyvtárosa két nagyon hasznos és minden hallgató által elérhető MI programot mutatott be, melyek a témakutatásban és a szakdolgozatírásban is nagy segítségünkre lehetnek: a Scopus AI-t és a Paperpalt.

A délutáni pódiumbeszélgetés témája a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepe volt. Brachmann Ferenc, az Információmenedzsment Innovációs Klaszter menedzsere moderátorként a karok MI-hez való viszonyulása, a tanulástámogatás és a számonkérések változásának témáiban kérdezte beszélgetőtársait.

Kisander Zsolt, a PTE MIK Villamos Hálózatok Tanszék tanszékvezetője elmondta, már a 2010-es években létrejöttek az MI-nek dedikált szervezeti egységek a Műszaki és Informatikai Karon. A PTE MI irányelvein még meg sem száradt a tinta, most rendelkeznek az MI használattal kapcsolatban a karok – mi a MIK-en megengedőek vagyunk, sőt mondhatjuk, hogy erősen szorgalmazzuk az MI használatát – mondta. Ugyanakkor hozzátette, 

a hallgatóktól elvárják, hogy a munkáikat hitelt érdemlően tudják reprodukálni, és egyes helyzetekben még a promptolásra is külön jegyet kapnak – így előzik meg azt, hogy az MI oldjon meg mindent helyettük.

Tanulástámogatásban egyelőre a nagy nyelvi modellekre kell hagyatkoznunk, mert a területspecifikus programok még gyerekcipőben járnak – ezen a téren az elkövetkezendő években lesznek nagy előrelépések. 

Dr. Hetesi Zsolt, a PTE TTK Matematikai és Informatikai Intézet tudományos főmunkatársa elmondta, a kutatómunkában már régóta alkalmazzák az MI-t, valamint az MI használatába bevezető szabadon választható kurzust és MI-nek dedikált szakirányt is indítanak a TTK-n. A hallgatók MI használata kapcsán így fogalmazott: felesleges az intézményes szabályozás, mert szinte hetente jönnek ki újabb verziók és programok, a beadandók esetében pedig csak a hallgatók pénztárcája dönt, vagyis, hogy ki melyik modellre tud előfizetni. Hozzátette, a tanulástámogatásban egyelőre több bátorságra lenne szükség, ugyanis rengeteg lehetőség van ezekben a modellekben – például óravázlatok és a tankönyvek online verziói alapján megfelelő promptolással fél óra alatt komplett 30 diás prezentációkat lehet létrehozni. 

Dr. Csóka László, a PTE KTK adjunktusa elmondta, a kar számára 2022-ben kezdődött az MI bevonása az oktatásba. Azóta beleépítették az alapképzésbe, valamint mikrotanúsítványt adó képzések és szakirányú továbbképzések is vannak már az MI társadalmi és gazdasági felhasználásáról. A számonkérés témájában így fogalmazott: 

nem azt a kérdést kell feltenni, hogy hogyan detektáljuk a csalást, hanem, hogyan motiváljuk a hallgatókat arra, hogy ne akarjanak csalni.

Kifejtette, az MI agyon jó eszköz az oktatási folyamatok hatékonyabbá tételére, hiszen akár egyénre szabott tanulási élményben lehetne része a hallgatóknak. Ennek egy példája egy olyan egyedi adatbázisból dolgozó virtuális asszisztens, ami a tananyagból és az előadások hangfelvételeinek leirataiból táplálkozik. Egy Custom GPT-nek keresztelt programot már alkalmaztak is a KTK-n és nagyon pozitív visszajelzések születtek. Most már egy olyan asszisztenssel kísérletezünk, ami szókratészi módszerrel rávezető kérdésekkel, beszélgetés jellegűen tanítja a hallgatót – tette hozzá dr. Csóka László. 

A szakmai előadások mellett a hallgatók programozói versenyben mérhették össze tudásukat értékes céges nyereményekért, valamint a kitelepült cégeknél a náluk elérhető karrierlehetőségekről is tájékozódhattak, sőt, a HR Rapid Randi esemény alatt akár gyakornoki állást is szerezhettek a SAP Hungary Kft., a Körber Hungária Kft., a Contrall Kft., a HC Linear Kft., a Logra Kft., Sa onrisa, vagy a Test IT standjainál. 

A programozói verseny nyertes csapatai és a nyereményeik: 

1. ttk_mi_szaknap - SAP Hungary Kft. 6 hónapos gyakornoki program Voucher
2. MediMisi - TestIT Zrt. AI&Data üzletágának vezetésével egy valós piaci AI projekt megvalósításában való részvétel, amihez összesen 300.000 Ft díjazás is jár
3. TTK_AI_verseny_JustScratch - Webstar Csoport 100 000 Ft-os EMAG utalvány 

HASONLÓ TARTALMAK