ZMI Liszt Ferenc Hangversenyterem – Zsolnay Negyed (Pécs, Zsolnay Vilmos u. 37.
Műsor:
Johann Sebastian BACH: G-dúr csellószvit, No. 1 BWV 1007
Bernd Alois ZIMMERMANN: Cselló szólószonáta
Johann Sebastian BACH: C-dúr csellószvit, No. 3 BWV 1009
Thomas DEMENGA
A nemzetközileg elismert szólista, zeneszerző és tanár Bernben született. Napjaink egyik legkiemelkedőbb csellistájaként és zenészeként tartják számon. Vendége volt a legfontosabb fesztiváloknak és zenei központoknak világszerte, számtalanszor koncertezett olyan kiemelkedő kamarapartnerekkel, mint Heinz Holliger, Gidon Kremer, Thomas Larcher, Hansheinz Schneeberger, Tabea Zimmermann és Paul Meyer. A legkitűnőbb zenekarok szólistája volt (Berliner Sinfonie-Orchester, Boston Symphony Orchestra, L’Orchestre de la Suisse Romande, ORF-Symphonieorchester Wien, Tonhalle-Orchester Zürich and Zürcher Kammerorchester). Jellemzi az intenzív konfrontáció a különböző történelmi korszakok és stílusok művei, és azok értelmezései, illetve előadási stílusainak tekintetében. Az improvizáció és az „új zene” művészi alkotásának fontos szempontjai. Zeneszerzőként és előadóművészként a 20. és a 21. századi zene egyedülálló hangját fejlesztette ki.
A bázeli Hochschule für Musik tanára. 2003 nyarán a Lucerne Fesztivál sztárfellépője, 2000–2006 között a Davos Fesztivál, „Young Artists in Concert” művészeti vezetője.
Thomas Demenga koncertműsoraiban és zenei albumaiban az 1990-es évek eleje óta szívesen helyezi egymás mellé Bach és modern zeneszerzők csellóműveit. Szólóestjén két jól ismert Bach-csellószvit között a 20. századi Bernd Alois Zimmermann német zeneszerző 1960-ban komponált cselló szólószonátája hangzik el, melyet hasonló összeállításban 1996-ban adott ki lemezen. Nem véletlen ez a szokatlannak tűnő kombináció. Zimmermann szonátája ugyan hangzásra távol esik a két Bach-kompozíciótól, de mégis több kapocs van annál, minthogy mindkét szerző jelentős művel gazdagította a cselló irodalmát. Bachról köztudomású, hogy műveibe gyakran beleszőtte saját vagy szerettei nevét. Ezeket a jelentőségteljes dallami figurákat ismételte, tükrözte, forgatta és fejlesztette a műveken belül. Zimmermann a maga modern zeneszerzői eszközeivel hasonló célt valósít meg, csellószonátájába saját monogramját szövi bele, majd dodekafón kompozíciós módszerekkel, de tulajdonképpen Bachhoz hasonlóan forgatja, tükrözi és alakítja ezeket a figurákat.
Jegyárak: 2000 Ft | PTE polgár jegy: 1000 Ft | PTE MK szakmai/Nyugdíjas jegy: 500 Ft
CAMERATA bérlet hangversenye
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2021.